مقالات

انواع دستگاه تهیه قهوه

انواع دستگاه تهیه قهوه

چه چیزی بهتر از یک فنجان قهوه گرم می‌تواند خستگی روز کاری را از ذهن و جسم ما بیرون ببرد؟ یا برای شروع یک روز‌کاری انرژی کافی و سرزندگی را به ما هدیه دهد؟ شاید بتوان گفت هیچ ماده طبیعی و سالمی نمی‌تواند جایگزین قهوه، به‌خصوص برای علاقه‌مندان به کافئین بشود.

البته تهیه قهوه خوب هم نیازمند تجهیزات و داشتن اطلاعاتی حداقلی در مورد این نوشیدنی است. این روز‌ها تعداد دستگاه‌های قهوه ساز بسیار افزایش یافته و روش‌ها متنوعی برای دم‌کردن یا تهیه یک شات اسپرسو غلیظ به وجود آمده است. در ادامه مطلب می‌خواهیم در مورد چند نمونه از انواع دستگاه تهیه قهوه صحبت کنیم. اگر نمی‌دانید به چه وسیله‌ای برای تهیه قهوه موردعلاقه خود نیاز دارید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

بررسی انواع دستگاه تهیه قهوه براساس نوع قهوه

از آنجایی که انواع دستگاه تهیه قهوه، مناسب برای نوع خاصی از این نوشیدنی پرطرفدار ساخته می‌شود، بهتر است قبل از خرید دستگاه موردنظر خود، آگاهی کافی نسبت به انواع مختلف قهوه و نحوه تهیه آنها داشته باشید.

می‌توان گفت انواع قهوه به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند که این دسته‌بندی براساس نوع آسیاب آن صورت می‌گیرد. اینکه قهوه به صورت کامل پودر باشد یا به تکه‌های درشت‌تری آسیاب شده باشد، قطعا در شکل دم کردن و غلظت آن تاثیر خواهد گذاشت. این سه دسته شامل:

  1. قهوه ترک
  2. قهوه فرانسه
  3. اسپرسو

می‌شود.

1. قهوه ترک

قهوه ترک، پودری‌‌ترین حالت قهوه است. ریز‌ترین نوع آسیاب که قهوه را بسیار نرم و پودری می‌کند. این شکل از قهوه معمولا با ترکیب مستقیم آب و استفاده از قهوه جوش تهیه می‌شود. می‌توان گفت نسبت به اسپرپسو غلظت کمتری دارد و کافئین کمتری از خود آزاد می‌کند. قهوه ترک از گذشته بین ایرانی‌ها محبوب و پراستفاده بوده است.

2. قهوه فرانسه

قهوه فرانسه، درشت‌ترین حالت آسیاب نسبت به دو نوع دیگر یعنی ترک و اسپرسو را دارد. این شکل از قهوه با استفاده از دستگاه‌های قهوه‌ ساز و فرنچ‌پرس‌ آماده می‌شود. به دلیل آسیاب زبر‌تر قهوه فرانسه، برای تهیه آن از فیلتر‌های کاغذی یا توری استفاده می‌شود. تهیه این قهوه ساده بوده و در دنیا بسیار محبوب است.

3. اسپرسو

اسپرسو شکل میانی آسیاب قهوه در نظر گرفته می‌شود، در واقع آسیاب اسپرسو از قهوه ترک درشت‌تر اما از فرانسه ریز‌تر است. می‌توان گفت قدمت قهوه اسپرسو نسبت به قدمت تاریخی این گیاه اسرارآمیز بسیار جدید‌تر است. این روش تهیه قهوه در قرن 20 میلادی ارائه شد اما امروزه محبوب‌ترین حالت این نوشیدنی و همچنین پایه بسیاری از نوشیدنی‌های ترکیبی از قهوه است؛ مانند کاپوچینو، لاته، آمریکانو و موارد دیگر.

معرفی انواع دستگاه تهیه قهوه

دستگاه‌های تهیه قهوه به شکل‌های متنوعی در بازار وجود دارند، هرکدام برای شرایط خاص خود و نوع قهوه که در مورد آن صحبت کردیم مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از این دستگاه‌ها برقی و برخی دیگر به‌صورت دستی‌کار می‌کنند. البته از این نظر هیچکدام نسبت به دیگری برتری نداشته و همگی بسته به شرایط قابل استفاده هستند.

1. فرنچ پرس

فرنچ پرس

فرنچ پرس شکلی شبیه به یک لیوان بزرگ دارد. این محصول از جنس شیشه همراه با استیل زده زنگ ساخته شده است. بدنه شیشه‌ای و یک میله متصل به فیلتری توری شکل از جنس استیل درون آن قرار دارد. نحوه استفاده از دستگاه ساده است؛ از همین رو بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای استفاده از فرنچ پرس تنها به آب جوش و پودر قهوه نیاز داریم. همانطور که از نام این محصول پیداست، معمولا از قهوه فرانسه برای دم کردن قهوه در فرنچ پرس استفاده می‌شود. تنها کافیست قهوه را داخل بدنه لیوانی شکل بریزیم، سپس فیلتر توری شکل را روی آن قرار دهیم و آب جوش را به لیوان اضافه کنیم. پس گذشت چند دقیقه، نوشیدنی شما آماده است.

2. قهوه جوش ترک

قهوه جوش ترک

در بین انواع دستگاه تهیه قهوه، قهوه جوش ترک تقریبا در هر خانه‌ای یافت می‌شود. این وسیله یک ظرف معمولا مسی است که شکلی شبیه به شیرجوش اما کوچک‌تر با لبه‌های فرو رفته دارد. تهیه قهوه با این دستگاه جزو متداول‌ترین روش‌ها در بین ایرانی‌ها بوده است.

برای استفاده از این وسیله، باید قهوه را به ظرف اضافه کنیم، سپس بسته به سلیقه خود شیر یا آب و مقداری شکر به آن اضافه می‌کنیم. اگر قهوه درست در زمان مناسب خاموش شود، می‌توان از کف و خامه آن نیز لذت برد.

3. موکاپات

موکاپات

موکاپات ساده‌ترین حالت اسپرسوساز دستی و قابل حمل است. این دستگاه همه جا از منزل، محیط‌ کار یا حتی در کوه و طبیعت هم قابل استفاده است. اگر برای تهیه اسپرسو خانگی نمی‌خواهید هزینه زیادی بابت دستگاه‌های بزرگ و برقی پرداخت کنید، موکاپات بهترین انتخاب برای شماست.

موکاپات معمولا از جنس استیل ضدزنگ ساخته می‌شود. این دستگاه شامل یک محفظه زیرین برای آب سرد و یک محفظه برای قهوه آسیاب‌شده دارد. پس از اینکه آب به دمای جوش رسید، بخار آن با فشار از داخل قهوه رد شده و محفظه بالایی آن که چیزی شبیه به قوری است را پر می‌کند. سپس می‌توانید آن را داخل فنجان ریخته و نوش جان کنید.

4. اسپرسوساز برقی

اسپرسوساز

در بین انواع دستگاه تهیه قهوه، اسپرسو‌ساز برقی حرفه‌ای‌ترین حالت برای تهیه اسپرسو آن هم در تعداد بالا است. هرچند که نسخه‌های خانگی و کوچک‌تر آنها نیز به بازار ارائه شده است. این دستگاه اگرچه قیمت بالاتری نسبت به دیگر روش‌های تهیه قهوه دارد، اما خلوص قهوه ارائه شده، همچنین امکانات دیگری که برای تهیه دیگر مشتقات قهوه مانند لاته یا کاپوچینو ارائه می‌دهد، کاملا ارزشش را دارد.

لازم به‌ذکر است که استفاده از اسپرسوساز‌های برقی پیچیدگی‌های خود را دارد. پس بهتر است قبل از استفاده در مورد آن مطالعه کنید و با آزمون و خطا تهیه اسپرسو غلیظ و باکیفیت را یاد بگیرید.

5. ایروپرس

ایروپرس

ایروپرس یکی از دیگر دستگاه‌های دستی و محبوب است که می‌توان از آن در سفر‌ها و طبیعت نیز استفاده کرد. این دستگاه از دو ظرف و یک پیستون تشکیل شده است. پیستون این دستگاه علاوه بر فیلتر کردن تفاله قهوه، می‌تواند فشار‌ هوای زیادی را به وجود آورد که به استخراج کافئین از دانه‌های قهوه کمک می‌کند.

این محصول برای تمامی طیف قهوه مناسب است اما بهتر است از قهوه فرانسه و یا آسیاب ریزتر آن که به اسپرسو نزدیک است استفاده کنید.

6. دله عربی

دله عربی

دله عربی یکی‌دیگر از اشکال تهیه قهوه به شکل سنتی است. این دله‌ها بدنه‌ای از جنس مس و شکلی شبیه به قوری‌های بلند و کشیده دارند که کاملا یادآورد فرهنگ عرب باستان است. دله‌ها روی شن داغ یا زغال قرار داده شده و مقدار کمی هل یا میخک برای به‌دست آوردن طعم خاص قهوه به آن اضافه می‌کنند.

نتیجه گیری

در این مطلب سعی کردیم برخی از انواع دستگاه تهیه قهوه را معرفی کنیم. هرچند که صحبت در مورد این نوشیدنی شگفت‌انگیز و لوازم تهیه آن بسیار گسترده‌تر از این حرفاست و شامل چندین و چند مطلب خواهد شد. با این حال چندی از معروف‌ترین و پرکاربرد‌ترین ابزار تهیه قهوه که می‌تواند کمک شایانی به شما برای انتخاب کند را معرفی کردیم. همچنین می توانید برای خرید قهوه از سایت قهوه سیراف اقدام نمایید.

پرطرفدارترین دستگاه تهیه قهوه چیست؟

دستگاه های برقی از جمله اسپرسوساز برقی را می توان پرطرفدارترین دستگاه تهیه قهوه دانست.

چند نوع دستگاه تهیه قهوه وجود دارد؟

در این مقاله 6 نواع دستگاه تهیه قهوه را معرفی کرده ایم. برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *