مقالات

تفاوت قهوه دمی با اسپرسو دقیقاً چیست؟

تفاوت قهوه دمی با اسپرسو

تفاوت قهوه دمی با اسپرسو را می توان در طرز تهیه آن دانست. قهوه یکی از دل‌چسب‌ترین نوشیدنی‌ها برای آغاز روز است. صبح‌ها انرژی لازم برای یک روز پرتلاش را مهیا کرده و عصر‌ها خستگی روز را از بین می‌برد. اما روش‌های متعددی برای مصرف این نوشیدنی معروف و منحصربه‌فرد وجود دارد که هریک کاربردهای متفاوتی نیز دارند. از محبوب‌ترین روش‌های تهیه قهوه دم کردن و یا آماده‌سازی آن با اسپرسو ساز است. در مطلب پیش‌رو تصمیم داریم تا به بررسی تفاوت قهوه دمی با اسپرسو بپردازیم. با ما همراه باشید.

تفاوت جالب این دو قهوه

قهوه دمی و اسپرسو چه تفاوتی دارد

از نظر بسیاری از مردم طرز تهیه قهوه در منزل کار چندان سختی نیست؛ چراکه می‌توان با گرفتن یک بسته قهوه از سوپرمارکت و اضافه کردن مقداری آب به آن از طعم و خواص قهوه نهایت استفاده را برد و خواب را دور کرد. با این‌حال مزه قهوه‌ای که ما در منزل تهیه می‌کنیم با قهوه‌ای که در کافه‌ها سرو می‌شود، قابل‌مقایسه نیست. اگر می‌خواهید طعم قهوه‌ای که در منزل تهیه می‌کنید تغییر یابد، باید به پارامترهایی همچون دما، میزان آب و میزان خود قهوه توجه داشته باشید. در ادامه به بررسی روش آماده‌سازی اسپرسو و قهوه دمی و بررسی تفاوت این دو می‌پردازیم.

اسپرسو چیست؟

تفاوت قهوه اسپرسو با دمی

برای تهیه اسپرسو، قهوه باید در طی فرآیند استخراج یا عصاره‌گیری (Extraction) قرار بگیرد. در این روش آب داغ می‌بایست با فشار داغ از بین پودر قهوه فشرده‌شده عبور کند تا عصاره قهوه را ایجاد کرده و خواص و طعم‌های قهوه را از آن بیرون بکشد. در طی این روش ابتدا کافئین و سپس اسیدهای موجود در قهوه استخراج‌ شده و سپس روغن‌ها، قندها و مواد جامد هستند که آماده می‌شوند. برای تهیه اسپرسو لازم نیست زمان زیادی را اختصاص دهید؛ چراکه این قهوه درزمانی بسیار کوتاه و حدود ۳۰ ثانیه آماده خواهد شد. این فرآیند توسط دستگاه اسپرسو ساز و یا موکاپات انجام می‌گیرد.

در طی عصاره‌گیری قهوه ترکیبات زیر محلول در آب استخراج می‌شوند:

  • کافئین (تلخ)
  • اسیدها (طعم‌های ترش و/یا شیرین، مانند پرتقال، سیب یا انگور)
  • لیپیدها و چربی‌ها (ویسکوزیته)
  • قندها (شیرینی، ویسکوزیته)
  • کربوهیدرات‌ها (ویسکوزیته، تلخی)

قهوه دمی چیست؟

روش دیگر تهیه قهوه، دم آوری آن است که در آن از دانه‌های قهوه‌ای که به‌صورت درشت آسیاب شده‌اند، استفاده می‌‌شود. این روش تقریباً بین ۴ الی ۵ دقیقه طول می‌کشد و با نام روش غوطه‌وری نیز شناخته می‌شود؛ چراکه دانه‌های قهوه در درون آب غوطه‌ور می‌شوند. در طی این روش آب داغ با پودر قهوه روی شعله قرار گرفته و دم می‌کشد. برای تهیه این نوع قهوه می‌توانید از انواع دستگاه‌های سایفون، فرنچ پرس، کلور(Clever)، کمکس AeroPress، vacpot و … کمک بگیرید تا در انتها قهوه از فیلتر نیز رد شود و نوشیدنی خروجی به نحوی سبک‌تر و صاف‌تر در اختیارتان قرار بگیرد.

در کنار قهوه تقریباً تمامی دم‌نوش‌های دم آوری نیز نیاز به فیلتراسیون دارند. به طور مثال دستگاه کلور از فیلتر کاغذی استفاده می کند، اما فرنچ پرس فیلتر فلزی دارد که باعث می شود تفاله و ریزترین ذرات در قهوه نهایی نیز از بین بروند. جالب است بدانید که فیلترهای کاغذی می‌توانند برخی از روغن‌ها و چربی‌های قهوه را نیز حذف کنند.

تفاوت قهوه دمی با اسپرسو

فرق قهوه دمی و اسپرسو

در ادامه به بررسی تفاوت قهوه دمی با اسپرسو از جنبه‌های مختلف می‌پردازیم:

اندازه دانه قهوه

نخستین تفاوت قهوه دمی با اسپرسو آن است که در تهیه قهوه دمی از دانه‌های قهوه با آسیاب درشت استفاده می شود، درصورتی‌که برای تهیه اسپرسو باید حتماً پودر قهوه مورداستفاده قرار بگیرد. درواقع یک قانون اساسی در دنیای قهوه وجود دارد که هرچه زمان تهیه قهوه کوتاه‌تر باشد، دانه‌های قهوه نیز باید ریزتر تهیه شوند.

طعم نهایی قهوه

دیگر تفاوت قهوه دمی با اسپرسو این است که تکنیک دم کردن به ما این امکان را می‌دهد که به‌جای طعم شدید اسپرسو از یک طعم ظریف‌تر و ملایم‌تر قهوه برخوردار شویم.

تفاوت در میزان آنتی اکسیدان

یکی دیگر از انواع تفاوت قهوه دمی با اسپرسو این است که قهوه‌های آسیاب شده کمتر از قهوه فوری مورد پردازش قرار می‌گیرند. درنتیجه افرادی که تمایل به مصرف قهوه دم‌کرده دارند، از آنتی اکسیدان های بیشتری برخوردار خواهند شد که می‌تواند انواع سرطان، آلزایمر، پارکینسون و بیماری‌های قلبی را تا حد زیادی کاهش دهد. همچنین با توجه به طعم شدید و تلخ اسپرسو و سرو آن با انواع خامه و شکلات درصورتی‌که نمی‎خواهید دچار اضافه وزن شوید، بهتر است به سراغ قهوه دم‌کرده بروید.

غلظت قهوه دمی و اسپرسو

غلظت این دو نوع قهوه نیز دیگر انواع تفاوت قهوه دمی با اسپرسو به شمار می‌رود. قهوه‌های دمی ملایم‌تر و رقیق‌تر از اسپرسو هستند که حجم هر فنجان از آن‌ها به حدود ۱۲۰ الی ۱۵۰ میلی‌لیتر می‌رسد؛ درصورتی‌که اسپرسو غلیظ بوده و حجم هر فنجان از آن تقریباً ۳۰ میلی‌لیتر می شود.

طرز تهیه قهوه

دیگر تفاوت قهوه دمی با اسپرسو آن است که نحوه تهیه قهوه اسپرسو سخت‌تر خواهد بود. چراکه به عواملی چون نوع برشته کردن، نسبت آب به قهوه، اندازه آسیاب، دمای آب و زمان دم کردن بستگی دارد؛ درصورتی‌که قهوه دمی این پیچیدگی‌ها را  ندارد.

مدت زمان آماده سازی قهوه

زمان آماده‌سازی قهوه‌های دمی نیز با روش عصاره‌گیری و تهیه اسپرسو متفاوت است. اسپرسو در زمان کوتاه‌تری آماده می‎شود، درصورتی‌که برای دم آوری قهوه باید مدت طولانی‌تری را به انتظار بمانیم.

نوع قهوه مورد استفاده

یکی دیگر از انواع تفاوت قهوه دمی با اسپرسو آن است که برای تهیه آن می‌توانیم از انواع دانه‌های قهوه، در مدل‌های مختلف استفاده کنیم. درحالی‌که برای آماده کردن قهوه‌های دمی اغلب از قهوه عربیکا استفاده می‎شود.

تفاوت در میزان کافئین

اگر در طی روز قهوه زیادی مصرف می‌کنید و نیاز دارید تا چندین فنجان قهوه بنوشید، بسته‌های قهوه فوری برای شما کارایی نخواهند داشت. ازاین‌جهت بهتر است که بر سراغ قهوه‌های دم‌کرده بروید. جالب است بدانید که هرچه قهوه مدت بیشتری را در آب بماند، کافئین بیشتری از آن استخراج می‌شود؛ درنتیجه درصورتی‌که نیاز به تأمین انرژی و رفع خواب‌آلودگی خود در طی روز دارید، قهوه‌های دمی برای شما بهترین گزینه به شمار می‌روند.

نتیجه گیری

با توجه به تفاوت قهوه دمی و اسپرسو، مصرف آن تنها به ذائقه و سلیقه شما بستگی دارد. تا جایی که می‌توانید قهوه‌های جدید را امتحان کنید؛ چراکه به‌این‌ترتیب متوجه خواهید شد کدام نوع را بیشتر از همه دوست دارید و کدام‌یک برایتان بیشترین بازدهی را دارد. یافتن یک فنجان قهوه عالی تنها با نوشیدن و امتحان کردن انواع مختلف قهوه امکان‌پذیر خواهد بود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *