مقالات

صنعت قهوه

صنعت قهوه

طبق نظرسنجی در سال 2021 مشخص شد که قهوه محبوب‌ترین نوشیدنی دنیا است! قهوه تقریباً نوشیدنی محبوب بسیاری از مردم دنیاست. برای بیشتر ما یک نوشیدنی روزانه و برای کسانی که همیشه قهوه نمی‌نوشند، احتمالاً یادآور شب‌های امتحان یا روزهای سخت کاری است.

با گذشت زمان و محبوبیت روزافزون قهوه، این نوشیدنی خوش عطر دیگر تنها یک نوشیدنی ساده نیست. قهوه دارای معنای جدیدی در سال‌های اخیر شده ‌است به نام صنعت قهوه! در ادامه به معرفی کامل مفهوم صنعت برای قهوه می‌پردازیم.

صنعت قهوه و درآمد هنگفت حاصل آن شما را شوکه خواهد کرد!

درآمد صنعت قهوه

قهوه در طول سال‌ها به یک نوشیدنی خانگی تبدیل شده به‌طوری ‌که در کل جمعیت زمین که حدود 7.753 میلیارد نفر است، حدود بیش از 1 میلیارد نفر به‌طور مرتب و روزانه از قهوه استفاده می‌کنند. در این میان صنعت قهوه در بین مردم هم جای خود را باز کرده است. به این صورت که حدود بیش از 125 میلیون نفر در سراسر جهان از طریق قهوه به‌عنوان یک شغل تمام وقت مخارج خود را تأمین می‌کنند.

از کشاورزانی که در کشورهای تولیدکننده قهوه برای تولید آن زحمت می‌کشند تا همه افرادی که به فروش و عرضه قهوه می‌پردازند، همه و همه در صنعت قهوه فعالیت می‌کنند. به‌طور میانگین صنعت قهوه حدود 200 میلیارد دلار به‌صورت سالانه درآمد حاصل می‌شود.

میزان فروش دانه‌های قهوه چیزی حدود 166.5 میلیون کیسه قهوه است که با توجه به 50 سال گذشته، اندازه بازار قهوه 150% افزایش پیدا کرد است. با بررسی میزان فروش قهوه و درآمد آن و با در نظر گرفتن افزایش تقاضا برای این دانه‌های خوش‌طعم، بسیار طبیعی است که قهوه توانسته جایگاه خود را در میان دیگر صنعت‌های مطرح دنیا باز کند.

بزرگ‌ترین تولیدکنندگان قهوه را بشناسیم

بزرگ‌ترین تولیدکنندگان قهوه

کشورهای زیادی در حوزه تولید قهوه و صادرات آن فعالیت می‌کنند که بزرگ‌ترین تولیدکننده شناخته شده در میان آنها کشور برزیل است. برزیل بزرگ‌ترین تولیدکننده قهوه، به‌دلیل آب و هوای گرمسیری و شرایط مناسب برای پرورش قهوه، به شمار می‌رود.

برزیل حدود 2.6 میلیون تن قهوه را در طول سال صادر می‌کند. دلیل بالا بودن این رقم این است که برزیل علاوه بر تولید قهوه، مسئول جابه‌جا کردن بیش از 80 درصد از قهوه در سراسر جهان است. از بزرگ‌ترین شرکت‌ها در زمینه تجارت قهوه می‌توان به:

  • Neumann Kaffee Gruppe
  • Ecom Agroindustrial
  • Olam
  • و…

اشاره کرد.

در این میان باید به این نکته توجه داشت که قهوه‌ای که ما دریافت می‌کنیم مستقیماً از طریق شرکت‌های تولیدکننده قهوه به‌دست ما نمی‌رسند. قهوه همیشه توسط واسطه‌ها در بازار توزیع می‌شود. به‌عنوان مثال یکی از این شرکت‌های واسطه و به‌شدت محبوب، استار باکس است.

استارباکس به‌عنوان مهره کلیدی در زنجیره بزرگ قهوه ایفای نقش می‌کند. این شرکت بزرگ‌ترین عضو زنجیره از نظر درآمد محسوب ‌می‌شود؛ زیرا درآمد سالانه استارباکس چیزی حدود 23.5 میلیارد دلار در سال تخمین زده شده ‌است.

تأثیر فروشندگان قهوه در صنعت قهوه غیرقابل اجتناب است

رقابتی که در صنعت قهوه در میان فروشندگان قهوه وجود دارد، بر اقتصاد حاصل از این صنعت تأثیر زیادی می‌گذارد. در نظر داشته‌ باشید که یک کافه کوچک در ایتالیا یا یک فروشگاه عرضه قهوه زنجیره‌ای و چند ملیتی، هر کدام به ‌نوعی در صنعت فروش قهوه موثرند.

به‌عنوان مثال طی تحقیقی در سال 2017 متوجه شدند که 58 هزار کافه فقط و فقط در کشور ایتالیا وجود دارند که به فروش قهوه به‌صورت روزانه مشغول هستند. این تعداد را به‌کل دنیا تخمین بزنید و سپس رقابت تنگاتنگی که در این صنعت وجود دارد را تصور کنید!

چرخه عمر صنعت قهوه چه مراحلی دارد؟

چرخه عمر صنعت قهوه

برای مشخص شدن مرحله‌ای که صنعت در حال حاضر در آن قرار دارد، به بررسی مراحل اصلی چرخه عمر قهوه می‌پردازیم. چرخه عمر هر صنعت سودآوری 5 مرحله اصلی دارد که در ادامه معرفی ‌شده‌اند:

1. راه‌اندازی

اولین مرحله عرضه محصول و تلاش برای جذب مصرف کنندگان است. قهوه خیلی وقت است که این مرحله را پشت ‌سر گذاشته و دیگر کسی نیست که برای استفاده از قهوه نیاز به معرفی و بازاریابی آن داشته ‌باشد. این مرحله برای قهوه در قرن 15 میلادی، در خانه‌ها و کافه‌های یمن شروع شده ‌است.

2. رشد

این مرحله شامل رشد سهم بازار و تنظیم کیفیت محصول می‌شود. مرحله رشد برای قهوه در قرن 16 میلادی در اروپا شروع شده و در قرن 18 میلادی در آمریکا ادامه پیدا کرد. در این مدت تقاضا برای قهوه هم به‌طور چشم‌گیری افزایش پیدا کرد. به طور کلی اعلام شده که قهوه در صنعت در این مرحله قرار دارد.

3. اشباع

پس از رشد مرحله‌ای وجود دارد که صنعت شروع به اشباع می‌کند. یعنی شرکت‌ها در رقابت سرد می‌شوند و حتی برخی از آنها صنعت را ترک می‌کنند. صنعت قهوه هنوز وارد این مرحله نشده است و این مرحله در آینده نامعلومی در انتظار این صنعت است.

4. بلوغ

چهارمین مرحله از یک صنعت را بلوغ می‌نامند، بلوغ در واقع زمانی خواهد بود که یک صنعت به اوج خود می‌رسد و به بیشترین میزان فروش و سوددهی خود رسیده است. صنعت قهوه هنوز در مرحله رشد است و بلوغ در آینده برای آن اتفاق می‌افتد. این صنعت پتانسیل بالایی برای رشد و فروش چشم‌گیر دارد.

5. زوال

آخرین مرحله افت صنعت به‌دلایل مختلف است. این مرحله زمانی اتفاق می‌افتد که یک محصول جدید جایگزین محصول قبلی در بازار شود. به همین روال محصول قبلی مغلوب محصول جدیدی می‌شود که تغییرات تکنولوژیکی قابل توجهی داشته و تقاضا برای آن بسیار بالاتر باشد.

خوشبختانه هنوز محصولی به کاملی قهوه در بازار عرضه نشده که بتواند بر محبوبیت این نوشیدنی جذاب غالب شود. به‌عنوان یک مثال بارز، در سال 2020 و در اوج همه گیری کرونا، باز هم‌سود خالص استارباکس مقداری بیشتر از 20 میلیارد دلار محاسبه شد.

نتیجه گیری

قهوه به دلیل محبوبیت و جذابیتی که دارد و همچنین عرضه و تقاضای بالای آن در سال‌های اخیر به صنعت بزرگی تبدیل شده است. این محصول به طور عمده از کشور برزیل تهیه می‌شود و در تمام دنیا به صورت گسترده‌ای به فروش می‌رسد.

بازار قهوه در مرحله رشد قرار دارد و محبوبیت این نوشیدنی روز به روز در میان مردم بیشتر می‌شود. بنابراین اگر قصد سرمایه‌گذاری در این صنعت پرسود را دارید، همین حالا دست به کار شوید! درصورتی که میخواهید در صنعت قهوه فعالیت کنید و قصد فروش قهوه در منطقه خود را دارید می توانید با مجموعه قهوه سیراف در ارتباط باشید، کافیست با شماره 09120602986 در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *