مقالات

معرفی انواع قهوه ایتالیایی

معرفی انواع قهوه ایتالیایی

بیشتر مردم بر این باورند که، نام ایتالیا و قهوه به هم گره خورده است، به همین دلیل است که هرزمان به قهوه فکر می‌کنیم یا برای خرید قهوه می‌رویم، نام ایتالیا و قهوه در کنار هم در ذهنمان نقش می‌بندد.

در ابتدای این مقاله لازم می دانم این نکته را به شما یادآور شوم که نام ایتالیا و قهوه به دلیل مهارت و تخصص بالای باریستا و رسترهای (برشته کننندگان قهوه) این کشور است که بسیار مطرح است و در ایتالیا قهوه کشت نمی‌شود. پس برخلاف تصور بسیاری از افراد، قهوه در ایتالیا کشت نمی‌شود. به جرات می‌توان گفت که هیچ نوشیدنی خوشمزه ­تر از یک فنجان قهوه‌ای که در ایتالیا و توسط باریستاهای ایتالیایی تهیه شده باشد نیست.

 اکنون با گسترش نام قهوه در کنار ایتالیا، قهوه و فرهنگ آن با فرهنگ مردم این کشور گره خورده است. شما تا به حال کدام یک از قهوه‌های ایتالیایی رو امتحان کرده‌اید؟ قهوه ایتالیایی دلخواه شما کدام است؟

با قهوه سیراف همراه باشید تا در مورد تعدادی از قهوه­ های کشور ایتالیا و فرهنگ نوشیدن قهوه ایتالیایی‌ها بیشتر آشنا شوید. البته باید این را بدانید که تعداد قهوه‌های ایتالیایی بیش از مواردی است که در ادامه ذکر شده است.

معرفی انواع قهوه ایتالیایی

معرفی انواع قهوه ایتالیایی

اسپرسو

اسپرسو، معروفترین و محبوب ترین قهوه ایتالیایی است که در هر ساعت از شبانه روز قابل سرو است، این قهوه در فنجان‌های کوچک و به صورت یک شات سرو می‌شود. اسپرسو معمولاً بدون شکر و تلخ نوشیده می‌شود. اما در صورتی که بخواهید می توانید از شکر و شیر هم برای نوشیدن این قهوه استفاده کنید.

بعضی از کافه ها در منوی خود به جای اسپرسو از کلمه Caffe استفاده می کنند که برای سفارش اسپرسو باید آن را انتخاب کنید.

کاپوچینو

معروف ترین قهوه دنیا که اکثر افراد آن را امتحان کرده‌اند کاپوچینو است. کاپوچینو نوشیدنی ایتالیایی است که از اسپرسو و فوم شیر (که بر روی اسپرسو ریخته می شود) تهیه می‌شود. کاپوچینو را معمولاً در لیوان یا ماگ بزرگ سرو می‌کنند و برای تزئین روی آن پودر شکلات یا دارچین میریزند. در فرهنگ مردم ایتالیا، بهترین زمان برای نوشیدن کاپوچینو، در ساعات ابتدایی صبح است.

دبل اسپرسو یا دوپیو

دبل اسپرسو یا دوپیو از خانواده قهوه اسپرسو است. همانطور که از نامش پیداست، این قهوه از دو شات قهوه اسپرسو در یک فنجان تهیه شده و تفاوت آن با اسپرسو، در مقدار قهوه است.

امرکانو در ۲۴ ساعت شبانه روز قابل سرو بوده و بیشترین طرفداران این قهوه، همان عاشقان قهوه اسپرسو هستند که یک شات اسپرسو برای آن ها کافی نیست. اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم، دوپیو یا دبل اسپرسو به معنی دوشات اسپرسو در یک فنجان است.

آمریکانو

قهوه آمریکانو، از یک شات اسپرسو به همراه آب داغ درست می شود. این ایده در جنگ جهانی دوم و توسط سربازان آمریکایی بوجود آمد. این قهوه بدون شیر سرو شده و معمولاً در وعده‌های صبحانه و بعدازظهر استفاده می‌شود.

این نوشیدنی در بین مردم آمریکای شمالی بسیار محبوب است و همچنین در بین جوانان از محبوبیت خاصی برخوردار است.

ریسترتو یا استرتو

قهوه ایتالیایی ریسترتو، همان قهوه اسپرسو است اما با طعمی قوی‌تر و غلظتی بیشتر از یک اسپرسو معمولی. این نوشیدنی در ۲۴ ساعت شبانه روز سرو می­ شود. طرز تهیه قهوه ایتالیایی ریسترتو به این شکل است که با نیمی از مقدار آب لازم برای تهیه اسپرسو و همان مقدار دانه قهوه، عصاره گیری انجام می‌شود.

به عبارت دیگر برای تهیه این قهوه شما تمامی مراحل مربوط به تهیه اسپرسو را انجام می‌دهید و تنها تفاوت آن در این است که ۱۰ الی ۱۵ ثانیه بیشتر فرایند عصاره گیری قهوه با دستگاه طول نمی کشد.

لازم به ذکر است یک شات اسپرسو در حدود ۲۵ تا ۳۰ میلی لیتر حجم دارد، اما یک ریسترتو حجمی برابر ۱۵ تا ۲۰ میلی لیتر دارد. در صورت تمایل می‌توانید به قهوه خود شیر و یا فوم شیر هم اضافه کنید تا از نوشیدن آن بیشتر لذت ببرید.

ماروچینو یا ماروکینو

ماروچینو یا ماروکینو یکی دیگر از قهوه‌های ایتالیایی است در فنجان‌های شیشه‌ای کوچک سرو می­‌شوند، این قهوه از یک شات اسپرسو، کف شیر و پودر کاکائو تهیه می‌شود. نحوه تهیه این قهوه ایتالیایی به این صورت است که ابتدا در کف فنجان پودر کاکائو ریخته می‌شود،

سپس اسپرسو و کف شیر به آن اضافه می‌شود و مجدداً در آخر برای تزئین و زیبایی پودر کاکائو بر روی کف شیر ریخته می‌شود. لازم به ذکر است این قهوه در تمام ساعات شبانه‌ روز قابل سرو است.

اورزو یا دورزو

اورزو یا قهوه‌ی جو برای اولین بار در ایتالیا و از دانه‌های جو بو داده شده و برشته شده تهیه شد. اورزو به علت نداشتن کافئین، در بین مردم ایتالیا از محبوبیت خاصی برخوردار است و برای کودکان گزینه مناسبی است.

رنگ این قهوه ایتالیایی، قهوه‌ای روشن بوده و از سایر قهوه‌های دارای کافئین سالم­تر است. قهوه اورزو مناسب افرادی است که باید از کافئین دوری نمایند و معمولاً  در هر ساعت از شبانه روز سرو می‌شود.

معرفی انواع قهوه ایتالیایی

کافه لاته

کافه لاته یا لاته یکی از دوست داشتنی‌ترین و خوشمزه‌ترین نوشیدنی‌های ایتالیایی به حساب می‌آید. پایه‌ی اصلی این قهوه ایتالیایی، نوشیدنی اسپرسو است که با شیر داغ ترکیب شده و روی آن کف شیر ریخته می‌شود.

خیلی از افراد با توجه به طعم و ظاهر یکسان و مشابه کاپوچینو و لاته، این دو را باهم اشتباه می‌‌گیرند، که با کمی دقت می توان به این نتیجه رسید که تفاوت آنها در نسبت شیر و قهوه اسپرسو است.

ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که بدانید ایتالیایی‌ها کافه لاته را در لیوان بزرگ یا ماگ بزرگ سرو نموده، و معمولاً آن را در وعده صبحانه می‌نوشند.

ماکیاتو

قهوه ماکیاتو که پایه‌ی اصلی آن اسپرسو است، نزدیک‌ترین طعم را به قهوه اسپرسو دارد. بنابراین اگر اسپرسو برایتان سنگین است، این نوشیدنی با کمی شیر و با همان طعم، می‌تواند جایگزین مناسبی برای شما باشد.

این قهوه در ایتالیا با نام کافه ماکیاتو شناخته می‌شود و نسبت به دیگر قهوه‌هایی که بر پایه‌ی اسپرسو و شیر تهیه می‌شوند، از شیر کمتری برخوردار است. بهتر است این را هم بدانید که ماکیاتو دارای دو مدل اسپرسو ماکیاتو و لاته ماکیاتو است، که تفاوتشان در مقدار شیر بیشتر لاته ماکیاتو است.

قهوه ماکیاتو در ۲۴ ساعت شبانه روز قابل سرو است، اما ایتالیایی‌ها این قهوه را معمولاً بعد از ظهر می‌نوشند.

کُن پانا یا اسپرسو با خامه

کُن پانا دارای ظاهری زیبا و و دلنشین است و طرفداران خاص خود را دارد،. این قهوه از یک شات اسپرسو یا یک دبل اسپرسو که روی آن با مقداری خامه پوشیده شده، تهیه می­‌شود.

فردو

این نوشیدنی سرد که بر پایه اسپرسو است، مناسب روزهای گرم بهار و تابستان است و دوستداران خاص خود را دارد. برای تهیه اسپرسو فردو، ابتدا یک دبل شات از قهوه عصاره گیری می‌کنیم، سپس چند قطعه یخ را در شیکر (مخلوط کن) دستی ریخته و شروع به هم زدن ­می‌کنیم،

این کار را تا زمانی ادامه ­می‌دهیم که یخ‌ها کاملاً کف کنند، حال چند قطعه یخ را داخل فنجان اسپرسو ریخته و سپس مایع بدست آمده از یخ‌های کف کرده را به فنجان سرو اضافه می‌کنیم.

برای لذیذتر شدن این نوشیدنی می‌توانید از خامه هم استفاده کنید و روی لیوان را با خامه پر کنید.

معرفی انواع قهوه ایتالیایی

لانگو

لانگو یکی دیگر از قهوه‌های بر پایه­‌ی اسپرسو است که در زبان ایتالیایی به معنی طولانی است. تفاوت اصلی این قهوه با اسپرسوی معمولی در مدت زمان عصاره گیری پودر قهوه است. به عبارت دیگر، در عصاره گیری لانگو، باید مقدار آب بیشتری استفاده شود.

طعم این قهوه نسبت به اسپرسو و ریسترتو ملایم‌تر بوده و دارای غلظت کمتری نسبت به اسپرسو است. با توجه به اینکه مدت زمان عصاره گیری در این قهوه زیاد است، در نتیجه قهوه حاصل شده دارای تلخی بیشتری نسبت به اسپرسوی معمولی است.

جهت بررسی دیگر محصولات قهوه سیراف به اینستاگرام ما سر بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *