مقالات

فرق قهوه با اسپرسو

فرق قهوه با اسپرسو

گاهی اوقات فقط عادت به مصرف برخی نوشیدنی‌ها داریم، بدون این که تفاوت آنها را بررسی کنیم. احتمالا اگر همین الان از شما بپرسند که فرق قهوه با اسپرسو چیست؟ پاسخ می‌دهید که مگر اسپرسو همان قهوه نیست؟! بله، اسپرسو همان قهوه است، اما این کجا و آن کجا؟ قهوه و اسپرسو دو نوشیدنی با ویژگی‌های خاص خود هستند که در این مطلب به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

فرق قهوه با اسپرسو؛ تعریف قهوه

فرق قهوه با اسپرسو چیست

قهوه یک نوشیدنی بسیار محبوب است که اساسا نیاز به تعریف چندانی ندارد. وقتی اسم قهوه را می‌شنویم، احتمالا یک فنجان پر از مایع تیره، داغ و برشته را به یاد می‌آوریم. معمولا قهوه را با استفاده از دستگاه قهوه ساز تهیه می‌کنند. قهوه نوشیدنی بسیار پرطرفداری است که خواص زیادی هم دارد.

بسیاری از افراد نوشیدن حداقل یک فنجان قهوه را در برنامه غذایی روزانه خود قرار می‌دهند. در واقع اغلب افراد صبح خود را بدون نوشیدن قهوه آغاز نمی‌کنند. قهوه را معمولا در فنجان‌های بسیار کوچک سرو می‌کنند. دانه‌های قهوه برای این که راحت‌تر دم شوند به صورت برشته درمی‌آیند. این کار باعث می‌شود که رنگ و عطر متفاوتی هم داشته باشند.

فرق قهوه با اسپرسو؛ تعریف اسپرسو

قهوه با اسپرسو چه فرقی دارد

اسپرسو نوشیدنی متفاوت و غلیظ‌تری نسبت به قهوه است. اسپرسو طعمی بسیار متفاوت‌تر از قهوه‌های دیگر دارد. ظاهر آن غلیظ و پررنگ‌تر است. روش تهیه اسپرسو با قهوه متفاوت است. معمولا اسپرسو بعد از آماده‌ شدن، یک لایه کرم بسیار غلیظ روی فنجان دارد.

برای تهیه اسپرسو، باید از دانه‌های قهوه ریز آسیاب‌شده و تیره‌رنگ استفاده کنید. تهیه اسپرسو از طریق دستگاه اسپرسوساز انجام می‌شود. در این دستگاه آب با فشار به قهوه برخورد می‌کند. این نوشیدنی غلیظ و کرمی هم در فنجان‌های بسیار کوچک یا شات سرو می‌شود. اسپرسو طعمی ملایم‌تر از سایر انواع قهوه دارد. شاید یکی از دلایل استقبال زیاد از این نوشیدنی، همین طعم ملایم باشد.

بررسی تفاوت طرز تهیه قهوه و اسپرسو

عمده فرق قهوه با اسپرسو، علاوه‌بر رنگ و ظاهر آنها به شیوه تهیه برمی‌گردد. اساسا اسپرسو و قهوه چگونه تهیه می‌شوند؟ در ادامه به بررسی نحوه تهیه این دو نوشیدنی پرطرفدار می‌پردازیم.

نحوه تهیه اسپرسو

تهیه اسپرسو به تنظیم تعادل حساس بین دما، فشار و زمان نیاز دارد. به همین دلیل باید از دستگاه اسپرسوساز برای تهیه این نوشیدنی استفاده کرد. دستگاه اسپرسوساز مواد مورد نیاز تهیه اسپرسو را ثابت نگه می‌دارد. برای تهیه اسپرسو در خانه، استفاده از دستگاه اسپرسوساز نیمه اتوماتیک توصیه می‌شود. این دستگاه ترکیب بسیار مناسبی از فرآیندهای دستی و اتوماتیک، برای تهیه اسپرسو در اختیار شما قرار می‌دهد.

فرق قهوه با اسپرسو در این است که در تهیه اسپرسو از قهوه ریز آسیاب‌شده استفاده می‌شود. پودر قهوه ریز آسیاب‌شده را داخل پورتا فیلتر می‌ریزند. پورتا فیلتر کار فشرده‌تر کردن تفاله قهوه را برعهده دارد. بعد از آن باید چند دکمه را فشار دهید تا عملیات تهیه اسپرسو به پایان برسد. استفاده از دستگاه اسپرسوساز، نیازی به تخصص و مهارت زیاد ندارد. فقط باید بدانید که برای تهیه لاته، کاپوچینو، موکا، ماکیاتو و … به چقدر اسپرسو نیاز دارید.

نحوه تهیه قهوه

برای تهیه یک فنجان قهوه، راه‌های زیادی وجود دارد. با این حال استفاده از دستگاه و روش قطره‌ای یا عصاره‌گیری، احتمالا بهترین گزینه است. قهوه متوسط آسیاب‌شده را روی فیلتر اضافه کنید. پودر و آب را به دستگاه اضافه کنید و منتظر عصاره‌گیری بمانید. دستگاه بقیه کارها را اتوماتیک انجام خواهد داد. فرق قهوه با اسپرسو در این مراحل، نحوه آسیاب آنهاست.

برای تهیه قهوه مناسب با ذائقه خودتان، باید نسبت آب به پودر قهوه را تنظیم کنید. این قسمت احتمالا سخت‌ترین مرحله تهیه قهوه است. البته برخی قهوه‌سازها، سازوکاری برای تعیین اندازه قهوه و آب دارند. این ویژگی کار را برای شما و تهیه قهوه مناسب راحت‌تر می‌کند.

بررسی تفاوت میزان کافئین در قهوه و اسپرسو

قهوه یا اسپرسو

یکی از مسائلی که ممکن است ذهن شما را درگیر کرده باشد، میزان کافئین این دو نوشیدنی است. معمولا اسپرسو در هر اونس (تقریبا 30 گرم)، کافئین بیشتری نسبت به قهوه دارد. با این حال در وعده معمولی، قهوه کافئین بیشتری خواهد داشت. یک وعده کامل قهوه، معادل 8 اونس یا 240 گرم است که کافئین بسیار بیشتری نسبت به اسپرسو دارد. در واقع نمی‌توان به صورت دقیق فرق قهوه با اسپرسو را در میزان کافئین اعلام کرد. همه چیز به میزان قهوه یا اسپرسویی که در یک زمان می‌نوشید بستگی دارد. برای کاهش کافئین اسپرسو، می‌توانید از شیر یا کف شیر هم استفاده کنید.

امکان تهیه اسپرسو در قهوه‌ساز وجود دارد؟

شاید بسیاری از افراد در خانه‌های خود قهوه‌ساز داشته باشند و این سوال در ذهن آنها ایجاد شود که آیا می‌توان اسپرسو را در این دستگاه تهیه کرد؟ جواب قطعا منفی است. با توجه به شیوه تهیه اسپرسو و قهوه که در این مطلب هم به آنها اشاره کردیم، قهوه‌سازها فشار لازم را برای تهیه اسپرسو ندارند.

با استفاده از آب کم و قهوه زیاد، می‌توان قهوه‌ای بسیار باکیفیت تهیه کرد، اما در مورد اسپرسو همه چیز متفاوت است. برای تهیه اسپرسو علاوه‌بر فشار زیاد به تنظیم تعادل میان آب، بخار و قهوه هم نیاز خواهید داشت تا نوشیدنی نهایی بی‌نقص باشد. به هر حال این نکته را به یاد داشته باشید که هر ابزاری را بهر کاری ساخته‌اند! اسپرسوساز برای تهیه اسپرسو و قهوه‌ساز برای تهیه قهوه طراحی شده‌اند. نمی‌توان از این دستگاه‌ها به جای یکدیگر استفاده کرد.

قهوه سیراف؛ فروشگاه آنلاین انواع قهوه و تجهیزات قهوه

در این مطلب به بررسی فرق قهوه با اسپرسو پرداختیم. این دو نوشیدنی پرطرفدار، تفاوت‌های زیادی باهم دارند. قطعا اگر به ظاهر اسپرسو و قهوه نگاهی گذرا بیندازید، متوجه تفاوت‌های ظاهری آنها خواهید شد. البته تفاوت این دو نوشیدنی به ظاهر و طعم آنها محدود نمی‌شود. اسپرسو و قهوه در شیوه تهیه و میزان کافئین هم با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. برای تهیه انواع قهوه و تجهیزات تهیه قهوه به سایت قهوه سیراف مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *