قهوه

آیا قهوه عملکرد ورزشی را تقویت میکند؟

آیا قهوه عملکرد ورزشی را تقویت میکند؟

 قهوه به دلیل محبوبیتی که در اقشار جوان جامعه پیدا کرده است یکی از نوشیدنی‌هایی است که طی چند سال گذشته در کشور رواج بسیاری داشته است. اکنون در این مقاله قصد داریم تا در مورد یکی دیگر از خواصی که بسیار از آن صحبت می‌شود یعنی تاثیر قهوه بر بهبود عملکرد ورزشی با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

قهوه به دلیل کافئینی که در خود دارد باعث افزایش هوشیاری و بی‌خوابی می‌شود، اما آیا کافئین موجود در قهوه تنها باعث بیداری و بی‌خوابی می‌شود؟

قهوه به دلیل داشتن کافئین به عنوان یک تقویت کننده دربهبود عملکرد ورزشی موثراست و بسیاری از ورزشکاران از قهوه قبل از شروع تمرینات خود استفاده می‌کنند.به همین دلیل عنوان شده است قهوه می‌تواند جایگزین بسیار ارزانتری برای مکمل‌های حاوی کافئین باشد.

چندین مطالعه در خصوص تاثیر قهوه بر بهبود عملکرد ورزشی انجام شده است و این مطالعات نشان داده است که کافئین موجود در قهوه می‌تواند خستگی ورزشکاران را به تأخیر بیندازد و قدرت عضلانی آن‌ها را بهبود بخشد.

برخی از مهم‌ترین تاثیرات قهوه و کافئین در فعالیت‌های ورزشی عبارت است از:

  • افزایش استقامت و قدرت عضلانی
  • افزایش استقامت هوازی
  • بهبود سرعت دویدن
  • بهبود پرش و پرتاب
  • صرفه‌جویی در مصرف گلیکوژن و استفاده از چربی به عنوان منبع اصلی تامین سوخت
  • تمرکز و هوشیاری بیشتر

مهم‌ترین تاثیرات قهوه و کافئین در فعالیت‌های ورزشی

آیا قهوه عملکرد ورزشی را تقویت میکند؟

در مطالعاتی که در خصوص تاثیر قهوه بر بهبود عملکرد ورزشی  انجام شده است مشخص گردیده است که بهتر است قهوه 45 تا 60 دقیقه قبل از تمرینات ورزشی مصرف شود تا بیشترین کافئین جذب جریان خون شود و بیشترین تاثیر را داشته باشد.

45 تا 60 دقیقه، مدت زمانی است که سطح کافئین برای اوج گرفتن در بدن نیاز دارد. قهوه علاوه بر اینکه قبل از تمرینات ورزشی باید مصرف شود بهتر است بعد از تمرینات ورزشی و در طی روز هم مصرف شود.

نوشیدن قهوه بعد از تمرینات ورزشی از اسپاسم عضلانی ناشی از تمرینات ورزشی جلوگیری می‌کند که این موضوع هم به دلیل احساس درد کمتر در عضلات باعث بهبود عملکرد ورزشی می‌شود.

میزان دوز موثر کافئین برای بهبود عملکرد ورزشی 3 تا 6 میلی گرم برای هر یک کیلوگرم از وزن بدن است. برای مثال یک فرد ۶۸ کیلوگرمی به مقدار 204 تا 408 میلی گرم کافئین نیاز دارد.

این میزان کافئین با ۲ تا ۴ فنجان (475 تا 950 میلی لیتر) قهوه در روز تامین می‌شود. این نکته را در نظر داشته باشید که این مقدار قهوه و کافئین باید طی یک روز تامین شود.

گاهی مشاهده می‌شود برخی افراد به اشتباه اینگونه تصور می‌کنند که این مقدار کافئین را باید در یک نوبت دریافت کنند و پس از مصرف این مقدار در یک نوبت دچار مصمومیت می‌شوند. مقدار کافئین مناسب برای مصرف قبل از تمرینات ورزشی یک تا دو فنجان متوسط (یعنی چیزی در حدود 240 تا 470 میلی لیتر) است.

مصرف قهوه عملکرد مشابه قرص کافئین دارد؟

حال سوال مهم این است که آیا نوشیدن قهوه، تاثیری مشابه مصرف قرص کافئین دارد؟ مطالعات مختلفی روی تاثیر مصرف قرص‌های کافئین بر تمرینات ورزشی انجام شده است.

با توجه به  اینکه میزان کافئین موجود در هر فنجان قهوه با فنجان دیگر می‌تواند متفاوت باشد،‌ بررسی تاثیر مصرف قهوه بر عملکرد ورزشی پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. با این وجود، مطالعه‌های مختلفی روی همین موضوع انجام شده است. دکتر کلارک می‌گوید: «براساس مطالعه‌های مختلف انجام شده،‌ قهوه می‌تواند به عنوان جایگزینی برای کافئین در بهبود دوچرخه سواری به کار برده شود و نتایج مشابه کافئین خالص را ایجاد می‌کند.»

در تحقیقات انجام شده،‌ به برخی نکات و عوارض مصرف قهوه نیز برای ورزشکاران اشاره شده است.

مصرف قهوه عملکرد مشابه قرص کافئین دارد؟

دکتر «نیل شوارتز»، متخصص علوم ورزشی از دانشگاه آلابامای جنوبی در ایالات متحده می‌گوید: «واکنش افراد نسبت به مصرف کافئین و قهوه متفاوت است. اگر بدن فرد تحمل پذیرش آن را داشته باشد، می‌تواند به عملکرد ذهنی و جسمی کمک کند. افراد واکنش‌های مختلفی به مصرف کافئین از خود نشان می‌دهند که به ژن‌های آنها مربوط می‌شود.»

باید در نظر داشت که نوشیدن قهوه ممکن است باعث بروز مشکلات در برخی افراد شود. کافئین می‌تواند در برخی افراد منجر به بروز حالت‌های اضطراب و بی‌خوابی شود و همین مساله تاثیر منفی روی عملکرد ورزشی آنها خواهد داشت.

معایب نوشیدن قهوه قبل از تمرینات ورزشی

البته این نکته را در نظر داشته باشید که نوشیدن قهوه قبل از تمرینات ورزشی در کنار فوایدی که دارد می‌تواند دارای معایبی هم باشد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

یکی از معایب مصرف قهوه قبل از تمرینات ورزشی بوجود آمدن مشکلات معده برای افراد دارای حساسیت است.

مصرف قهوه قبل از تمرینات ورزشی باعث می‌شود خون به سمت اندام‌های عضلانی که از معده هم دور هستند جریان پیدا کند و خون کمتری به سمت معده برود و این موضوع می‌تواند به دلیل کند کردن روند هضم غذا باعث مشکلات معده شود.

به اینگونه افراد توصیه می‌شود که ترجیحا با شکم خالی و یا با حجم کم غذا، به تمرینات ورزشی بپردازند. در کنار مزایایی که برای قهوه ذکر شد قهوه می‌تواند موجب بی‌خوابی شود و همانطور که می‌دانید یکی از تاثیرات بی‌خوابی کاهش عملکرد ورزشی است.

با توجه به اینکه نیمه عمر کافئین در بدن انسان حدود 5 ساعت است توصیه می‌شود برای از بین بردن تاثیر قهوه بر بی‌خوابی حدود 6 تا 8 ساعت قبل از خواب از مصرف قهوه اجتناب کنید. علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد کافئین می‌تواند سبب بروز مواردی از جمله استرس، عصبانیت، افزایش ضربان قلب و تحریک پذیری شود.

معایب نوشیدن قهوه قبل از تمرینات ورزشی

توصیه ما در قهوه سیراف به شما این است که اگر قصد دارید قهوه را برای افزایش و بهبود عملکرد ورزشی مصرف کنید از دوزها و مقادیر خیلی کم شروع کنید و در صورت عدم بروز علائم و حساسیت به مرور زمان، مقدار قهوه را افزایش دهید و به حد مجاز روزانه برسانید.

بسیار مشاهده می‌شود افرادی که این نوشیدنی را در برهه‌ای از زمان در دوز بالا مصرف کرده‌اند و مشکلاتی برای آن‌ها بوجود آمده است از این نوشیدنی لذت بخش و پرخاصیت بیزار شده‌اند.

جهت بررسی دیگر محصولات قهوه سیراف به اینستاگرام ما سر بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.