مقالات

آیا قهوه اعتیاد آور است؟

آیا قهوه اعتیاد آور است

کافئین موجود در نوشیدنی‌هایی مانند قهوه باعث ایجاد وابستگی فیزیکی در افراد می‌شود. به منظور از بین ‌بردن و یا کاهش این نوع وابستگی بهتر است برای مصرف میزان کافئین در طول روز برنامه‌ریزی خاصی وجود داشته باشد. اگر سؤال آیا قهوه اعتیاد آور است برای شما نیز وجود دارد، ادامه مطلب را از دست ندهید. در پایان این مطلب متوجه می‌شوید که آیا این نوشیدنی پرطرفدار طبق گفته‌ها اعتیادآور است یا خیر.

از شایعه تا واقعیت؛ آیا قهوه اعتیاد آور است؟

آیا قهوه اعتیاد می آورد

قهوه نوشیدنی پرطرفداری است که علت اصلی محبوبیت آن، برخورداری از ماده‌ای به نام کافئین است. دو منبع اصلی کافئین، چای و قهوه هستند. اما کافئین در منابع غذایی دیگری از جمله کاکائو نیز وجود دارد. مقدار کافئین موجود در انواع قهوه ها متفاوت است.

به طور کلی مقدار کافئین موجود در نوشیدنی‌ها می‌تواند از ۱۶۰ میلی‌گرم تا ۴ میلی‌گرم در هر نوشیدنی متغیر باشد. حتی در برخی از قهوه‌هایی که ادعا می‌شود بدون کافئین هستند نیز میزان کافئین صفر نیست. کافئین در بسیاری از داروهای لاغری، مسکن‌ها و قرص‌های سرماخوردگی نیز وجود دارد. در واقعیت کافئین خود یک نوع مسکن است و می‌تواند اثرات مسکن‌ها را افزایش دهد.

قهوه که دارای مقدار بالایی از کافئین است می‌تواند پس از مدتی باعث ایجاد وابستگی شود. این نوع وابستگی مانند وابستگی به مواد مخدر به ‌سلامت، اقتصاد و روان فرد آسیب چندانی وارد نمی‌کند. البته اگر هر روز قهوه را در کافی‌شاپ سرو کنید، ممکن است پس از دیدن هزینه ماهانه با آسیب‌های اقتصادی و روانی آن مواجه شوید!

چنانچه بخواهید به طور ناگهانی مصرف قهوه را قطع کنید ممکن است سردرد، خستگی، اضطراب، افسردگی و مشکل در تمرکز به شما فشار بیاورد. ترک ‌کردن کافئین می‌تواند برای مدت چند روز این علائم را در شما ایجاد کنند، اما متخصصان می‌گویند که به‌هیچ‌عنوان کافئین مانند مواد مخدر اعتیادآور نیست.

آیا کافئین قهوه باعث بی‌خوابی می‌ شود؟

قهوه اعتیاد آور

بدن به‌سرعت کافئین را جذب کرده و با سرعت نیز آن را از طریق کبد از بدن پاک‌سازی می‌کند. این پاک‌سازی ممکن است ۲ یا ۴ ساعت طول بکشد. اما برای بیشتر مردم مصرف روزانه دو فنجان قهوه در خواب شبانه آن‌ها تداخلی ایجاد نمی‌کند.

برای اینکه بی‌خوابی ناشی از نوشیدن قهوه به سرتان نزد، مصرف آن را بعد از ساعت ۴ عصر متوقف کنید. بی‌خوابی ناشی از مصرف قهوه در افرادی که متابولیسم بدنی متفاوتی دارند و یا دارای حساسیت به کافئین هستند بیشتر اتفاق می‌افتد. اما اگر می‌پرسید آیا قهوه اعتیاد آور است، باید بگوییم خیر!

مصرف روزانه ۳ فنجان قهوه برای افراد بزرگسالی که بیماری خاصی ندارند، چندان مشکل‌ساز نمی‌شود. افرادی که دارای بیماری‌های قلبی و عرقی هستند و یا افراد مسن شاید دچار یک‌سری مشکلات شوند. مصرف بالای ۷۴۴ میلی‌گرم کافئین در روز می‌تواند برای افراد مسن خطر کمبود کلسیم را ایجاد کند که البته با مصرف شیر این کمبود جبران می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم افراد مسن، کمتر از ۳۰۰ میلی‌گرم کافئین در طول روز استفاده کنند.

کافئین ممکن است اثری محافظتی در برابر سرطان نیز ایجاد کند. افراد دارای فشارخون و مشکلات قلبی و عروقی باید با مشورت پزشک، قهوه مصرف کنند. کافئین موجود در قهوه باعث تحرک بیشتر، افزایش متابولیسم و افزایش عملکرد در ورزش نیز می‌شود. پس از مصرف قهوه، تقریبا ۳۰ دقیقه تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد تا به غلظت بالا در خون برسد و اثرات خود را به‌جای بگذارد. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله بهترین قهوه برای بی خوابی را مطالعه کنید.

تاثیر قهوه بر مغز؛ آیا قهوه اعتیاد آور است؟

آیا قهوه اعتیاد دارد

قبل از اثرگذاری قهوه روی مغز، این ماده از طریق روده جذب می‌شود و از آنجا اثرات تحریک‌کنندگی را مستقیما روی مغز می‌گذارد. قهوه از ایجاد احساس خستگی در مغز جلوگیری می‌کند، دوپامین را در مغز بیشتر آزاد می‌کند و روی احساس خوشحالی نیز اثرگذار است. اما با وجود همه این تاثیرات اگر می‌پرسید که آیا قهوه اعتیاد آور است، باید بگوییم که اینطور نیست.

قهوه در مغز باعث ایجاد آدنوزین می‌شود که اثرات خستگی را کاهش می‌دهد. این ماده بیشتر اعتیاد رفتاری ایجاد می‌کند تا اعتیاد فیزیکی. اعتیاد رفتاری به مکانی بستگی دارد که شما در آنجا قهوه را می‌نوشید. اگر در محیط کافی‌شاپی باشید و یا با فردی دیگر قهوه بنوشید، به دلیل لذت‌بردن از محیط ترغیب به استفاده بیشتر از قهوه می‌شوید.

مصرف چه مقدار قهوه اعتیاد آور است؟

قهوه اعتیاد دارد؟

اعتیاد به کافئین موجود در قهوه به عوامل متعددی مانند ژنتیک افراد بستگی دارد. موضوعی که اغلب متخصصان روی آن اتفاق‌نظر دارند این است که ترک قهوه و از بین ‌رفتن تأثیر کافئین بر بدن ۱۲ تا ۲۴ ساعت طول می‌کشد. بعد از گذشت تنها 9 روز نیز از عوارض ترک قهوه در امان خواهید بود. شدت این تأثیرات در روز اول زیاد است و سپس کم می‌شود و مشکلی برای افراد ایجاد نمی‌کند.

مانند مواد مخدر آیا قهوه اعتیاد آور است؟

اعتیاد داشتن به قهوه

بسیاری از متخصصان از گذاشتن برچسب اعتیاد برای قهوه خودداری می‌کنند؛ زیرا آن‌ها معتقدند که اعتیاد به کوکائین، آمفتامین و نیکوتین تأثیرات بسیار بیشتری روی مغز دارد و مصرف کافئین قهوه چنین اثرات شدیدی ندارد. مصرف کافئین تأثیرات بسیار جدی و ضرری برای افراد جامعه ندارد ولی مصرف مواد مخدر بسیار زیان‌آور است.

برای ترک‌کردن مصرف قهوه مانند ترک مواد مخدر نیاز به تلاش زیادی ندارید. مصرف دوز بالای کافئین باعث لرزش بدن و بی‌قراری می‌شود و این موضوع احساس ناخوشایندی برای افراد وابسته به قهوه ایجاد می‌کند. همین امر باعث می‌شود که ترک کافئین بسیار راحت‌تر صورت بگیرد.

نوشیدن قهوه ممکن است باعث ادرار بیشتر شود؛ اما به‌هیچ‌عنوان موجب کم ‌آب‌شدن بدن نمی‌شود. برای کودکان ۶ تا ۹ساله مصرف روزانه ۲۲ میلی‌گرم قهوه مشکل جدی ایجاد نمی‌کند. البته کافئین موجود در نوشابه‌های انرژی‌زا بسیار بیشتر است و همین امر موجب چاقی کودکان می‌شود؛ زیرا این مواد دارای قند بالایی نیز هستند. درکل نوشیدنی‌های کافئین‌دار برای کودکان مناسب نیستند.

در نهایت اگر می‌خواهید مطمئن شوید که آیا قهوه اعتیاد آور است یا خیر، باید بگوییم که مصرف دوز مناسبی این ماده به هیچ عنوان اعتیادآور نخواهد بود و حتی مزایای زیر را برای شما به همراه دارد:

  • بهبود عملکرد مغز
  • کاهش ابتلا به آلزایمر و پارکینسون
  • بهبود خلق‌وخو
  • کاهش افسردگی و خودکشی
  • افزایش ۱۳ درصدی چربی‌سوزی
  • افزایش ۱۱ درصدی متابولیسم
  • افزایش عملکرد ورزش
  • بالابردن تحمل خستگی
  • محافظت از بیماری قلبی و دیابت

نتیجه گیری

با توجه ‌به مطالب گفته‌شده در این نوشته جواب این سوال که آیا قهوه اعتیاد آور است را برای شما توضیح دادیم. اعتیاد به قهوه ممکن  است خطراتی را برای شما به دنبال داشته باشد، اما نسبت به خطرات اعتیاد به مواد مخدر بسیار کمتر هستند و سریع‌تر می‌توانید آن را ترک کنید. مصرف قهوه هم خواص بی‌شماری برای بدن دارد و هم ممکن است زیان‌آور باشد که همه این‌ها به دوز مصرفی کافئین بستگی دارد. اگر قصد خرید قهوه ارزان و با کیفیت داشتید می توانید از قهوه سیراف تهیه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *