مقالات

اسپرسوساز یا قهوه ساز ؛ کدام برای شما مناسب است؟

اسپرسوساز یا قهوه ساز ؛ کدام برای شما مناسب است؟+قهوه سیراف

روش های مختلفی برای دم کردن و آماده سازی قهوه وجود دارند. برای داشتن یک قهوه معمولی از قهوه ساز، برای قهوه اسپرسو از اسپرسوساز و برای قهوه فرانسه از قهوه ساز فرانسه ساز استفاده می کنیم.

همه ما در مقطعی به دنبال امتحان طعم های مختلف قهوه بوده ایم. احتمالا بارها از سفارش قهوه مان پشیمان شده ایم. هر قهوه ای می تواند خیلی تلخ یا دارای طعمی غیر معمولی باشد.

طرفداران قهوه برای انتخاب طعم مورد نظر خود دلایل متفاوتی دارند، از جمله مقدار قابل ملاحظه کافئینی که در قهوه وجود دارد و با تحریک سیستم عصبی باعث هوشیاری بیشتر افراد می شود.

اگر به دنبال خرید یک دستگاه کاربردی برای رفع نیازتان مردد هستید، در ادامه به تفاوت قهوه ساز خانگی و اسپرسوساز خانگی پی می برید.

قهوه و طرز کار قهوه ساز

قهوه و طرز کار قهوه ساز+قهوه سیراف

 

اگر هر روز در ساعت مشخصی به دنبال ماگ قهوه تان می روید، حتما تهیه قهوه دغدغه شما بوده است. برای تهیه قهوه معمولی با کمک قهوه ساز خانگی و با رعایت چند نکته می توانید کیفیت تجربه نوشیدن قهوه را برای خود بالا ببرید.

یک قهوه با کیفیت را انتخاب و آسیب می کنیم. قهوه ساز کمکس می تواند گزینه مناسبی برای قهوه ساز خانگی ما باشد. چرا که در کنار قیمت مناسب، کارایی بالایی را در اختیار شما می گذارد. به نسبت تعداد نفرات و به اندازه کافی قهوه، آب و یا شیر می ریزیم. با استفاده از فیلترهای کاغذی که در دستگاه قهوه ساز تعبیه شده، کار تهیه قهوه بین 5 تا 20 دقیقه تمام خواهد شد.

اسپرسو و طرز کار اسپرسوساز

دستگاه اسپرسوساز خانگی ما فشار زیادی به دانه های قهوه می آورد و بو و طعم قهوه های مختلف را به بهترین شکل در می آورد. قهوه اسپرسو تلخ و غلیظ تر از قهوه معمولی است و مسلما کافئین بالاتری هم دارد.

یکی از ویژگی‌های بارز اسپرسو، جدا از طعم غلیظ و بدنه شربتی‌تر آن، لایه رویی کف معروف به کرما است که محصول جانبی فرآیند استخراج با فشار بالا است. اسپرسو را می توان به همراه شیر و به صورت نوشیدنی هایی مانند ماکیاتو، کورتادو، کاپوچینو، لاته، ماروچینو، آمریکایی و سایر  نوشیدنی های بر پایه اسپرسو تهیه کرد.

هرچند قهوه مخصوص اسپرسو وجود دارد ولی هر دانه قهوه ای که بخواهید را می توانید در دستگاه اسپرسوساز خود امتحان کنید. فقط از تازگی قهوه ها مطمئن شوید.

قهوه را درون فیلتر دستگاه می ریزیم و با ابزار خاص خودش فشار می دهیم، سپس آن را در دستگاه می گذاریم و لیوان قهوه مان را پر می کنیم. هنگام خرید اسپرسوساز توجه به توان و بخار تولیدی دستگاه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

همچنین بخوانید: همه آنچه که باید در مورد قهوه اسپرسو بدانید!

 

قهوه ساز نسل سوم

قهوه ساز نسل سوم+قهوه سیراف

روند شناخت و استفاده از قهوه از گذشته تا کنون طی سه دوره یا نسل تعریف می شود. نسل اول زمانی که قهوه شناخته شده و مردم شروع به استفاده از آن کردند. نسل دوم زمانی که قهوه شکل کالایی اشرافی به خود می گیرد. در این زمان تولید انواع قهوه رشد پیدا کرده است. کیفیت قهوه نیز در نسل دوم به همین سبب افزایش داشته است. برند استارباکس در نسل دوم از تاریخچه قهوه ظهور و بروز می یابد.

نسل سوم قهوه از سال 2002 آغاز شده است. برقراری ارتباط نزدیک کشاورز با رست دهنده قهوه از طریق حذف واسطه ها؛ به رشد خرید قهوه، کاهش قیمت نهایی و افزایش کیفیت قهوه کمک کرده است.

تفاوت دستگاه قهوه ساز و دستگاه اسپرسوساز

زمانی در دو راهی خرید بین قهوه ساز و اسپرسوساز گیر می کنیم که می خواهیم بین روش های مختلف دم کردن قهوه، یکی را انتخاب کنیم.

فرآیندی که در قهوه ساز ها شاهد آن هستیم به این گونه است که آب داغ پس از ریخت روی پودر قهوه دم کشیده و درون قوری زیرش چکه می کند. مهمترین نکته آسانی کار با قهوه ساز است. کافی است آب و قهوه آن را تامین کرده و دکمه اش را بزنیم.

این در حالی است که اسپرسوساز خانگی ما فشار خیلی بالایی تولید می کند. بدین وسیله آب جوش می تواند با فشار زیاد از لابه لای ذرات تازه آسیاب شده قهوه عبور کند. این فشار بسته به نوع اسپرسو ساز می تواند توسط پیستون دستی، بخار یا پمپ تولید شود.

دیگر تفاوت های اسپرسوساز و قهوه ساز عبارتند از:

  • پیچیدگی کار با دستگاه اسپرسوساز از دیگر تفاوت های آن با دستگاه قهوه ساز است.
  • سرعت دم آوری قهوه در اسپرسو ساز بیشتر از قهوه ساز است.
  • قهوه های مصرفی در دستگاه اسپرسوساز باید دانه های ریزتری نسبت به قهوه مصرفی در قهوه ساز داشته باشند.
  • قهوه سازها بین 95 تا 165 میلی گرم کافئین در هر فنجان 225 میلی لیتری تولید می کنند. قهوه را می توان با انتخاب دانه های برشته تر و افزایش زمان دم آوری، قوی تر کرد. در حالیکه دستگاه های اسپرسوساز بین 375 تا 520 میلی گرم کافئین در هر 225 میلی لیتر تولید می کنند.
  • کپسول های نسپرسو پاسخگوی همه سلیقه ها هستند. کپسول های اصلی بین 50 تا 120 میلی گرم، کپسول های ورتو بین 70 تا 150 میلی گرم کافئین برای اسپرسو در هر فنجان برای قهوه های ماگ و آلتو متغیر خواهد بود.

 

همچنین بخوانید: ۱۰ مشکل رایج در دستگاه های اسپرسوساز؛ عیب یابی دستگاه اسپرسوساز

انواع اسپرسوساز

انواع اسپرسوساز+قهوه سیراف

 

درست است که دستگاه مد نظر ما، اسپرسوساز خانگی است ولی دانستن اینکه انواع مختلف اسپرسو ساز های دستی، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک نیز وجود دارند، خالی از لطف نیست.

اسپرسوساز هایی که مورد استفاده روزانه ما قرار می گیرند شامل این موارد هستند:

  1. خانگی
  2. کپسولی
  3. برقی
  4. مینی
  5. مسافرتی

چند اسپرسوساز برتر موجود در بازار

خیلی از افراد در قهوه نوشیدن حرفه ای هستند و همیشه به فکر تهیه قهوه ای با عطر و طعم عالی در کمترین زمان هستند. در این میان افرادی هم گاها و برای همراهی با بقیه لبی با قهوه تر می کنند. بنابراین اهمیت تهیه یک دستگاه درست و حسابی برای داشتن قهوه ای درست و حسابی در کمترین زمان بالا می رود.

1. اسپرسوساز بارنی مدل CRM3005M

در کاربردی بودن این دستگاه اسپرسوساز که در گروه صنعتی قرار می گیرد، همین بس که می تواند قهوه اسپرسو، لاته، کف شیر، موکا و کاپوچینو را فراهم سازد. جنس بدنه آن از استیل ضد زنگ است. از مخزن 1.7 لیتری، قابلیت تنظیم بخار و ارتفاع خروجی برخوردار است.

2. اسپرسوساز جی پاس مدل GCM41507

این دستگاه از جمله اسپرسوساز های خانگی پر توان و کاربردی است که علاوه بر خانه می توان در کافه نیز از قابلیت های آن بهره برد. چرخش 360 درجه نازل بخار این دستگاه باعث شده که امکان تهیه انواع مختلف قهوه توسط آن مهیا باشد.

3. اسپرسوساز مباشی مدل ME-ECM2010

دارای سیستم کاپوچینوساز نیز می باشد. توان ۱۱۰۰ وات و قدرت ۲۰ بار امکان تهیه انواع قهوه با کیفیت را فراهم کرده است. نازل بخار 360 درجه، سینی چکه ای جدا شونده، مخزن 1.25 لیتری و وزن 4.5 کیلوگرمی باعث شده که این محصول از خاص ترین دستگاه های اسپرسوساز باشد.

همچنین بخوانید: ۱۰ راهکار برای رفع مشکلات کار با موکاپات

 

انواع قهوه ساز

انواع قهوه ساز+قهوه سیراف

در این بخش با معرفی دستگاه های مختلف علاوه بر عاشقان قهوه، سایر افراد نیز برای چشیدن قهوه های مختلف مشتاق خواهند شد.

برخی از انواع دستگاه های قهوه ساز بدین ترتیب هستند:

  • قهوه ساز کمکس
  • قهوه ساز ایروپرس
  • فرنچ پرس
  • قهوه جوش ترک
  • دله عربی
  • قهوه ساز v60 سرامیکی
  • قهوه ساز v60 فلزی

در ادامه با چند مورد از بهترین قهوه سازهای موجود در بازار آشنا می شوید:

1. بوش مدل TKA6A043

از بهترین برندهای لوازم خانگی برقی که با معرفی این قهوه ساز کم حجم، طرفداران خودش را دارد. داشتن سیستم قطع‌کن خودکار و سیستم ضد چکه از ویژگی های این دستگاه است.

2.   فلر مدل CMT90

قهوه ساز فلر، برند آلمانی با عملکرد دوجانبه در کنار خروجی قهوه برای قوری، برای لیوان نیز دارای یک خروجی آب جوش مجزا است. دارای فیلتر دائمی، 2 کیلوگرم وزن، قطع‌کن خودکار که دمای خروجی آن تا ۸۵ درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد. این مورد برای قهوه فرانسه بسیار مناسب می‌باشد.

3.   مولینکس مدل FG1518

همراه با نام معتبر این برند، در مورد این محصول خاص، شاهد کیفیت مثال زدنی آن نیز هستیم. دستگاه با داشتن فیلتر دائمی و پلاستیکی مستلزم شست‌و‌شو مرتب می باشد.

توجه به اندازه ذرات قهوه با اندازه فیلتر دستگاه آسیاب اهمیت دارد. از سایر ویژگی های آن قیمت مقرون به صرفه اش است. 6 فنجان قهوه در قوری قهوه ساز مولینکس گنجایش دارد. به کمک این دستگاه می توان قهوه معمولی و فرانسه دم کرد.

انواع قهوه ساز+قهوه سیراف

کلام آخر

دستگاه های اسپرسو تجربه قهوه اصیل تر، غنی تر و خامه تری را در اختیار ما میگذارند. در مقایسه، قهوه سازها یک دستگاه یک کاره هستند و مطمئناً قهوه ضعیف تری می سازند. اگر از طرفداران قهوه هستید، مطمئناً محصول نهایی از دستگاه اسپرسوساز همان چیزی است که شما از قهوه می خواهید.

در کل با توجه به توضیحات بالا، آنچه اولویت دارد، نیاز شماست. اکنون تصمیم بگیرید که یک قهوه ساز کارآمد یا یک اسپرسوساز خوب را به خانه ببرید.

همچنین بخوانید: بهترین مارک قهوه روبوستا

 

منبع: https://www.nespresso.com/au/en/news/coffee-machine-vs-espresso-machine

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *