مقالات

انواع فنجان قهوه

انواع فنجان قهوه

بعد از تهیه و دم کردن قهوه، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها، نوشیدن آن در ظرفی مناسب است. امروزه فنجان‌ها و لیوان‌های مختلفی برای نوشیدن قهوه تولید می‌شود. اگر از طرفداران پروپاقرص قهوه باشید، حتما دوست دارید این نوشیدنی را در ظرفی خاص میل کنید. اما انواع فنجان قهوه چه شکلی هستند؟ کدامیک از این فنجان‌ها ارزش انتخاب بیشتری دارند؟ اگر نمی‌دانید چه نوع فنجانی را انتخاب کنید، دراین مطلب قصد داریم به بررسی 10 مورد از انواع فنجان قهه بپردازیم.

معرفی 10 مورد از انواع فنجان قهوه

با لیوان‌های معمولی که در اطرافتان وجود دارد هم می‌توانید قهوه بنوشید، اما احتمالا جذابیت زیادی برای شما نخواهد داشت. برای این که تجربه نوشیدن قهوه را بهبود ببخشید، بهتر است کمی تنوع به خرج دهید. به همین منظور در این مطلب 10 مورد از انواع فنجان‌های موجود را به شما معرفی خواهیم کرد تا انتخاب ساده‌تری داشته باشید.

1. فنجان قهوه سرامیکی

فنجان قهوه سرامیکی

همه لیوان‌های کلاسیکی که با سرامیک ساخته می‌شوند، جذابیت‌های خاص خود را دارند. به جرأت می‌توان گفت که بهترین انواع فنجان قهوه، همین فنجان‌های ساخته‌شده از سرامیک هستند. تقریبا در هر خانه‌ای حداقل یک فنجان یا لیوان سرامیکی به چشم می‌خورد. لیوان یا فنجان سرامیکی، اغلب با طرح‌های چاپی عرضه می‌شوند.

این فنجان‌ها دوام و استحکام زیادی دارند. مهم‌ترین ویژگی فنجان قهوه سرامیکی بعد از استحکام، گرم نگه‌داشتن قهوه به مدت طولانی است. دلیل این امر ماندن گرما به صورت طولانی درون فنجان است. تنها نقطه ضعف فنجان‌های سرامیکی این است که خیلی زود لکه برمی‌دارند و وزن سنگینی هم دارند.

2. فنجان قهوه شیشه‌ای

فنجان قهوه شیشه‌ای

یکی دیگر از انواع فنجان قهوه که جلوه زیبایی دارد و تجربه متفاوتی رقم می‌زند، فنجان شیشه‌ای است. با استفاده از فنجان قهوه شیشه‌ای، می‌توانید رنگ و شکل قهوه دم‌کرده خود را ببینید. نکته مثبت فنجان قهوه شیشه‌ای، عدم لکه‌دار شدن آنهاست. به این ترتیب نیازی نیست زمان زیادی را صرف تمیزکردن آنها بکنید. با این حال نمی‌تواند نوشیدنی را به مدت طولانی گرم نگه دارد. البته اگر فنجان شیشه‌ای از نوع دوجداره باشد، حفظ گرما طولانی‌تر خواهد بود. از دیگر نقاط ضعف فنجان شیشه‌ای، می‌توان به شکنندگی آن اشاره کرد. این ویژگی را هم می‌توان با خرید فنجان شیشه سکوریت تا حد زیادی برطرف کرد.

3. فنجان قهوه استیل

این نوع فنجان‌ها از استیل ضدزنگ ساخته می‌شوند و توانایی زیادی در گرم نگه‌داشتن طولانی مدت قهوه دارند. رنگ خاص فنجان استیل، باعث شده که طرفداران خاص خود را داشته باشد. با توجه به این که فنجان قهوه استیل از فولاد ضدزنگ ساخته می‌شود به هیچ عنوان شکنندگی ندارد. در واقع این موضوع را می‌توان بهترین ویژگی فنجان استیل دانست. نکته منفی در مورد فنجان‌های استیل، قیمت نسبتا گران آنهاست. این نوع فنجان‌ها اغلب دارای درب و دسته نیز هستند.

4. فنجان قهوه ملامینه

یکی دیگر از انواع فنجان قهوه است که از ماده ملامینه ساخته می‌شود. احتمالا نام ملامینه را در ظرف و ظروف آشپزخانه زیاد شنیده باشید. ملامین ماده‌ای است که در بسیاری از محصولات آشپزخانه استفاده می‌شود. ظروف و فنجان‌هایی که با استفاده از ملامینه ساخته می‌شوند، وزن بسیار سبکی دارند. به همین دلیل هنگام استفاده از آنها دشواری زیادی نخواهید داشت. فنجان ملامینه مقاومت بالایی هم دارد و به راحتی نمی‌شکند. این نوع فنجان‌ها از نظر اقتصادی هم بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند.

5. فنجان قهوه چینی

استفاده از سفال‌های سنتی چینی برای ظروف و فنجان از دیرباز گزینه‌ای جذاب بوده است. با این حال همواره قیمت بالایی هم دارد. معمولا فنجان‌های قهوه چینی ابعاد بسیار کوچکی دارند و از نظر استحکام هم از وضعیت خوبی برخوردارند. فنجان قهوه چینی طرفداران خاص خود را دارد و سال‌هاست که گزینه‌ای جذاب بین مردم محسوب می‌شود.

6. فنجان قهوه سنگی

فنجان قهوه سنگی

این نوع فنجان‌ها یا لیوان‌ها با دست ساخته می‌شوند و طرح‌های مختلفی دارند. لیوان سنگی از دوام و استحکام بسیار مناسبی برخوردار است. یکی از نقاط ضعف این نوع فنجان یا لیوان‌ها، وزن نسبتا سنگین آنهاست. با این حال برای تمیز کردن و شستشوی آنها، می‌توانید از ماشین ظرفشویی هم استفاده کنید. لیوان یا فنجان قهوه سنگی هم احتمال شکست دارد.

7. فنجان قهوه کلاسیک

یکی دیگر از انواع فنجان قهوه که استقبال زیادی از آن می‌شود و بیشتر در محل کار یا کافی شاپ مورد استفاده قرار می‌گیرند، فنجان قهوه کلاسیک نام دارد. منظور از کلاسیک بودن فنجان به جنس یا ماده خاصی اشاره ندارد. فنجان کلاسیک قهوه ممکن است از نوع سنگی، سرامیکی یا شیشه‌ای باشد. این نوع فنجان‌ها معمولا قهوه بسیار کمی در خود جای می‌دهند و استفاده از آنها رواج زیادی دارد.

8. فنجان قهوه مسافرتی

نوع دیگری از فنجان‌های قهوه هم وجود دارند که برای استفاده در مسافرت‌ها طراحی شده‌اند. این نوع لیوان‌ها معمولا از فولاد ضدزنگ یا سرامیک ساخته می‌شوند. از جمله ویژگی‌های مثبت فنجان‌های قهوه مسافرتی، می‌توان به نگهداری از قهوه به صورت گرم برای مدت طولانی اشاره کرد. معمولا فنجان‌های مسافرتی ابعاد بیشتری نسبت به بقیه فنجان‌ها دارند. فنجان یا لیوان‌های مسافرتی، اغلب دارای درب و دسته هستند.

9. فنجان قهوه تامبلرز

اگر نوع و کیفیت فنجان مسافرتی و کلاسیک را با هم ترکیب کنیم، فنجان تامبلرز را خواهیم داشت. این نوع فنجان قهوه علاوه بر ابعاد بزرگ، درب هم دارد. با توجه به ابعاد بزرگ این نوع لیوان‌ها، ممکن است گزینه مناسبی برای مسافرت نباشند. تامبلرز را می‌توان یکی از انواع فنجان قهوه دانست که از فولاد ضدزنگ ساخته می‌شود.

10. فنجان قهوه اسپرسو

دمیتاس (Demitass) عنوانی است که برای فنجان قهوه اسپرسو به کار برده می‌شود. این نوع فنجان‌ها برای نوشیدن یک شات قهوه بسیار مناسب هستند. دمیتاس معمولا از جنس سرامیک ساخته می‌شود و ظاهر شیک و جذابی هم دارد. فنجان‌های اسپرسو را اغلب همراه با نعلبکی مخصوص مشاهده می‌کنید.

نتیجه گیری

برای انتخاب از بین انواع فنجان قهوه، دست شما کاملا باز است. همانطور که ملاحظه کردید، فنجان‌های زیادی برای نوشیدن قهوه وجود دارد. شما باید با توجه به سلیقه و البته کارایی هر کدام از این فنجان‌ها، یک یا چند مورد را به دلخواه انتخاب کنید. لیوان‌ها یا فنجان‌های سرامیکی برای استفاده در محل کار و مهمانی‌ها بسیار مناسب هستند. لیوان‌های مسافرتی هم با توجه به جنس و ابعاد، برای استفاده در بیرون از خانه عالی به شمار می‌روند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *