مقالات

زمان برداشت قهوه

زمان برداشت قهوه

به نظر شما بهترین زمان برداشت قهوه کی است؟ از ماه اکتبر تا ماه دسامبر بهترین زمان برداشت قهوه است. افراد زیادی در سراسر جهان، از طریق کشت و برداشت قهوه امرار معاش می‌کنند. کشت قهوه، فرآیندی پیچیده است و فرآیندهای مختلفی باید برای کشت قهوه طی شود که صدها نفر در این فرآیندها دخیل هستند. مراحل کشت قهوه، بسیار مهم هستند و هر مرحله از زمان کاشت تا زمان برداشت قهوه و تبدیل شدن میوه‌های قهوه به دانه قهوه، در طعم و کیفیت نهایی آن تأثیرگذار است. در این مطلب با 9 مرحله‌ای که قهوه از زمان کاشت تا تبدیل شدن به دانه قهوه طی می‌کند و زمان مناسب برداشت قهوه آشنا می‌شوید.

کاشت تا زمان برداشت قهوه در 8 مرحله

کاشت تا برداشت قهوه

مراحل کاشت تا زمان برداشت قهوه عبارتند از:

1. کاشت بذر قهوه

معمولاً دانه‌های قهوه، باید در زمانی که هوا مرطوب است کاشته شوند تا ریشه‌های آنها محکم باشند. بذرهای قهوه پس از کاشت، به‌صورت شکوفه‌های سفید درمی‌آیند و معمولاً پس از 8 ماه، به گیلاس قهوه یا همان میوه قهوه تبدیل می‌شوند.

گیلاس قهوه همان دانه قهوه است؛ به‌عبارتی هر گیلاس قهوه، به 2 دانه قهوه تبدیل می‌شود. برخی از اوقات دیده ‌می‌شود که هر گیلاس قهوه تنها به یک دانه قهوه تبدیل می‌شود. این مورد معمولاً در 5 درصد از کل گیلاس‌های قهوه دیده شده ‌است. پس از کاشت بذر قهوه و نمایان شدن گیلاس‌های قرمز رنگ، زمان برداشت قهوه نیز فرا می‌رسد.

2. برداشت میوه قهوه

برداشت میوه قهوه

 قرمز شدن گیلاس‌های قهوه، نشان می‌دهد که زمان برداشت قهوه فرا رسیده است. معمولاً اکثر میوه‌های قهوه به‌صورت دستی برداشت می‌شوند و می‌توان آنها را به‌صورت انتخابی یا نواری چید. در برخی از مناطق مانند برزیل به‌دلیل صاف بودن زمین کشت قهوه، این میوه‌ها به‌صورت ماشینی برداشت می‌شوند.

چیدن نواری گیلاس‌ها به این معنی است که تمامی گیلاس‌ها یا همان میوه‌های قهوه، در هر وضعیتی که باشند از روی درخت چیده شوند. اگر تمامی گیلاس‌ها حتی آن‌هایی که سبز و نارس هستند برداشته شوند، قهوه نهایی ترش می‌شود. اگر این گیلاس‌ها بیش از حد رسیده باشند، دانه‌ها تخمیر می‌شوند و طعم نهایی قهوه از بین می‌رود.

البته تمامی گیلاس‌های قهوه به‌طور همزمان بالغ نمی‌شوند؛ به همین دلیل بهتر است که این گیلاس‌ها به‌صورت انتخابی چیده شوند تا طعم و کیفیت قهوه حفظ شود و میوه‌های نارس برای رشد بیشتر روی درخت باقی بمانند و پس از بالغ شدن برداشت شوند. بنابراین چگونگی زمان برداشت قهوه اهمیت زیادی در طعم نهایی قهوه دارد.

3. پردازش قهوه

گیلاس‌های قهوه پس از برداشت، باید پردازش شوند؛ در غیر اینصورت اکسید می‌شوند و طعم قهوه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. پردازش قهوه به سه صورت خشک، خیس و نیمه خشک انجام می‌شود:

  1. روش خیس
  2. روش خشک
  3. روش نیمه خشک

که توضیح داده ایم.

1. روش خیس

پیش از آسیاب ‌شدن گیلاس‌های قهوه باید پوست، پوسته کاغذی و میوه‌ دور دانه قهوه از دانه قهوه جدا شوند. به‌همین منظور، گیلاس‌های قهوه را در آب غوطه‌ور می‌کنند تا میوه نارس، پوست و پالپ گیلاس‌ها شناور شود و دانه‌های قهوه به ته آب بروند. خیس کردن قهوه عطر بیشتری به قهوه می‌بخشد، اما ممکن است که باعث کوچک‌تر شدن دانه قهوه شود. در مرحله بعدی، دانه‌های قهوه به‌مدت 48 ساعت تخمیر می‌شوند. قهوه‌هایی که به این روش پردازش می‌شوند، قهوه شسته‌شده نام دارند.

2. روش خشک

قهوه‌هایی که به‌روش خشک پردازش می‌شوند، قهوه شسته‌نشده یا قهوه طبیعی نام دارند. این روش، روشی قدیمی است و معمولاً در کشورهایی که با کمبود بارش رو‌به‌رو هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. روش خشک روشی ارزان‌تر نسبت به‌روش خیس محسوب‌ می‌شود؛ اما قهوه نهایی در این روش عطر کمتری دارد و طعم آن نیز ملایم‌تر می‌شود.

در این روش، نیازی به برداشت خمیر پیش از خشک شدن نیست. گیلاس‌های قهوه پس از برداشت مستقیماً زیر نور آفتاب خشک می‌شوند و پس از خشک شدن، پوسته‌های آن را جدا می‌کنند.

3. روش نیمه‌ خشک

روش دیگری برای پردازش قهوه وجود دارد که ترکیبی از هر دو روش فوق است و به نام روش نیمه ‌خشک شناخته می‌شود.

4. آسیاب و پوسته کردن قهوه

آسیاب کردن قهوه

کندن پوست قهوه بخشی از فرآیند کشت قهوه است و می‌تواند به دو صورت خشک و مرطوب و به دو روش دستی و دستگاهی انجام شود.

5. پولیش و کافئین‌زدایی

پولیش و کافئین‌زدایی قهوه مراحل اختیاری پس از زمان برداشت قهوه و پردازش آن به‌شمار می‌روند. پولیش برای از بین بردن تمامی پوسته‌های اضافی قهوه و کافئین‌زدایی برای ملایم‌سازی یا به‌دست آوردن قهوه بدون کافئین انجام می‌شود.

6. تمیز و مرتب کردن قهوه

این مرحله نیز یکی از مراحل اختیاری کاشت قهوه است. اگر قهوه مرغوب باشد، این مرحله از مراحل اضافی و غیرضروری به‌شمار می‌رود. پس از تمیز کردن قهوه، دانه‌های قهوه بر اساس اندازه و میزان تراکم طبقه‌بندی می‌شوند.

7. درجه‌بندی قهوه

پس از فرارسیدن زمان برداشت قهوه و پردازش آن، درجه‌بندی قهوه باید انجام شود. این مرحله میزان مرغوبیت و قیمت دانه‌های قهوه را تعیین می‌کند. دانه‌های قهوه بر اساس اندازه آنها، در پنج درجه طبقه‌بندی می‌شوند؛ اندازه، محل رشد قهوه، ارتفاع، روش برداشت و هر گونه معیار دیگری ممکن است در این طبقه‌بندی تأثیرگذار باشد.

8. بو دادن قهوه

بو دادن قهوه‌ها به‌منظور رخ دادن واکنش شیمیایی در دانه‌های قهوه انجام می‌شود. طی این واکنش، نشاسته‌ها به شکر تبدیل می‌شوند و اسیدیته قهوه ضعیف می‌شود. همچنین دانه‌های قهوه روغنی می‌شوند تا عطر بیشتری داشته ‌باشند.

آیا فصل خاصی برای برداشت قهوه وجود دارد؟

فصل برداشت قهوه

معمولاً زمان برداشت قهوه در اکثر کشورها بین ماه اکتبر تا ماه دسامبر است. در عین حال، ممکن است در برخی کشورهای مانند کلمبیا، زمان دومی به‌عنوان زمان برداشت ثانویه وجود داشته ‌باشد که معمولاً این زمان بین آوریل تا ژوئن است. اما به‌طور کلی، پس از اینکه گیلاس‌های قهوه شروع به قرمز شدن کردند، زمان مناسب برای برداشت قهوه و سپس پردازش آنها پس از چیده شدن فرا رسیده است.

نتیجه گیری

مانند هر میوه دیگری، قهوه نیز باید در زمان مناسبی برداشت شود تا طعم دانه‌های قهوه مطلوب باشد. برداشت قهوه از مناطق شمالی آغاز شده و قهوه‌های مناطق جنوبی دیرتر برداشت می‌شوند. به دلایلی مانند پردازش و حمل و نقل، ممکن است این پروسه چند ماه طول بکشد. اما به‌طور کلی، زمان برداشت قهوه از اکتبر تا دسامبر است و قهوه‌هایی که بلافاصله پس از برداشت به بازار ارائه می‌شوند، با فروش بیشتری مواجه خواهند شد. اگر به دنبال تهیه قهوه تازه برای داشتن یک فنجان نوشیدنی خوش‌طعم هستید، قهوه موردنظرتان از فروشگاه اینترنتی قهوه سیراف سفارش دهید.

پردازش قهوه چند نوع دارد؟

دارای سه نوع می باشد که در این مقاله ذکر کرده ایم.

  1. خیس
  2. نیمه خیس
  3. خشک

بهترین زمان برداشت قهوه چه ماهی است؟

بهترین زمان برداشت قهوه از ماه اکتبر تا ماه دسامبر می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *