مقالات

آیا قهوه برای زنان باردار مضر است؟

قهوه برای زنان باردار

بی تردید هیچ چیز بهتر از اولین جرعه قهوه هنگام بیدار شدن از خواب صبحگاهی نیست! قبل از بارداری، اولین فنجان قهوه یا چای به شروع روز شما کمک می کند و موجب می شود انرژی کافی برای انجام فعالیت های روزانه بدست آید. اما آیا مصرف کافئین در دوران بارداری نیز بی خطر است؟ یا باید علاقه‌مندان قهوه در این دوره مصرف نوشیدنی جذاب قهوه را کاملاً متوقف کنند؟ برای این که بدانید قهوه برای زنان باردار مضر است یا خیر و این که چگونه می تواند بر کودک تاثیرگذار باشد، در این مطلب همراه ما باشید.

آیا قهوه برای زنان باردار ضرر دارد؟

قهوه برای خانم های باردار

اولین کاری که باید بکنید این است که در مورد مصرف کافئین در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید. معمولاً یک فنجان قهوه مشکلی ندارد، اما بهتر است بیشتر از یک فنجان در طول روز ننوشید. زیرا به سختی می توان فهمید دقیقاً چه مقدار کافئین در یک فنجان قهوه وجود دارد و میزان آن به مارک قهوه، اندازه فنجان و نوع قهوه مرتبط است.

مطالعات نشان می دهد، بیش از ۱۵۰ الی ۲۰۰ میلی گرم کافئین در روز طی دوران بارداری ممکن است مفید نباشد. علاوه بر این مصرف بیشتر از این مقدار در دوران بارداری با مشکلاتی همچون رشد و تکامل کودک ارتباط دارد.

تاثیر مثبت قهوه؛ انرژی بخش و افزایش تمرکز

بسیاری از افراد، قهوه را برای اثرات جذاب آن مانند افزایش سطح انرژی، تمرکز و حتی رفع میگرن می نوشند. علاوه براین، نوشیدن قهوه فواید بی نظیری برای سلامتی دارد، اما نمی توان از اثرات منفی آن غافل شد! حتی ممکن است خطراتی در دوران بارداری داشته باشد.

مزایای عالی نوشیدن قهوه

نوشیدن قهوه برای زنان باردار

در ادامه چند مورد از فواید قهوه برای زنان باردار را می خوانید:

  1. نوشیدن قهوه موجب بهبود انرژی و تمرکز می شود.
  2. کافئین قهوه روی تحریک مغز و سیستم عصبی اثرگذار است و موجب تقویت هوشیاری ذهنی می شود (می توانید از مقاله بهترین قهوه برای بی خوابی کمک بگیرید).
  3. قهوه حاوی آنتی اکسیدان و ترکیبات مفیدی است که می تواند از سلول های شما در برابر آسیب دیدگی محافظت کند.
  4. همچنین موجب کاهش التهاب می شود و بر از بین بردن بیماری های مزمن موثر است.

حقایقی در مورد مصرف کافئین در بارداری

قهوه کافئین بالا دارد که محرک و ادرار آور است. از آنجایی که مصرف کافئین موجب افزایش فشار خون و ضربان قلب میشود این دو مورد در دوران بارداری نتایج بسیار منفی به دنبال دارد. همچنین افزایش تکرر ادرار موجب کاهش سطح مایعات بدن مادر میشود و بی تردید بدن مادر با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می کند.

مراقب دیگر کافئین ها باشید! کافئین نه تنها در قهوه، بلکه در چای، نوشابه، شکلات و حتی داروهای بدون نسخه برای تسکین سردرد وجود دارد. بنابراین باید نسبت به مصرف هر کدام از این موارد آگاه باشید.

کافئین از راه جفت به جنین می رسد؛ اگر چه ممکن است بتوانید مقدار کافئینی که به بدن می رسد کنترل کنید، اما کودک شما آنزیم های مورد نیاز برای متابولیسم کافئین را ندارد. هر مقدار کافئین می تواند باعث تغییر در الگوی خواب کودک یا الگوی حرکت طبیعی در مراحل بعدی بارداری شود. پس فراموش نکنید مصرف قهوه به عنوان محرک هم شما و هم کودکتان را بیدار نگه می دارد و در روند زندگی سالم اختلال ایجاد می کند.

آیا واقعاً قهوه باعث نقص مادرزادی در کودک میشود؟

مطالعات متعدد روی حیوانات مختلف انجام داده شده است که نشان می‌دهد مصرف قهوه و کافئین در ایجاد نقص مادرزادی زایمان زودرس، کاهش باروری و افزایش خطر تولد نوزادان مثبت است و دیگر مشکلات تولید مثل می شود اما هنوز هیچ مطالعات قطعی روی انسان ها انجام نشده با این حال بهتر است مراقب مصرف قهوه در طول روز باشید و تمام تلاش خود را برای ایمن نگه داشتن جنین انجام دهید.

آیا کافئین باعث سقط جنین می شود؟

در سال ۲۰۰۸ مطالعات موثری بر میزان مصرف قهوه و تاثیر آن بر سقط جنین انجام شده است که در طی این مطالعه مشخص شد زنانی که روزانه ۲۰۰ میلی گرم یا بیشتر قهوه مصرف می کند نسبت به زنانی که علاقه‌ای به مصرف قهوه ندارد حدود دو برابر بیشتر در معرض خطر سقط جنین قرار دارند. همچنین طبق متاآنالیز سال 2015، خطر سقط جنین برای مصرف 150 میلی گرم کافئین در روز حدود 8 درصد و برای دو فنجان قهوه در روز حدود 19 درصد افزایش می یابد.

آیا کافئین باعث ناباروری می شود؟

برخی مطالعات ارتباط مستقیم بین مصرف زیاد قهوه و تاخیر در بارداری را نشان داده است.

آیا مصرف قهوه در دوران شیردهی خطرناک است؟

مصرف قهوه در دوران شیردهی، زمانی که کودک سنی بیشتر از سه ماه دارد، مشکلی ایجاد نمی کند. اما باید اندازه آن توجه کافی داشته باشید، زیرا مقداری از کافئین از راه شیر وارد بدن کودک می شود.

چه مقدار کافئین در قهوه و میان وعده ها برای شما کافی است؟

قهوه برای زن حامله

میزان کافئین قهوه و کافه های خاصی که خریداری می کنید را مورد بررسی قرار دهید:

  1. قهوه دم کرده حدود 95 الی 165 میلی گرم
  2. اسپرسو حدود 47 الی 64 میلی گرم
  3. لاته 63 الی 126 میلی گرم

پرهیز از قهوه و مصرف دیگر نوشیدنی های حاوی کافئین ایمن ترین کاری است که باید انجام دهید. اگر نمی توانید بهترین راهکار را برای ترک قهوه انتخاب کنید، حتما این موضوع را با دکتر خود در میان بگذارید تا بتوانید سالم ترین برنامه غذایی را برای کودکتان تجربه کنید.

روش های ترک قهوه در بارداری

مصرف کافئین و نوشیدنی قهوه اعتیارآور است و کسانی که دائما قهوه مصرف می کنند کنار گذاشتن آن در دوران بارداری برایشان مشکل ساز است. کنار گذاشتن مصرف زیاد قهوه به حفظ سلامتی کمک می کند و موجب می شود برای باردار شدن ایمن و بدون دردسر آماده شوید. البته کنار گذاشتن ناگهانی قهوه اثرات منفی مانند سردرد شدید و احساس خستگی به همراه دارد. پس بهترین راهکار این است که از پزشکتان برای کنار گذاشتن مصرف کافئین کمک بگیرید و با این کار سلامتی بدن و کودکتان را تامین کنید.

نتیجه گیری

مصرف قهوه در دوران بارداری یکی از موضوعات پرچالش برانگیز است که مادران عزیز را دچار استرس و ترس از دست دادن کودکشان می کند. در حالی که باید قبل از اقدام به بارداری مصرف این نوشیدنی را تا حد امکان کاهش دهند و آمادگی کامل برای دوران بارداری ایده آل کسب کنند. درصورتی که در این خصوص تجربه ای دارید با کاربران قهوه سیراف به اشتراک بگذارید.

آیا قهوه باعث سقط جنین می شود؟

در سال ۲۰۰۸ مطالعات موثری بر میزان مصرف قهوه و تاثیر آن بر سقط جنین انجام شده است که در طی این مطالعه مشخص شد زنانی که روزانه ۲۰۰ میلی گرم یا بیشتر قهوه مصرف می کند نسبت به زنانی که علاقه‌ای به مصرف قهوه ندارد حدود دو برابر بیشتر در معرض خطر سقط جنین قرار دارند.

آیا کافئین باعث ناباروری می شود؟

برخی مطالعات ارتباط مستقیم بین مصرف زیاد قهوه و تاخیر در بارداری را نشان داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *