مقالات

9 نکته برای دم کردن قهوه ناب

دم کردن قهوه

نوشیدن قهوه برای بسیاری از افراد یک لذت وصف‌ناپذیر است. به همین دلیل به نوعی معتاد آن می‌شوند؛ البته اعتیاد از نوع مثبت! اما دم کردن قهوه شرایط خاص خود را دارد. برای این که قهوه با طعمی ناب داشته باشید، باید نکاتی را هنگام دم‌آوری و قبل از آن رعایت کنید. این نکات کدامند و رعایت نکردن آنها چه تاثیری روی کیفیت قهوه دارد؟ در مطلب پیش‌رو قصد داریم به بررسی نکات مهم دم کردن این نوشیدنی محبوب بپردازیم. با ما همراه باشید.

9 نکته کلیدی برای دم کردن قهوه که باید بدانید

نکات دم کردن قهوه

برای این که یک قهوه ناب و لذیذ دم کنید، رعایت برخی نکات ضروری است. این نکات آنچنان پیچیدگی خاصی هم ندارند. به همین دلیل با کمی دقت، می‌توان آنها را رعایت کرد. در ادامه به بررسی این 9 نکته می‌پردازیم.

1. دانه‌های قهوه تازه بخرید

بهترین زمان مصرف قهوه، چند روز بعد از برشته‌شدن است. همانطور که می‌دانید دانه‌های قهوه را برشته می‌کنند. برخی دانه‌های قهوه برشته‌شده، کیفیت لازم را ندارند و اصطلاحا کهنه هستند. دانه‌های برشته‌شده قهوه نباید بیش از حد در معرض نور و هوا قرار بگیرند. دانه قهوه اگر تازه نباشد، نمی‌توان انتظار دم کردن قهوه با طعمی مناسب را داشت. برای این کار فروشگاه‌هایی را انتخاب کنید که دانه قهوه برشته‌شده تازه عرضه می‌کنند. به یاد داشته باشید که اولین قدم برای دم کردن قهوه ناب، استفاده از دانه قهوه تازه است.

2. دانه‌های قهوه را در جای مناسب نگه دارید

قطعا همه دانه‌های قهوه‌ای را که می‌خرید، یکجا استفاده نخواهید کرد. به همین دلیل به یک محل مناسب برای نگهداری از آنها نیاز دارید. ظروف شیشه‌ای با چفت و بست محکم، گزینه مناسبی برای نگهداری از دانه‌های قهوه به حساب می‌آید. متخصصان توصیه می‌کنند که از نگه‌داشتن قهوه در فریزر خودداری کنید؛ به‌خصوص قهوه‌های تیره که خیلی زودتر خراب می‌شوند. بهتر است دانه‌های قهوه را داخل ظروف شیشه‌ای و در دمای اتاق نگهداری کنید.

3. حدالامکان قهوه باکیفیت خریداری کنید

آموزش دم کردن قهوه

طبیعی است که برای دم کردن قهوه ناب، باید قهوه باکیفیتی هم خریداری کنید. به همین دلیل بهتر است سر کیسه را شل کرده و حدالامکان قهوه خوب بگیرید. برخی قهوه‌ها ممکن است قیمت پایین‌تری داشته باشند. به دلیل نداشتن بودجه مناسب، سراغ قهوه بی‌کیفیت نروید. قهوه تخصصی که متعلق به برخی مناطق خاص است، قیمت بالاتری هم دارد. به طور کلی دو نوع کلی قهوه در بازار وجود دارد؛ قهوه روبوستا و عربیکا. قهوه عربیکا در طیف گسترده‌تری وجود دارد و با استقبال بیشتری هم مواجه می‌شود. به همین دلیل قیمت بالاتری هم دارند.

البته قهوه روبوستا هم کافئین بالاتری دارد و طعم آن کمی تندتر است و طرفداران خاص خود را دارد. به هر حال هر کدام از این قهوه‌ها در حالت درجه یک و باکیفیت خود گران هستند. در صورت امکان و داشتن بودجه اقدام به خرید قهوه درجه یک کنید.

4. دانه‌های قهوه را خودتان آسیاب کنید

بیشتر افراد ترجیح می‌دهند که قهوه آسیاب‌شده خریداری کنند. گاهی ممکن است دانه‌های قهوه آسیاب‌شده کهنه باشند. به همین دلیل بهتر است اگر امکانات در اختیار دارید، دانه قهوه باکیفیت و تازه را خودتان آسیاب کنید. با این کار خیالتان بابت تازه بودن قهوه و دم کردن قهوه ناب راحت می‌شود. آسیاب قهوه دستی و برقی زیادی در بازار وجود دارند که شما می‌توانید با توجه به نیاز و سلیقه خود خریداری کنید.

5. به آب قهوه توجه کنید

اگر همه مراحل را به‌خوبی طی کرده باشید، اما آب بی‌کیفیت و نامناسب باشد، همه کار خراب می‌شود. برای دم کردن قهوه، فقط به دانه‌های باکیفیت نیاز ندارید. استفاده از آب تصفیه‌شده هم می‌تواند به بهبود طعم قهوه کمک زیادی کند. آبی که املاح زیادی دارد، قطعا باعث کاهش کیفیت قهوه خواهد شد. توجه به همین نکته ساده، می‌تواند یک قهوه ناب برای شما به دنبال داشته باشد.

6. فیلتر مناسب انتخاب کنید

چطوری قهوه دم کنیم

بسیاری از کارشناسان معتقدند که استفاده از فیلترهای کاغذی ارزان‌قیمت، باعث دم کردن قهوه بی‌کیفیت می‌شود. بهتر است روی یک فیلتر باکیفیت و دوام بالا سرمایه‌گذاری کنید. این کار باعث می‌شود قهوه باکیفیت و خوش‌عطری در اختیار داشته باشید. فیلترهای مختلفی وجود دارند که برای انتخاب آنها باید موارد مختلفی را در نظر داشته باشید. البته بعد از انتخاب فیلتر، اندازه آسیاب دانه‌های قهوه را هم باید متناسب کنید.

7. میزان قهوه را در نظر داشته باشید

برای دم کردن قهوه ناب، توصیه می‌شود میزان 2 قاشق غذاخوری پودر قهوه به ازای هر فنجان معمولی استفاده کنید. به یاد داشته باشید که استفاده بیش از حد یا کم قهوه، ممکن است روی طعم نوشیدنی شما تاثیر منفی داشته باشد. استفاده از قهوه بیشتر، باعث تلخی نوشیدنی خواهد شد. بعد از چند بار تهیه قهوه، میزان مناسب آن را پیدا می‌کنید.

8. دمای آب را تنظیم کنید

شاید اغلب شما این موضوع را نادیده بگیرید، اما دمای آب تاثیر زیادی روی طعم و کیفیت قهوه دارد. اگر آب بیش از اندازه داغ باشد، باعث به‌هم ریختن ترکیبات داخل قهوه می‌شود. از طرف دیگر پایین بودن دمای آب، باعث می‌شود طعم قهوه ترش شود. بهتر است دمای قهوه بین 86 تا 94 درجه سانتی‌گراد باشد. جوشاندن بیش از حد باعث می‌شود طعم قهوه بی‌کیفیت شود. البته بسیاری از قهوه سازهای خوب، تنظیم دمای اتوماتیک دارند.

9. تمیز کردن تجهیزات را فراموش نکنید

همه چیز بعد از دم کردن قهوه و نوشیدن آن به پایان نمی‌رسد؛ باید تجهیزات را تمیز نگه‌ دارید. به هر حال این آخرین باری نیست که قهوه می‌نوشید. تمیز نگه داشتن تجهیزات، باعث می‌شود برای استفاده‌های بعدی هم آماده باشند. همچنین از تشکیل رسوب در دستگاه و کاهش عمر آن جلوگیری می‌شود.

قهوه سیراف؛ فروشگاه اینترنتی انواع قهوه و تجهیزات قهوه

در این مطلب 9 نکته طلایی برای دم‌آوری باکیفیت قهوه ارائه دادیم. البته دم کردن قهوه همه ماجرا نیست. تهیه قهوه باکیفیت و تازه هم اهمیت بسیار زیادی دارد، اما چگونه می‌توان قهوه و تجهیزات قهوه باکیفیت تهیه کرد؟

قهوه سیراف فروشگاه آنلاین انواع قهوه و تجهیزات قهوه است. شما می‌توانید برای تهیه قهوه باکیفیت به این سایت مراجعه کنید. تمام محصولات قهوه سیراف باکیفیت بالا و قیمت مناسب عرضه می‌شوند. البته در این فروشگاه علاوه‌بر انواع قهوه، تجهیزات باکیفیت قهوه هم به‌فروش می‌رسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *