قهوه

چگونه می توان یک کافی شاپ ایده آل داشت

چگونه می توان یک کافی شاپ ایده آل داشت

خوشحال نگه داشتن مشتری هایتان بخش ساده اداره یک کافی شاپ است. حدود 60% از کافی شاپ ها و رستوران ها در سال اول کاری بدلایلی مانند اشباع بازار، سرمایه ناکافی، کم تجربگی صنعتی و فقدان برنامه ریزی کسب و کار شغل خود را تعطیل می کنند. چگونه می توانید به عنوان مالک یک کافی شاپ برای موفقیت مالی برنامه ریزی کنید؟ اشتباهات مالی معمول چه مواردی هستند و چگونه می توانید از آنها اجتناب کنید؟ برای دانستن اینکه چگونه می توان یک کافی شاپ ایده آل داشت تا انتهای این مقاله از قهوه سیراف همراه ما باشید.

شناخت هزینه ها و سود خود

آیا تفاوت بین هزینه های ثابت و متغیر خود را می شناسید؟ به عنوان صاحب یک کافی شاپ، شناخت زیر و بم مدل هزینه ها و سودها به شما کمک می کند تا برنامه کسب و کار خود را شکل دهید. وقتی با یک حسابدار مشاوره می کنید و یا درباره خرید تجهیزات جدید و یا باز کردن یک شعبه جدید فکر می کنید، آگاهی در بحث درباره قوانین می تواند سودمند باشد. مهمتر از اینها، این مسئله به شما کمک می کند تا فاکتورهای مورد نیاز و جریان های افزایش دهنده سوددهی که باید بر روی آنها تمرکز کرد را شناسایی کنید.

چگونه می توان یک کافی شاپ ایده آل داشت

برخی از اصطلاحات مالی که باید با آنها آشنا باشید

حاشیه سود: مقداری که درآمد فروش از هزینه ها بالا می زند. وقتی به افزودن یک محصول فکر می کنید، باید هزینه های مربوط به مواد، ضرر و کارگر را در نظر بگیرید. این مسئله به شما این امکان را می دهد تا محصولات را به شکلی قیمت گذاری کنید که تمامی هزینه ها به شکل مناسبی پوشش داده شوند.

بیانیه سود و ضرر (PNL) شما در مقابل تراز نامه تان: هر دو این موارد بیانیه های مالی هستند که کمپانی ها به صورت مرتب برای نشان دادن سلامت مالی کسب و کارشان منتشر می کنند. بیانیه سود و ضرر درآمد، هزینه های تحمیل شده در یک دوره مشخص زمانی را با جزئیات بیان می کند. ترازنامه سابقه دارایی های کمپانی، مسئولیت ها و ارزش سهامداران در یک دوره زمانی مشخص است.

مبلغ محصولات فروخته شده (COGS): هزینه های مستقیم تولید محصولات در یک کمپانی که شامل هزینه مواد اولیه و کارگر می شود.

هزینه های اصلی: هزینه مستقیم محصول (مواد اولیه وکارگر) منهای هزینه های ثابت.

هزینه های متغیر در مقابل هزینه های ثابت: هزینه های ثابت معمولا شامل اجاره مکان، ساختمان، دستگاه و غیره می شود. هزینه های متغیر آنهایی هستند که نسبت به خروجی متفاوت هستند. هزینه های متغیر شما مجموع نسبت های COGS و کارگر شما هستند. هزینه های ثابت شامل اجاره مکان و هزینه های بودن در مکان می شوند. این سه مورد در بیشتر اوقات مشخص می کنند که آیا کافی شاپ شما سود دهی دارد یا خیر.

هزینه های خوراک: هزینه های مواد اولیه برای درست کردن غذا در برابر درصد سود شما از آن غذا. این مسئله به شما کمک می کند تا منو خود را به شکلی مناسب قیمت گذاری کنید. این کار همچنین راهی برای پیگیری ضرر است.

بازگشت سرمایه (ROI): میزان سود یا ضرر بدست آمده از یک سرمایه، در ارتباط با میزان پول سرمایه گذاری شده. اگر می خواهید مطمئن شوید که تمامی تصمیمات کسب وکار شما (خرید تجهیزات جدید، تخفیف و غیره) ارزشش را خواهد داشت و آیا اینکه پول سرمایه گذاری شده بازخواهد گشت یا خیر، این مورد را در نظر بگیرید.

هزینه رشد: هزینه تامین مالی رشد و گسترش خود که معمولا در گذر زمان با ثبات است.

از هدر رفتن محصول جلوگیری کنید

پیگیری، مدیریت و به حداقل رساندن ضرر یکی از بخش های کلیدی موفقیت مالی است. اما برای کاهش هدر رفتن باید بر روی چه چیزی تمرکز کنید؟ موجودی محصول باید درست مدیریت شوند. باید آمار گردش موجودی و میزان اقلام موجود و سرعت رد کردن آن را داشته باشید. پر کردن انبارها می تواند شما را از منابع مالی که می تواند برای نیازهای دیگر کافی شاپ استفاده شود خالی کند. برای مدیریت موجودی، با زیر و بم های فراوانی باید آشنا باشید.برای مثال: اگر عمر شیرینی ها دو روز باشد، انبار کردن شیرینی برای یک هفته غلط خواهد بود. عمر قهوه دو هفته است اما نگه داشتن آن برای دو ماه مشکل ساز است.

چگونه می توان یک کافی شاپ ایده آل داشت

برقراری تعادل بین هزینه انبار در برابر هزینه تازه و مرغوب نگه داشتن موجودی از اهمیت برخوردار است. نیازی نیست که موجودی بیش از حدی داشته باشید مگر اینکه در دراز مدت برای شما سود داشته باشد. برای مثال، ممکن است تحویل شیر هزینه داشته باشد. در اینصورت اگر هزینه حمل و نقل را بپردازیم و ناگهان متوجه شویم که هزینه شیر برای ما هر گالون 5 دلار در می آید (در برابر قیمت 3 دلاری شیر). سریعا به این نتیجه می رسیم که می توانیم هر هفته سفارش داشته باشم (به جای دو هفته).

هزینه های پنهان کارمندان خود را بشناسید

پیگیری اغلب هدر رفتن محصولات به نسبت ساده است. اما اگر چیزهایی را هدر دهید که کمتر محسوس هستند یا سخت تر شناسایی می شوند چطور؟ آیا می توانید میزان تاثیر غیر مستقیم این فاکتورها بر روی حاشیه سود خود را پیگیری کنید؟ برخی از این هزینه های پنهان چه مواردی هستند و چگونه آنها را کم رنگ می کنید؟

برخی هزینه های پنهان بدلیل فقدان آموزش کافی کارمندان اتفاق می افتند. هزینه ها می توانند در نتیجه کنترل ضعیف بر روی میزان غذا اتفاق بیافتند (میزان کم شیر، غذا و قهوه که در طول زمان بر روی هم جمع می شوند). معمولا یکی از کارمندان برای درست کردن لاته میزان زیادی شیر را بخار پز می کند و میزان اضافی آن را دور می ریزد.

مواردی که در نتیجه فقدان آموزش و نتیجتا دقت رخ می دهند مثل تنظیم کردن دستگاه آسیاب قهوه ، دم کردن بیش از حد، شکستن لوازم ، رعایت نکردن نگهداری پیشگیرانه تجهیزات و غیره اتفاق می افتند. راه کار این مشکل آموزش خود و کارمندان تان است تا آگاه، دقیق و هوشیار باشند.

وقتی به سودآوری یک فروشگاه توجه می کنید هزینه های کارمندان یکی از بزرگترین فاکتورهایی است که باید در نظر بگیرید. آموزش کارمندان باید بدنبال یک سیستم قدرتمند که سرمایه گذاری پیشاپیشی را برای موفقیت دراز مدت باریستا (از طریق تجهیز مناسب او) انجام داده است صورت گیرد. در دراز مدت کاهش هزینه ها از طریق کاهش آموزش هرگز موفق نخواهد بود.

مدیریت منو و قیمت گذاری

مهم نیست که کافی شاپ شما چقدر بهینه اداره می شود، در صورتی که به ازای هر محصول حاشیه سود و یا منو جذب کننده مشتری نداشته باشید همچنان شکست خواهید خورد. برای راضی نگه داشتن افراد، محصولات بیش از حدی را ارئه نکنید چون تاثیری نخواهد داشت. همه چیز را ساده و عالی نگه دارید. می توانید برای جذب مردم، به منو خود غذا یا اقلام خرده فروشی اضافه کنید.

در زمان بررسی استراتژی قیمت گذاری، افزایش تدریجی قیمت ها به صورت سالانه از اهمیت برخوردار است. این راه سالمی برای اداره کسب و کارتان است. این مسئله هیچ تاثیری بر روی از دست رفتن مشتری ها ندارد. بیشتر کافی شاپ ها نگران افزایش قیمت هستند چون یک مشتری بد اخلاق دارند و نگرانند که همه مشتری ها اینگونه فکر کنند. اما واقعیت این است که 95 درصد مشتری ها شما اصلا متوجه این مسئله نمی شوند.

چیزی که می خواهیم بگوییم این است که حتی اگر 1 درصد از مشتری های خود را عصبانی کنید و هرگز باز نگردند (که اینطور نیست)، همچنان می دانید که سود خواهید کرد و این نحوه کارکرد حاشیه سود است. می خواهیم مردم بدانند افزایش تدریجی قیمت به صورت سالیانه اشکالی ندارد. افزایش قیمت اقلام پر فروش و فصلی را بررسی کنید. پیشنهاد می شود که با تغییر فصل قیمت ها را افزایش دهید.

چگونه می توان یک کافی شاپ ایده آل داشت

اندازه و چیدمان ایده ال کافی شاپ

در نهایت چیدمان و اندازه کافی شاپ شما بر روی موفقیت مالی تان تاثیر مستقیم دارد. از مکان های تنگ یا عناصر طراحی دلگیر کننده پرهیز کنید تا مشتری ها به جای دیگری نروند. جریان مشتری های شما از آغاز تا پایان باید بدون مشکل باشد. جاگذاری محصولات نیز مهم است. اقلام خرده فروشی باید در مکان هایی باشند که چشم افراد را بگیرند یا در مکان هایی که به شکل طبیعی جمع می شوند و نگاه می کنند (مانند ورودی یا در صف).

اگر فروشگاه بزرگی دارید، احتمالا هزینه های جاری بیشتری دارید. کافی شاپ خود را به شکلی طراحی کنید تا مشتری های لازم برای سود حداقلی روزانه را داشته باشید. تنها میزان حداکثری مشتری های خریدار نوشیدنی یا غذا را در نظر نگیرید و به نسبت در آمد مشتری ها هم توجه کنید.

اداره یک کافی شاپ موفق تنها به قهوه خوب، تجربه مشتری مناسب و یا برندینگ خوب مربوط نمی شود بلکه با برنامه ریزی دقیق، درک حاشیه های سود و کاهش هزینه ها مرتبط است. پس حتما کسب و کار خود را بشناسید. میزان مورد نیاز برای درست کردن، میزان سرو کردن و میزان موجودی و کارمندان خود را محاسبه کنید.

جهت بررسی دیگر محصولات قهوه سیراف به اینستاگرام ما سر بزنید

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.