مقالات

فواید قهوه چیست؟

فواید قهوه

اگر نمی توانید زندگی خود را بدون نوشیدن یک فنجان قهوه شروع کنید. فواید قهوه تنها به دوپینگ کردن و بیدار ماندن در طول جلسات محدود نمی شود. خبر خوبی که برای دوستداران قهوه وجود دارد این است که فواید قهوه تقریبا در تمام قسمت های بدن گسترش می یابد و مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی بی شماری درون دانه آن گنجانده شده است. پس برای آگاهی از جزئیات فواید ناشناخته یک فنجان روزانه خود در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

10 فایده قهوه برای سلامتی؛ این نوشیدنی انرژی بخش!

فواید قهوه

آمریکایی ها روزانه 400 میلیون فنجان قهوه فوق العاده می نوشند که بیش از 1000 ترکیبات موثر بر بدن داخل نوشینی قرار دارد که رایج ترین آن کافئین و آنتی اکسیدان است. اگرچه محققان دقیقا نمی دانند کدام از ترکیبات قهوه مسئول تولید نتایج تقویت کننده سلامتی است، اما شواهدی وجود دارد که نوشیدن قهوه می تواند به ارائه فواید گفته در ادامه موثر باشد:

1. اولین فایده؛ بهبود تنوع میکروبیوم روده

تنوع میکروبیوم روده یکی از نشانه های مهم و اثربخش قهوه بر سلامتی بدن است. طبق مطالعات، مصرف کنندگان قهوه تمایل به میکروبیوم متنوع تری دارند.

2. کاهش شانس ابتلا به آلزایمر

یکی دیگر از فواید قهوه بهبود عملکرد مغز است. تحقیقات نشان داده، احتمالا قهوه بر حفظ سلامت شناخت بلند مدت مفید می باشد و شانس ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد. البته این نوشیدنی به تنهایی برای بهره مندی از فواید ذهنی کافی نیست و باید با ترکیبات دیگر در قهوه مصرف شود.

3. افزایش سطح انرژی؛ دوپینگ بی نظیر

قهوه کافئین بالا دارد و یک محرک سیستم عصبی مرکزی است که به دلیل توانایی آن در مقابله با خستگی موجب افزایش انرژی می شود. کافئین گیرنده های انتقال دهنده عصبی به نام آدنوزین را مسدود می کند و موجب انتقال عصب های تنظیم کننده سطح انرژی می شود.

براساس مطالعات انجام شده، مصرف کافئین حین ورزش دوچرخه سواری، میزان خستگی را تا حدود 12 درصد کاهش می دهد و به طور قابل توجهی سطوح ذهنی را برای کاهش خستگی شرکت کنندگان علاقه مند به این ورزش می پروراند. برای اطلاعات بیشتر مقاله بهترین قهوه برای بی خوابی را مطالعه کنید.

4. کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2

مصرف مداوم قهوه به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند. طی بررسی های انجام شده، هر فنجان قهوه ای که در طول روز مصرف می شود با 6 درصد کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است. علاوه براین قهوه سرشار از آنتی اکسیدان است و بدین دلیل، بر حساسیت انسولین، التهاب و متابولیسم بدن اثر بی نظیری می گذارد. تمام این موارد در ایجاد دیابت نوع 2 دخیل هستند.

5. مدیریت وزن

قهوه اثربخشی بی نظیری در تغییر ذخیره سازی چربی دارد و از سلامت روده به خوبی حمایت می کند. همچنین مصرف بیشتر قهوه با کاهش چربی بدن مردان ارتباط مستقیم دارد. به همین دلیل، هنگام فعالیت بدنی بالا، به ارتقا مدیریت وزن کمک می کند.

6. کاهش خطر افسردگی

یکی دیگر فواید قهوه کاهش خطر ابتلا به افسردگی است. براساس بررسی های انجام شده، هر فنجان قهوه ای که مردم در روز مصرف می کنند با 8 درصد کاهش خطر افسردگی مرتبط است. همچنین نوشیدن حداق چهار فنجان قهوه در روز در مقایسه با نوشیدن تنها یک فنجان در روز، احتمال ابتلا به افسردگی به شدت کاهش می دهد.

7. قهوه و ارتباط آن با بیماری کبد یا سرطان

در سال 2019، طی بررسی انجام شده میان منابع معتبر، کاهش احتمال ابتلا به سرطان کبد با مصرف قهوه به نتیجه رسید. پیش از این در سال 2015 نیز به اثبات رسید مصرف دو الی سه فنجان قهوه در طول روز خطر ابتلا به سرطان کبد و بیماری های کبد را کاهش می دهد.

8. افزایش طول عمر، اکسیر زندگی

تحقیقات بسیاری برای به اثبات رسیدن فواید قهوه انجام شده و مزایای آن برای سلامتی بدن بر همگان به اثبات رسیده است، این نوشیدنی می تواند به افزایش طول عمر نیز کمک کند و براساس بررسی های انجام شده نوشیدن دو الی چهار فنجان قهوه در روز بدون در نظر گرفتن عواملی همچون سن، وضعیت وزن و مصرف الکل با کاهش مرگ مرتبط است.

مطالعه دیگری که روی 1567 نفر انجام شده است به اثبات رساند نوشیدن قهوه کافئین دار خطر مرگ را حدود 12 الی 18 سال کاهش می دهد. همچنین میل کردن حداقل یک فنجان قهوه در روز احتمال بروز مرگ بر اثر سرطان را از بین می برد.

9. سلامتی قلب و فشار خون

مصرف کافئین ممکن است حداقل فواید را برای سلامتی قلب و عروق از جمله فشار خون داشته باشد. به گفته محققان، نوشیدن سه الی پنج فنجان قهوه در طول روز خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را تا حدود 15 درصد کاهش می دهد و معمولا افراد دچار به حمله قلبی هیچ گاه نوشیدن این دسر روزانه را تجربه نکردند. با این حال، کافئین می تواند روی سطح فشار خون تاثیرگذار باشد. بنابراین، افراد مبتلا به فشار خون کنترل نشده باید مصرف قهوه را کنترل یا به طور کل قطع کنند.

10. افزایش عملکرد ورزشی

قهوه بیشتر وقت ها به عنوان یک کمک کننده انرژی زا توسط ورزشکاران مصرف می شود. این نوشیدنی بر بهبود عملکرد و افزایش سطح انرژی کمک می کند و تقویت کننده فعالیت های مختلف ورزشی نیز است.

طبق بررسی های انجام شده، نوشیدن قهوه قبل از ورزش، موجب افزایش استقامت و دوام افراد می شود و آن ها به خوبی می توانند در اجرای حرکات تلاش کنند. همچنین نوشیدن آن میان افراد مسن بر بهبود عملکرد فیزیکی و سرعت راه رفتن آن ها موثر است.

چقدر نوشیدن روزانه قهوه بی خطر است؟

فواید قهوه

درست است، شما می توانید فواید فوق العاده ای از مصرف بیش از حد قهوه کافئین دار مشاهده کنید، اما مصرف بیش از حد آن نیز می تواند شما را عصبانی کند و باعث موارد زیر شوید:

  1. افزایش ضربان قلب
  2. افزایش فشار خون
  3. اضطراب
  4. مشکل خوابین

پس این که بدانید با توجه به شرایط تان چقدر مقدار قهوه بنوشید تا از عوارض جانبی منفی آن دور بمانید، بسیار مهم است.

نتیجه گیری

فواید قهوه در زمینه سلامتی بدن بی شمار است و به عنوان یک نوشیدنی محبوب و خوش عطر موجب افزایش سطح انرژی، بهبود عملکرد بدنی و مدیریت بهتر وزن می شود. اما فراموش نکنید برخی افراد خاص مانند کودکان، نوجوانان دارای شرایط سلامتی خاص، خانم های باردار و شیرده باید در مصرف آن محدودیت را رعایت کنند. اگر تجربه ای در این زمینه دارید با کاربران قهوه سیراف به اشتراک بگذارید.

مهم ترین فایده قهوه چیست؟

شاید بتوان مهم ترین فایده قهوه را سرحال شدن و بی خوابی دانست.

آیا قهوه برای دیابت خوب است؟

طبق گفته پزشکان مصرف قهوه در طول روز به درمان بیماری دیابت نوع 2 کمک می کند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *