مقالات

قهوه نسل سوم چیست و قهوه ساز نسل سوم کدام است؟

قهوه نسل سوم چیست و قهوه ساز نسل سوم کدام است؟

قهوه یک نوشیدنی دم‌شده است که از دانه‌های قهوه بوداده که در واقع دانه‌های برخی از گیاهان در دسته قهوه هستند تهیه می‌شود. از میوه قهوه، دانه‌های آن جدا می‌شوند تا محصولی پایدار و خام تولید شود که آن را قهوه سبز بو داده نشده می‌نامند.

دانه‌ها سپس بو داده می‌شوند، فرآیندی که آنها را به یک محصول مصرفی به نام قهوه برشته تبدیل می‌کند که به ذرات ریزتر آسیاب شده و معمولاً قبل از فیلتر شدن در آب داغ غوطه‌ور می‌شود و یک فنجان قهوه تولید می‌کند.

این نوشیدنی تیره‌رنگ، خوش‌طعم و معطر به دلیل وجود کافئین در آن اثر محرک و مثبتی بر بدن و سیستم عصبی انسان داشته که آن را به یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در جهان تبدیل کرده است. همچنین می‌توان قهوه را به روش‌های مختلفی از جمله اسپرسو، پرس فرانسوی، لاته، یا قهوه کنسروشده از قبل دم‌کرده سرو کرد و اگرچه نوشیدن قهوه سرد نیز رایج است، اما معمولاً این نوشیدنی به صورت گرم سرو می‌شود.

قهوه نسل سوم چیست و قهوه ساز نسل سوم کدام است؟

در هنگام نوشیدن، شکر و یا جایگزین‌های شکر، شیر و یا خامه اغلب برای کاهش طعم تلخ قهوه یا بخشیدن طعمی جدید به آن اضافه می‌شوند. همچنین قهوه را می‌توان با کیک قهوه یا دسر شیرین دیگری مانند دونات سرو کرد.

با توجه به خاصیت نشاط‌بخشی قهوه، طعم و بوی بی‌نظیر آن و همچنین قیمت مناسب نسبت به سایر انواع نوشیدنی‌هایی که خواص مشابه دارند، خرید انواع قهوه‌ساز برای دم‌کردن قهوه به صورت حرفه‌ای بسیار رایج است و دستگاه‌های قهوه ساز دمی مختلفی امروزه در مقیاس‌های مختلف برای دم‌کردن و عرضه قهوه دمی به صورت خانگی و صنعتی به کار می‌روند. در این نوشتار توضیحاتی درباره انواع دم‌افزارهای قهوه و همچنین تفاوت نسل‌های مختلف آن ارائه شده است.

قهوه ساز نسل سوم، کدام قهوه سازها در این دسته قرار دارند؟

قهوه ساز نسل سوم، کدام قهوه سازها در این دسته قرار دارند؟

همچنین بخوانید: قهوه تخصصی یا تجاری، کدام یک و چرا؟

از ابتدای پیدایش قهوه به عنوان نوشیدنی تا به امروز، رشد و معرفی آن به جای‌جای مختلف جهان مراحل و قسمت‌های متفاوتی را تجره کرده است. نسل اول قهوه به دورانی گفته می‌شود که این نوشیدنی کشف و به دنیا معرفی شد.

در آن زمان کمتر کشورهایی دانش دم‌کردن و استفاده از قهوه را داشتند. در دهه‌هایی که شرکت‌هایی مانند استارباکس و … اقدام به عرضه همه‌جانبه قهوه و انواع آن به بازار کردند، نسل دوم قهوه شکل گرفت که در واقع تبدیل آن به یک نوشیدنی لوکس بود و همچنین در این نسل کیفیت آن به سرعت افزایش پیدا کرد.

نسل سوم یا موج سوم قهوه اما امروزه به نسلی گفته می‌شود که در واقع واسطه‌های بین کشاورزان قهوه و مصرف‌کنندگان برداشته شده است.

این نسل که از سال 2002 شرع شد، سبب بیشتر شدن فروش انواع قهوه‌سازهای خانگی شده است چرا که با گسترش مصرف موج سوم قهوه به عنوان یک نوشیدنی محبوب بین افراد در سراسر جهان، روش‌های مختلفی برای دم کردن آن پدید آمده و شرکت‌های مختلفی اقدام به ارائه دم‌افزارها، روش‌ها و افزودنی‌های گوناگون برای دم‌کردن آن کردند.

قهوه‌ساز ایروپرس (Aeropress)+قهوه سیراف

قهوه ساز نسل سوم ایروپرس، قابل حمل که از سیستم فشار برای دم آوری قهوه استفاده می کند.

قهوه نسل سوم یا موج سوم قهوه به دلیل کاهش فاصله بین کشتکار و مصرف‌کننده، علاوه بر دارا بودن قیمت کمتر می‌تواند رابطه عمیق‌تری بین انسان و طبیعت برقرار کند.

با توجه به قابلیت قهوه ساز نسل سوم در دم‌کردن بهترین و خوش‌طعم‌ترین قهوه‌ها برای مصرف‌کنندگان، امروزه تهیه و کاربرد این قهوه‌سازها گستردگی فراوانی داشته و برندهای مختلفی از انواع آنها در بازار موجود است.

قهوه‌ساز ایروپرس (Aeropress) در واقع یک نوع قهوه‌ساز حرفه‌ای است که از دو استوانه، پیمانه، قاشق، فیلترهای کاغذی و قیف تشکیل شده است. خرید قهوه ساز ایروپرس که یک قهوه ساز نسل سوم است می‌تواند برای تهیه قهوه‌های دم‌شده‌ای با طعم عالی مناسب باشد. با هر بار استفاده از این قهوه‌ساز می‌توان 4 فنجان قهوه تهیه کرد و همچنین این قهوه‌ساز دارای قابلیت تنظیم درجه آسیاب قهوه است.

به علاوه، کاربرد قهوه‌سازها امروزه به دلیل استقبال گسترده از قهوه دمی بسیار رایج بوده و در مقیاس‌های مختلفی تهیه و استفاده می‌شوند.

همچنین بخوانید: اسپرسوساز یا قهوه ساز ؛ کدام برای شما مناسب است؟

قهوه ساز نسل سوم، کدام قهوه سازها در این دسته قرار دارند؟

قهوه ساز نسل سوم کمکس به روش ریختن آب بر روی پودر قهوه عمل می کند

خرید قهوه ساز کمکس (Chemex) با توجه به شکل و ظاهر بسیار ساده و البته کاربردی آن می‌تواند برای دم‌کردن خوش‌طعم‌ترین قهوه‌ها مناسب باشد. این قهوه ساز دمی در قسمت میانی خود دارای دستگیره‌ای به دور بدنه شیشه‌ای آن و از جنس چوب است که می‌تواند برای حمل راحت‌تر در هنگام محتوی بودن آب داغ در ظرف راحت‌تر باشد.

خرید قهوه ساز سایفون (Syphon) به عنوان قهوه ساز نسل سوم امروزه مورد توجه بسیاری از طرفداران این نوشیدنی قرار گرفته است. با توجه به نحوه دم‌کردن این قهوه‌ساز که از خلا نسبی استفاده می‌کند و همچنین بدنه شیشه‌ای آن که قابلیت دیدن نحوه و مراحل دم‌شدن قهوه را فراهم می‌کند، کاربرد این نوع قهوه‌ساز طرفداران و گستردگی فراوانی داشته و همچنین قهوه دم‌شده با قهوه ساز نسل سوم سایفون دارای طعمی بی‌نظیر، ظاهری شفاف و طعم و عطری مثال‌زدنی است.

این قهوه‌ساز از دو مخزن تشکیل شده است که به وسیله یک واشر که وظیفه ایجاد خلا را دارد به هم وصل شده اند. عملیات دم شدن در مخزن بالایی انجام شده و در انتها عصاره نوشیدنی قهوه در مخزن پایینی انجام می‌شود. به دلیل وجود فیلتر بین دو مخزن در هنگام دم‌کشیدن قهوه، تفاله آن در هنگام نوشیدن وارد فنجان نمی‌شود که این امر می‌تواند به افزایش کیفیت و بهبود طعم قهوه کمک کند.

قهوه ساز سایفون + قهوه سیراف

قهوه ساز نسل سوم سایفون، که از سیستم خلا برای ساخت قهوه بهره می برد

مشابه با بسیاری از انواع قهوه ساز نسل سوم، قهوه‌ساز کالیتا ویو (Kalita Wave) نیز دارای سازوکار استفاده از فیلتر و جریان آهسته آب برای دم‌کردن قهوه است. خرید قهوه ساز کالیتا می‌تواند به آرامی و به صورت چکه‌ای قهوه‌ای دمی تولید نموده و بسته به مدل آن، مقدار قهوه و آب جوش مورد استفاده برای آن متفاوت است. این قهوه‌ساز جهت کاربردهای شخصی بسیار مناسب است و می‌توان با آن قهوه‌هایی خوش‌طعم و باکیفیت تهیه کرد.

یکی دیگر از انواع قهوه‌سازهای موجود در بازار، قهوه ساز نسل سوم وی60 است که دارای سازوکاری مشابه با قهوه ساز دمی کالیا ویو بوده با این تفاوت که کالیا ویو از سطح زیری صاف بهره می‌برد. قهوه‌ساز وی60 از جریان آب داغ آهسته بر روی فیلتر جهت دم‌کردن قهوه استفاده می‌کند. خرید قهوه ساز وی60 می‌تواند با توجه به دارا بودن تنوع زیاد در امکان تهیه قهوه دمی در زمانی کوتاه، بسیار مناسب و برای دم‌کردن انواع قهوه‌های خانگی باکیفیت و خوش عطر و بو کاربردی باشد.

قهوه نسل سوم چیست و قهوه ساز نسل سوم کدام است؟

قهوه ساز کالیتا، قهوه ساز نسل سوم که از ژاپن می آید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *