مقالات

قیمت فروش عمده دانه قهوه خام

فروش عمده دانه قهوه خام

اگر قصد خرید قهوه خام دارید و می خواهید قیمت فروش عمده دانه قهوه خام را بدانید، ابتدا باید به این مسئله توجه داشته باشید و یا اینکه احتمالا می دانید که پودرهای قهوه ای که برای تهیه انواع نوشیدنی های قهوه ی خود خریداری می کنید، در ابتدا به صورت دانه های قهوه خام می باشند که با عمل آوری های خاص خودشان به صورت اشکال قابل مصرف برای عموم در می آیند.

فرآوری و رست دانه قهوه خام مراحلی هستند که پس از جمع آوری دانه های قهوه خام انجام می شوند تا دانه قهوه به شکلی که در بازار به رنگ قهوه ای روشن یا تیره مشاهده می شود درآید.

عموما افراد بنا به نوع نیازشان ترجیح می دهند نوع خاصی از قهوه را خریداری کنند که برایشان از هر نظر مناسب تر است. به عنوان مثال برخی ترجیح می دهند قهوه ی مورد نیاز شان را به صورت پودر شده تهیه کنند، برخی ترجیح شان بر رست شدن و یا نشدن قهوه است، و برخی دیگر نیز مایل اند قهوه ها را به صورت دانه های قهوه خام و به صورت عمده خریداری نمایند و بعد خودشان اقدام به آسیاب کرد و روست کردن آن کنند.

والبته توجه به قیمت قهوه خام نیز یکی از فاکتورهای اساسی در خرید دانه خام قهوه است به شمار می رود. برای چنین افرادی مراکز فروش مربوط به قهوه ای وجود دارد که هم به صورت حضوری و هم مجازی فروش دانه قهوه خام را بر عهده دارند. که علاقه مندان می توانند به صورت عمده و فله ای حجم مورد نیاز شان را به آسانی خریداری نمایند. فروش عمده دانه قهوه خام

با توجه به توضیحات بالا بدیهی خواهد بود که قیمت فروش عمده دانه قهوه خام و دانه های رست شده یا پودر آن تفاوت هایی داشته باشد. اما یکی دیگر از دلایلی که یقینا روی قیمت فروش عمده دانه قهوه خام تاثیر می گذارد، نوع و جنس دانه ی قهوه است. همانطوری که حتما می دانید دانه های قهوه بنا به جایی که کشت می شوند و یا درجه ی کیفی شان دارای انواع گوناگونی می شوند که هر کدام نیز در مقایسه با یکدیگر از بازه ی قیمتی متفاوتی برخوردارند.

معرفی انواع دانه قهوه

اگر شما خریدار قهوه یا مصرف‌کننده قهوه هستید، به احتمال زیاد عناوین قهوه عربیکا و قهوه روبوستا را زیاد شنیده‌اید. عربیکا و روبوستا در واقع دو نوع نژادی اصلی قهوه هستند. قهوه نیز همچون سایر محصولات کشاورزی گونه‌های مختلفی دارد که در ابتدا به دو دسته عربیکا و روبوستا تقسیم می‌شود.

عربیکا به نوع اصلی قهوه که در ابتدا در منطقه اتیوپی و یمن به کشت می‌رسیده شباهت های طعمی دارد. این نوع قهوه نیز خود نژادهای گوناگونی دارد. گونه تیپیکا و گونه بوربون دو گونه مشهور و شناخته‌‌ی عربیکا هستند.

چون محصول قهوه از قرن هفدهم به بعد از قاره آفریقا به کشورهای جنوب شرق آسیا و سپس آمریکای جنوبی صادر شده و سپس در آن نواحی نیز کشت شده است. تحت شرایط آب و هوایی، این محصول جهشهای ژنتیکی داده است و گونه‌های متنوعی به وجود آمده‌اند:

  • قهوه عربیکا گونه‌ی تیپیکا
  • قهوه عربیکا گونه‎‌‌ی بوروبون
  • قهوه عربیکا گونه‌ی ماراگوگیپ
  • قهوه عربیکا گونه‌ی کاتیمور
  • قهوه عربیکا گونه‌ی بلومونتین
  • قهوه عربیکا گونه‌ی کاتوای

در کل قهوه عربیکا در مقایسه با قهوه روبوستا طعم سبک‌تر و ملایم‌تری دارد. به این دلیل که میزان کافئین آن پایین‌تر است. البته 80 درصد حجم قهوه تولیدی جهان از نوع عربیکا است. کشت قهوه روبوستا نیز خود دلایل تاریخی دارد.

پس از آنکه قهوه عربیکا به خارج از قاره آفریقا منتقل شد متوجه شدند که این نوع محصول در برابر آفات آسیب‌پذیر است. بنابراین به صرافت افتادند که از طریق پیوندهای ژنتیکی گونه‌ی مقاوم‌تری تولید کنند. قهوه روبوستا حاصل تغییرات ژنتیکی عربیکا است که در برابر آفات مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد.

همچنین قابلیت دارد که در ارتفاع پایین‌تری هم به کشت برسد. اما کافئین آن بالاتر است و تلخ‌تر به نظر می‌رسد. بنابراین قهوه روبوستا برای غنی‌تر ساختن طعم ترکیب قهوه به خصوص قهوه اسپرسو بسیار مطلوب است.

فروش عمده انواع دانه قهوه

معرفی بزرگترین تولیدکنندگان قهوه

محصول قهوه در نواحی مجاور نوار استوا به کشت می‌رسد. بنابراین کشورهای آفریقایی، جنوب شرقی آسیا و آمریکای جنوبی جزو بزرگترین تولید کنندگان قهوه هستند. برزیل، برزرکترین تولید کننده دانه قهوه خام در جهان با خود به یدک می کشد.

بزرگترین کشورهای تولیدکننده قهوه عبارت‌اند از:

  • برزیل
  • هند
  • ویتنام
  • کنیا
  • اندونزی
  • گواتمالا
  • اتیوپی
  • مکزیک
  • السالوادور
  • مکزیک
  • اوگاندا
  • تانزانیا

ویژگی‌های طعمی انواع دانه قهوه

همانگونه محصولات کشاورزی مثل میوه‌جات و صیفی‌جات تحت تاثیر شرایط آب و هوایی طعم متفاوتی دارند، در مورد قهوه نیز چنین است. در مورد قهوه‌های کشورهای آمریکای جنوبی نظیر برزیل، السالوادور، کاستاریکا و گواتمالا اغلب حرفه‌ای‌های صنعت قهوه بر این عقیده‌اند که قهوه تولیدی در این کشورها طعمی کاراملی، کاکائویی و گاهی آجیلی مانند دارد. همچنین رایحه‌ی آن نیز متعادل است.

قهوه کشورهای آفریقایی نظیر کنیا، اوگاندا، تانزانیا و اتیوپی نیز اغلب طعمی میوه‌ای و ترش و شیرین شبیه نارنگی و لیمو از خود نشان می‌دهند. گاهی نیز طعمهای گلی مانند با رایحه‌ی تنباکویی از آنها قابل تشخیص است.

اسیدیتی قهوه‌های آفریقایی بالا است و برای ترکیب با انواع قهوه‌های آمریکای لاتین(آمریکای جنوبی) بسیار عالی است.محصول قهوه در کشورهای جنوب شرق آسیا نظیر هند و اندونزی نیز طعمی خاکی‌مانند دارد که رایحه‌ی تند ادویه‌ای از خود نشان می‌دهند. انواع قهوه جاوه، قهوه سوماترا، قهوه ویتنام و قهوه چین جزو قهوه‌های جنوب شرقی آسیا هستند. کشور ویتنام بزرگترین تولیدکننده قهوه روبوستا در جهان است که کافئین بالایی دارد.

 

ویژگی‌های طعمی انواع دانه قهوه

مراحل کشت و فرآوری قهوه

قهوه پس از آنکه به صورت میوه‌ی قهوه به ثمر می‌رسد، برای آنکه به صورت قهوه خام معمولی قابل مصرف باشد، بایستی فرآوری شود. فرآوری میوه قهوه به دو صورت است:

  • فرآوری به روش طبیعی
  • فرآوری به روش شسته

در فرآوری به روش طبیعی میوه‌های قهوه را ابتدا در یک محیط باز در معرض تابش نور آفتاب قرار می‌دهند. بر اثر گرمای حاصل از نور آفتاب، میوه‌های قهوه رطوبت اولیه شان کاهش می‌یابد. با کاهش رطوبت، کشاورزان پوسته قهوه را جدا کرده و دانه قهوه خام را خارج می‌سازند. سپس دانه‌های قهوه را پالیش و تمیزکاری کرده و آماده‌ی نگهداری می‌نمایند. قهوه‌ای که به روش طبیعی فرآوری شده معمولا اسیدیتی بالاتری دارد.

در فرآوری به روش شسته، میوه‌های قهوه را ابتدا در یک محفظه ی پر از آب به مدت 48 تا 72 ساعت نگهداری می‌کنند. در اثر تماس با آب میوه‌ی قهوه، نوعی فرآیند تخمیر را طی می‌کند. بر اثر تخمیر پوسته قهوه، پوسته آن نرم می‌شود. سپس در حالی که پوسته قهوه نرم شده آن را جدا می‌سازند و آن را در فضای باز جلوی تابش نور خورشید قرار می‌دهند.

با کاهش رطوبت به جا مانده در دانه قهوه، دانه‌های قهوه را همچون مرحله ی نهایی روش طبیعی، تمیزکاری می‌کنند. محصول قهوه‌ای که به روش شسته فرآوری شده اغلب طعم ملایم تری دارد.

مراکز فروش عمده دانه قهوه خام در ایران

مراکز فروش عمده دانه قهوه خام در ایران

فروش عمده دانه قهوه خام در بازار ایران از از طریق مراکز متعددی انجام می شود. یکی از این مراکز در بازار بزرگ تهران واقع شده است. در بازار نوروز خان که در بازار بزرگ تهران واقع شده است تعداد زیادی از فروشندگان قهوه به فروش عمده دانه قهوه خام مبادرت می کنند.

همچنین بازار قهوه در شهر اصفهان نیز یکی از بزرگترین مراکز فروش عمده دانه قهوه خام در کشور است که از دیرباز به این کار مشغولند. عمده قهوه خام کشور در این دو بازار بزرگ قهوه تامین می شوند.

قیمت دانه قهوه خام در ایران

قیمت دانه قهوه خام در ایران به بهای ارز وابسته است. نوسانات قیمت ارز طی سالهای گذشته قیمت دانه خام قهوه را چند برابر کرده است، هزینه های حمل و نقل دریایی و سختی در مبادلات ارزی بر روی قیمت قهوه خام تاثیر گذاشته است.

البته عوامل بسیاری نیز در کشورهای مبدا بر قیمت این محصول پر مصرف که بعد از نفت دومین تجارت مشروع در جهان است. شرایط سرمازدگی درختان قهوه در کشور برزیل یکی از عواملی است که اخیراً بر افزایش قیمت ناگهانی قهوه در تمام جهان تاثیر گذاشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *