مقالات

قهوه روبوستا چیست؟

قهوه روبوستا

قهوه روبوستا نوعی قهوه است که از گیاهی به نام (Canephora Plant) به دست می‌آید. منشاء گیاه روبوستا در قسمت مرکزی و غربی و جنوب صحرای آفریقاست. قهوه روبوستا بعد از عربیکا، معروف‌ترین قهوه جهان است و حدود 40 درصد از انواع قهوه های تولید شده در دنیا را به خود اختصاص می‌دهد. حدود 60 درصد از قهوه‌های جهان به وسیله عربیکا تولید و عرضه می‌شوند. برخی از افراد بر این باورند که روبوستا طعم ضعیف‌تر و کیفیت پایین‌تری نسبت به عربیکا دارد. اما آیا این فرضیه درستی درباره این قهوه است؟ در این مطلب قصد داریم این قهوه را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

منشا قهوه روبوستا کجاست؟

قهوه روبوستا چیست

منشا قهوه روبوستا در آفریقاست، اما اکنون تولید آن در سراسر دنیا گسترش پیدا کرده است. ویتنام به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده روبوستا شناخته می‌شود و پس از آن برزیل و اندونزی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این قهوه به شمار می‌روند. در واقع روبوستا در مناطقی با آب و هوای گرم بین 21 تا 30 درجه سانتی گراد به خوبی رشد می‌کند و در نهایت گیاه آن را در ارتفاعاتی پایین‌تر از سطح دریا کشت می‌کنند.

گیاه روبوستا ماهیتی بسیار قوی‌تر از گیاه عربیکا دارد. به همین دلیل راحت‌تر و گسترده‌تر تولید و کشت می‌شود. از روبوستا به عنوان مخلوط قهوه فوری و اسپرسو استفاده می‌کنند. اسپرسو و سایر قهوه‌هایی که با دانه‌های روبوستا تهیه شود، طعمی بسیار دلچسب و خوشایند خواهد داشت.

قهوه روبوستا چه عطر و طعمی دارد؟

بسیاری از افراد روبوستا را با طعم ناخوشایند آن می‌شناسند. این قهوه دارای طعمی بسیار تلخ و لاستیکی است. البته طعم این قهوه کاملاً به نوع لوبیا و میزان و نحوه برشته کردن آن بستگی دارد. به طور کلی دانه‌های روبوستا دارای کافئین و تلخی بیشتری نسبت به عربیکا هستند. بنابراین طعم قهوه‌های روبوستا شدیدتر و تلخ‌تر از قهوه‌های عربیکا است. بسیاری از تولیدکنندگان قهوه، به دلیل آنکه دانه‌های روبوستا را تلخ‌تر و بی کیفیت‌تر نسبت به عربیکا می‌دانند، هنگام پردازش و تولید این قهوه، از همه توجه و دقت خود استفاده نمی‌کنند و همین موضوع باعث کیفیت پایین قهوه‌های روبوستا می‌شود.

میزان کافئین موجود در روبوستا چقدر است؟

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، کافئین موجود در دانه‌های روبوستا به مراتب بیشتر از دانه‌های عربیکا است. در واقع روبوستا دو برابر کافئین بیشتری نسبت به عربیکا دارد و یک قهوه کافئین بالا است. دانه‌های روبوستا حدود 2.2 تا 2.7 درصد کافئین و دانه‌های عربیکا حدود 1.2 تا 1.5 درصد کافئین دارند. میزان کافئین بالا، یکی از دلایلی است که گیاه روبوستا را کمتر دچار آفات و بیماری می‌کند. درصد کافئین بالا در روبوستا باعث شده که طعم قهوه تلخ شود.

مزایا، معایب و خواص قهوه روبوستا

خواص قهوه روبوستا

اکنون که به اطلاعات کلی درباره این قهوه معروف دست پیدا کرده‌اید، در ادامه قصد داریم به بررسی مزایا، معایب و البته خواص این قهوه بپردازیم.

مزایای قهوه روبوستا

کشت آسان و بی‌دردسر گیاه روبوستا، میزان چربی کم در دانه‌های این قهوه، درصد کافئین بالا، هزینه به‌صرفه‌تر نسبت به عربیکا.

خواص قهوه روبوستا

یکی از اصلی‌ترین خواص قهوه روبوستا، افزاش متابولیسم بدن و در نتیجه لاغری و کاهش درصد چربی‌های موجود در بدن است. همچنین مقدار کافئین بالای موجود در این قهوه باعث بهبود عملکرد مغز و پیشگیری از بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر و پارینکسون می‌شود.

معایب قهوه روبوستا

از معایب این قهوه نیز به تلخی شدید و عطر لاستیکی، کیفیت پایین‌تر نسبت به قهوه عربیکا و طعمی شدید و خسته‌کننده می‌توان اشاره کرد.

آیا نوشیدن قهوه روبوستا با عوارض خاصی همراه است؟

عوارض قهوه روبوستا

این قهوه در صورتی که به اندازه استاندارد و مجاز مصرف شود، عارضه خاصی را به همراه نخواهد داشت. اما مصرف بیش از حد این قهوه، با عوارض جانبی همراه است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

بی خوابی

کافئین بالای موجود در این قهوه ممکن است الگوی خواب شما را مختل کند و در نهایت منجر به بی‌خوابی شما شود. بی‌خوابی نیز در نهایت باعث آسیب‌های مختلفی به جسم و ذهن شما خواهد شد.

افزایش فشار خون

یکی دیگر از عوارض جانبی مصرف بالای این قهوه، افزایش فشار خون است. اگر سابقه فشار خون بالا را دارید، بهتر است این قهوه را کاملاً کنترل شده مصرف کنید.

استرس

نوشیدن زیاد روبوستا باعث افزایش استرس، خستگی ذهنی و آشفتگی می‌شود.

ایجاد مشکلات قلبی

مصرف زیاد قهوه‌ای که دارای کافئین بالا است، به مرور زمان باعث مسدود شدن سیستم گردش خون و بروز بیماری‌های قلبی می‌شود.

قهوه روبوستا را از کجا تهیه کنیم؟

همه طرفدارن قهوه، دوست دارند این نوشیدنی را با بالاترین کیفیت موجود در بازار تهیه و مصرف کنند. یکی از فروشگاه‌های اینترنتی خرید قهوه که این محصول را با بالاترین تنوع و کیفیت در اختیار شما قرار می‌دهد، فروشگاه اینترنتی قهوه سیراف نام دارد. اگر به انواع قهوه‌های روبوستا علاقه دارید، می‌توانید انواع مختلف آن قهوه اندونزی روبوستا، ویتنام روبوستا، قهوه کنگو روبوستا و … را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت از این فروشگاه تهیه کنید.

جمع بندی

قهوه یکی از نوشیدنی‌های دلچسب و معروف در دنیا است و کمتر کسی پیدا می‌شود که به این نوشیدنی خوش‌طعم علاقه نداشته باشد. یکی از معروف‌ترین قهوه‌های موجود در دنیا که 40 درصد از تولید قهوه‌های جهان را به خود اختصاص می‌دهد، قهوه روبوستا نام دارد. در این مطلب مهم‌ترین نکات مربوط به این قهوه را مورد بررسی قرار دادیم. با خرید آنلاین این قهوه، از کیفیت بالا و طعم خوب آن نهایت لذت را ببرید.

عوارض مصرف بیش از حد قهوه روبوستا چیست؟

استرس، فشار خون، بی خوابی و ایجاد مشکلات قلبی.

از کجا قهوه روبوستا بخریم؟

درصورتی که قصد خرید اینترنتی قهوه روبوستا را دارید می توانید از سایت قهوه سیراف اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *