مقالات

قهوه لاته چیست؟

قهوه لاته

وقتی منوی کافی شاپ‌ها را نگاه می‌کنید، محال است با نام قهوه لاته مواجه نشوید! قهوه لاته نوعی قهوه کلاسیک بوده که مورد علاقه مردم سراسر جهان است و یکی از آیتم‌های اصلی و حتمی کافی شاپ‌ها به‌شمار می‌رود. طعم لطیف و خامه‌ای این نوع قهوه، آن را برای افرادی که کافئین زیادی مصرف نمی‌کنند یا به طعم تلخ قهوه علاقه‌ای ندارند به گزینه‌ای مناسب تبدیل می‌کند. با این حال برخی از افراد انواع مختلف قهوه را از یکدیگر تشخیص نمی‌دهند و ویژگی‌های این نوع قهوه را نمی‌دانند. مواد تشکیل‌دهنده لاته کدامند و این نوشیدنی چه تفاوتی با کاپوچینو دارد؟ در ادامه، با خصوصیات این نوشیدنی محبوب و خوش‌طعم و تفاوت آن با سایر انواع قهوه آشنا می‌شوید.

خصوصیات قهوه لاته

این نوع قهوه که با نام کافه لاته شناخته می‌شود، یک قهوه شیری رنگ بوده که منشأ آن کشور ایتالیا است و با لایه‌ای از فوم سرو می‌شود. لاته شباهت زیادی به کاپوچینو دارد، اما تفاوت‌های این دو بسیار آشکار هستند؛ مهمترین تفاوت این دو در نسبت شیر، آب و قهوه است که برای ساخت این نوع قهوه‌ها با هم ترکیب می‌شوند و بافت زیبا و غیرقابل مقاومتی ایجاد می‌کنند که از نوشیدن هر کدام لذت خواهید برد.

قهوه لاته از گذشته تا به امروز

تاریخچه قهوه لاته

مردم اروپا از دهه 1600 از مخلوط شیر و قهوه نوشیدنی تهیه می‌کردند و در قهوه خانه‌ها از سرو آن لذت می‌بردند. در سراسر اروپا، نوشیدنی‌های مبتنی بر شیر و قهوه اشکال مختلفی داشته و دارد و از اصطلاح “لاته” تا اواخر 1860 برای این نوع نوشیدنی‌ها استفاده می‌شده است. این نوع نوشیدنی‌ها در ایتالیا با نام “café latte”، در آلمان با نام” Milchkaffee” و در فرانسه با نام “café con leche” شناخته می‌شدند.

این نوع نوشیدنی‌ها پس از پایان جنگ جهانی دوم و وارد شدن دستگاه اسپرسوساز به آمریکا، در این کشور محبوب شدند و به‌دلیل شدت کمتر طعم قهوه و لطیف‌تر بودن آن، بسیار مورد استقبال قرار گرفتند. لاته در سال 1990 در کافی شاپ‌های سراسر آمریکا به‌عنوان یکی از آیتم‌های اصلی ظاهر شد. طعم فوق‌العاده این قهوه، باعث شد که استفاده از آن در سراسر جهان رواج پیدا کند.

بنابراین، تعریف جهانی لاته در سراسر جهان می‌تواند متفاوت باشد؛ اما معمولاً نسبت آن به‌طور تقریبی در سراسر جهان میزان مشخصی دارد. امروزه قهوه لاته یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در سراسر جهان است و می‌توان گفت که تقریباً یافتن کافی شاپ بدون سرو لاته مخصوصاً با آرت لاته روی آن ممکن نیست. این آرت‌ها معمولاً به‌شکل قلب، گل لاله و یا روزت دیده می‌شوند. به‌دلیل محبوبیت جهانی و تعریف‌های متفاوت هر کشور از این نوع قهوه، می‌توانید در هر نقطه دنیا لاته سفارش دهید و طعم آن در هر محل متفاوت باشد.

دستور تهیه قهوه لاته

دستور تهیه قهوه لاته

قهوه لاته از مخلوط کردن دو شات اسپرسو، مقدار زیادی شیر بخارپز و یک لایه نازک فوم شیر روی این مخلوط آماده می‌شود. برای تهیه این نوع قهوه، می‌توانید از نوع شیر مورد علاقه خود یا جایگزین شیر لبنی استفاده کنید؛ به‌عنوان مثال می‌توانید در تهیه این نوع قهوه از شیر کامل، شیر کم‌چرب یا جایگزین آنها مانند شیر گیاهی، شیر سویا، شیر جو دو سر و… استفاده کنید. این قهوه طرز تهیه ساده‌ای دارد و می‌توانید حتی خودتان در خانه آن را تهیه و سرو کنید.

برای درست کردن لاته در خانه  به‌روش زیر عمل کنید؛ مواد اولیه به شرح ذیل است:

  • 3 گرم قهوه (2 قاشق چای‌خوری)
  • آب جوش با حرارت 80 درجه سانتی‌گراد
  • شکر (دلخواه و قابل‌حذف)
  • شیر مورد علاقه

مانند قهوه کاپوچینو یا ماکیاتو، تهیه لاته نیز در خانه بسیار آسان است و برای تهیه آن احتیاجی به دستگاه اسپرسو ساز ندارید. در مرحله اول، آب را تا 80 درجه سانتیگراد گرم کنید؛ نیازی به جوشاندن کامل آب نیست. سپس، باید اسپرسو خانگی تهیه کنید؛ به همین منظور 3 گرم قهوه (2 قاشق چای‌خوری) را با یک قاشق غذاخوری آب جوش مخلوط کنید.

در مرحله بعدی، باید فوم یا کف شیر درست کنید. برای تهیه فوم، شیر را در قابلمه یا در مایکرویو گرم کنید و قبل از جوشیدن شیر، آن را بردارید. با استفاده از همزن برقی، دستی یا کف‌ساز شیر، آن را تا زمانی که کف کند هم بزنید. پس از به‌دست آمدن فوم شیر، اسپرسو را به این فوم اضافه کنید. اکنون قهوه لاته شما آماده است و می‌توانید از نوشیدن آن لذت ببرید. هنگام تهیه لاته دقت کنید که نسبت به کاپوچینو باید کف کمتری داشته ‌باشد.

 تفاوت قهوه لاته با قهوه کاپوچینو چیست؟

تفاوت قهوه لاته با کاپوچینو

بسیاری از مردم لاته را با کاپوچینو به‌دلیل شباهت بسیار زیاد آنها اشتباه می‌گیرند، اما میان این دو تفاوت‌های آشکاری وجود دارد. مواد اولیه این دو قهوه یکسان است؛ هر دوی این قهوه‌ها از اسپرسو، شیر بخارپز و فوم تهیه می‌شوند اما مقدار شیر به کار رفته در این دو قهوه متفاوت است.

کاپوچینو معمولاً لایه‌ای به ضخامت 20 میلی‌متر از کف شیر بخارپز روی خود دارد؛ از طرف دیگر لاته‌ دم می‌شود و سپس در فنجان حاوی شیر بخارپز شده ریخته می‌شود که لایه فوم شیر کف روی لاته بسیار نازک‌تر از لایه فوم روی کاپوچینو است. قهوه لاته هم در نوع سرد و هم در نوع گرم خوش‌طعم و فوق‌العاده است و هر نوع آن طرفداران خود را دارد. نوع گرم آن با نام کافه لاته و نوع سرد آن با نام آیس کافه لاته یا آیس لاته در کافی شاپ‌ها سرو می‌شود.

نتیجه گیری

در طول سال‌های اخیر، قهوه لاته به یکی از محبوب‌ترین انواع قهوه تبدیل شده‌ است و به‌طور مداوم در کافی شاپ‌ها سرو می‌شود. این قهوه خوش‌طعم، به‌دلیل طعم لطیف و شدت کم تلخی قهوه در آن طرفداران بسیاری دارد و تهیه آن بسیار آسان است. لاته از ترکیب اسپرسو و شیر تشکیل شده است. اگرچه این نوشیدنی شباهت زیادی به کاپوچینو دارد، اما میزان شیر به کار رفته در کاپوچینو نسبت به لاته بیشتر است. می‌توانید این نوشیدنی خوش‌طعم را در هر کافی شاپی سفارش دهید یا خودتان در خانه آن را تهیه کنید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *