مقالات

قهوه خارجی بهتره یا قهوه ایرانی؟

قهوه خارجی بهتره یا قهوه ایرانی

در هنگام انتخاب قهوه عوامل مختلفی هستند که باید در نظر گرفته شوند و البته برخی از این عوامل برای طرفداران حرفه‌ای قهوه بسیار مهم هستند. برای برخی از افراد بسیار مهم است که قهوه آن‌ها محصول کجاست و چه کیفیتی دارد.

در ادامه مطلب قصد داریم در این خصوص صحبت کنیم که قهوه خارجی بهتره یا قهوه ایرانی؟ در واقع بین این دو نوع قهوه چه تفاوت‌هایی وجود دارد و آیا می‌توان هر دوی آن‌ها را به عنوان نوشیدنی باکیفیت مصرف کرد؟ برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید.

سوال مهم؛ قهوه خارجی بهتره یا قهوه ایرانی؟

تفاوت قهوه خارجی و ایرانی

اگر به دنبال خرید قهوه رفته باشید، احتمالا با انواع مختلف آن روبه‌رو شده‌اید که هر کدام مشخصه و ویژگی خاص خود را دارند. همین تفاوت‌ها ممکن است مشتری را دچار سردرگمی برای خرید قهوه مناسب کند. در همین ابتدای بحث بهتر است موضوع را کاملا روشن کنیم؛ ما چیزی به عنوان قهوه ایرانی در بازار نداریم! به این دلیل که قهوه به خاطر شرایط آب و هوایی خاص برای کشت، امکان رشد در کشور را ندارد.

بنابراین هیچ تولیدکننده‌ ایرانی برای قهوه وجود ندارد. اما منظور از قهوه ایرانی در بازار چیست؟ قهوه‌ها در ابتدای برداشت به صورت دانه سبز هستند و برای تبدیل شدن به دانه‌های قابل‌استفاده باید فرآیندهای مختلفی روی آن‌ها صورت بگیرد. برخی شرکت‌های ایرانی با وارد کردن دانه‌های ابتدایی قهوه و انجام فرآیندهای مختلف روی آن، قهوه مناسب مصرف را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

همچنین باید گفت فرآیندهای مختلف آماده کردن قهوه بسیار مهم بوده و تاثیر بسیاری روی کیفیت نهایی آن دارد. بنابراین شرکت‌های داخلی کار مهمی برای رقابت با هم دارند. اما در پاسخ به این سوال که قهوه خارجی بهتره یا ایرانی در ادامه تفاوت‌های آن‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

5 تفاوت قهوه خارجی و ایرانی

فرق قهوه خارجی و ایرانی

دیدیم که قهوه ایرانی عملا قهوه‌ای نیست که در ایران کشت ‌شود؛ چرا که اصلا امکان چنین کشت قهوه در کشور وجود ندارد. اما در زمان خرید، ممکن است این سوال را داشته باشید که برای خرید قهوه خارجی بهتره یا قهوه ایرانی؟ در ادامه مهم‌ترین تفاوت‌های این دو نوع قهوه برای اطلاع بیشتر شما بررسی می‌شوند. این تفاوت ها عبارتند از:

  1. قیمت بالاتر نوع خارجی
  2. کیفیت بالاتر قهوه‌های خارجی
  3. از نظر تازگی قهوه ایرانی بهتر است
  4. تفاوت بعدی در بسته‌بندی
  5. تفاوت بعدی در پیگیری و پشتیبانی

در ادامه توضیحات را می خوانید.

1. قیمت بالاتر نوع خارجی

اولین تفاوت بین قهوه خارجی و ایرانی در قیمت آن‌ها است. بنابراین اگر در خرید قهوه به قیمت آن توجه دارید، قطعا خرید قهوه ایرانی برایتان به‌صرفه‌تر خواهد بود. قیمت قهوه‌های خارجی به دلیل وابستگی به قیمت ارز و مسائل و مشکلات واردات آن‌ها همواره بالاتر از نوع ایرانی است. اما اگر قیمت قهوه برایتان اهمیت ندارد، می‌توانید از انواع خارجی با کیفیت‌های بسیار بالاتر استفاده کنید و از آن لذت ببرید.

2. کیفیت بالاتر قهوه‌های خارجی

کیفیت قهوه خارجی بالاتره یا ایرانی

در ادامه پاسخ به این سوال که قهوه خارجی بهتره یا قهوه ایرانی باید بگوییم که در مجموع کیفیت قهوه‌های خارجی بالاتر از قهوه‌ای ایرانی است. برندهای خارجی از دانه‌های استاندارد و یکدست استفاده می‌کنند و برای فرآیندهایی همچون آسیاب و رست قهوه از دستگاه‌های حرفه‌ای و مخصوص استفاده می‌شود.

رست یکی از مراحل بسیار مهم آماده کردن قهوه است که روی کیفیت آن تاثیر دارد و یکدست بودن دانه‌ها برای این مرحله بسیار مهم است. البته باید در انتها اشاره کنیم که نوع برند قهوه خارجی نیز اهمیت دارد و برندهای بی‌کیفیتی نیز وجود دارند که کیفیت پایین‌تری نسبت به قهوه‌های برند داخلی دارند. بنابراین باید هنگام انتخاب برند نیز دقت زیادی شود.

3. از نظر تازگی قهوه ایرانی بهتر است

شاید جالب باشد که بدانید که قهوه تاریخ مصرف مشخصی ندارد و با گذشت زمان زیاد نیز فاسد نمی‌شود. اما این دلیل نمی‌شود که تازگی قهوه را نادیده بگیریم. قهوه تازه عطر و طعم بسیار بهتری نسبت به قهوه‌های قدیمی‌تر دارد.

قهوه‌های خارجی به دلیل مسیر طولانی و مراحل مختلفی که باید پشت سر بگذارند معمولا بعد از زمان زیادی از تولید وارد کشور می‌شوند و از این رو تازگی محصولات ایرانی را ندارند. اما برخی برندهای قهوه‌ ایرانی ممکن است بعد از یک هفته قهوه تازه را در اختیار مشتریان قرار دهند.

4. تفاوت بعدی در بسته‌بندی

بسته بندی قهوه خارجی

در مجموع بسته‌بندی برندهای خارجی سطح بسیار بالاتری از برندهای داخلی دارد و این مورد تنها در مورد قهوه صادق نیست. اگر به بسته‌بندی و زیبایی محصول خود اهمیت می‌دهید، قطعا برندهای خارجی نظر شما را جلب خواهند کرد. به طور مثال اگر بخواهید قهوه را به عنوان کادو نیز به فردی هدیه، قطعا بسته‌بندی برندهای خارجی بسیار مناسب‌تر خواهند بود.

علاوه بر زیبایی، بسته‌بندی مناسب باعث می‌شود که قهوه در تماس با هوا قرار نداشته باشد و عطر و طعم خود را در زمان کمی از دست ندهد. بنابراین در برخی موارد حتی قهوه‌های قدیمی خارجی نیز عطر بسیار بهتری نسبت به قهوه‌های تازه داخلی دارند.

5. تفاوت بعدی در پیگیری و پشتیبانی

باید توجه کنید که بیشتر قهوه‌های خارجی به دلیل مسائل تحریمی، به صورت قاچاقی وارد کشور می‌شوند. بنابراین در صورت وجود هرگونه مشکل، امکان پیگیری و پشتیبانی برای مشتری وجود ندارد. اما محصولات داخلی با برخورداری از سیب سبز سلامت امکان پیگیری و ثبت شکایت را هم دارند.

همچنین به دلیل قاچاق بودن قهوه‌های برند خارجی، ممکن است در داخل فرآیندهایی مانند پاک کردن و عوض کردن تاریخ و نام برند آن‌ها صورت بگیرد. در نهایت این شما هستید که باید انتخاب کنید بهترین گزینه برای شما کدام خواهد بود؛ قهوه خارجی یا قهوه ایرانی؟!

جمع‌بندی

قهوه خارجی بهتره یا قهوه ایرانی؟ این سوالی است که هر طرفدار قهوه در زمان خرید قهوه با آن روبه‌رو می‌شود. همانطور که در این مطلب به آن اشاره کردیم، چیزی به عنوان قهوه تولید ایران وجود ندارد؛ تنها برخی شرکت‌ها با وارد کردن دانه‌های تازه، فرآیندهای بعدی را روی آن انجام داده و محصول آماده مصرف را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

حال این که کدام نوع از قهوه برای مصرف مناسب‌تر است، کاملا بستگی به نیاز و سلیقه شما دارد. ما سعی کردیم تفاوت‌های اصلی نوع ایرانی و نوع خارجی قهوه را در این مطلب بررسی کنیم که شما بتوانید با دید بهتری انتخاب نهایی‌تان را انجام دهید. برای تهیه انواع قهوه های برند ایرانی و خارجی به فروشگاه قهوه سیراف سر بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *