مقالات

12 مدل از انواع رست قهوه

انواع رست قهوه

بسیاری از ما با انواع رست قهوه آشنایی نداریم و اغلب آن را در ۴ دسته رست لایت، رست مدیوم، رست مدیوم-دارک و رست دارک طبقه‌بندی می‌کنیم. در صورتی ‌که انواع رست قهوه وجود دارد که هر یک طعم و بافت متفاوتی را ارائه می‌دهند. در ادامه چندین مورد از انواع رست قهوه را بررسی می‌کنیم.

انواع رست قهوه

انواع مختلف رست قهوه

در ابتدا لازم است که بدانید که به دانه‌های قهوه بوداده نشده، قهوه سبز گفته می‌شود. این دانه‌ها هیچ روغنی روی سطح خود ندارند و قابل‌استفاده نیستند. در ادامه انواع رست قهوه را می‌توان موارد زیر عنوان کرد:

  1. رست دارچینی
  2. رست بلوند
  3. رست لایت سیتی (نیوانگلند)
  4. رست سیتی
  5. رست آمریکایی
  6. رست سی‌تی
  7. رست فول سی‌تی
  8. های رست
  9. رست اسپرسو
  10. رست اروپایی
  11. رست فرانسوی
  12. رست ایتالیایی

در ادامه توضیحات انواع رست قهوه را می خوانید.

1. رست دارچینی

در این روش برشته کردن قهوه، دانه‌ها در همان ابتدا و زمانی که نخستین صدای ترک‌خوردنشان شنیده می‌شود، یعنی تقریباً در حدود 177 درجه سانتی‌گراد از روی حرارت برداشته می‌شوند. در این زمان قهوه اسیدیته بالاتری دارد و طعم گل، علف و ترشی بیشتری نسبت به قهوه‌های پرمصرف دارد. برخی از شواهد نشان می‌دهد در رست‌های سبک قهوه مانند همین روش، سطوح بالاتری از آنتی‌اکسیدان آن حفظ می‌شود.

2. رست بلوند

رست قهوه به‌صورت بلوند کمی قبل از نخستین ترک و در دمای 177 تا 190 درجه سانتی گراد انجام می‌گیرد. دانه‌های به‌دست‌آمده در این روش کمی برنز هستند، بافت ماتی دارند و به‌عنوان قهوه کاملاً ترش و اسیدی شناخته می‌شوند. در زمان مصرف این نوع قهوه، طعم کاراملی و خاص قهوه را احساس نخواهید کرد؛ چرا که کاملاً پخته نشده‌اند و همچنان طعمی متشکل از خاک و آب دارند.

3. رست لایت سیتی (نیوانگلند)

برشته کردن قهوه به روش لایت سیتی یا نیوانگلند، یکی از روش‌های به‌روز رست انواع قهوه به شمار می‌رود که دانه‌های قهوه در دمای ۳۷۵ تا ۴۰۰ درجه فارنهایت پخته شده و در مورداستفاده قرار می‌گیرند. در این روش قهوه‌ به‌دست‌آمده طعم لطیف و ملایمی خواهد داشت و در نزدیک‌ترین حالت به طعم اصیل خود قهوه است.

4. رست سیتی

انواع رست قهوه چیست

قهوة برشته‌شده به‌صورت Half City یکی از قهوه‌های سبک به شمار می‌رود؛ چرا که در حدود ۴۰۰ الی ۴۱۵ درجه فارنهایت تهیه شده است. توجه داشته باشید هر قهوه‌ای که در دمای بیش از ۴۰۰ درجه فارنهایت برشته شود، به‌عنوان یک قهوه متوسط در نظر گرفته می‌شود. با استفاده از قهوه به‌صورت Half City شما می‌توانید بالاترین مقدار کافئین در هر دانه را دریافت کرده و در کنار آن از یک طعم تند نیز برخوردار شوید. در این زمان دانه‌های قهوه همچنان به رنگ روشن قهوه‌ای بوده و بافتی مات دارند.

5. رست آمریکایی

رست آمریکایی یکی از محبوب‌ترین انواع رست قهوه در بین مصرف‌کنندگان به شمار می‌رود؛ چرا که قهوه در این زمان هم طعمی سبک و متوسط دارد و هم پیش از اضافه‌شدن طعم و بوی دودی که در مراحل دیگر برشته کردن ایجاد می‌شوند، طعم اصیل قهوه را در اختیارمان قرار می‌دهد. در این روش بو دادن قهوه‌ها، در دمای حدود ۴۵۰ درجه فارنهایت انجام می‌گیرد. در این مرحله دانه‌های قهوه به‌آرامی رنگ روشن و مات خود را از دست می‌دهند و به رنگ قهوه‌ای شکلاتی تغییر می‌یابند. دانه‌ها در این مرحله نیز روغن پس نداده‌اند و همچنان در شکاف میانه آن‌ها رنگ نقره‌ای خودنمایی می‌کند.

6. رست سی‌تی

درصورتی‌که دانه‌های قهوه خود را بین ۴۱۵ و ۴۲۵ درجه فارنهایت از دستگاه بیرون بیاورید، می‌توان گفت که قهوه شما به‌صورت سیتی برشته شده است. در این زمان تازه می‌توانیم طعم گرم و آشنای قهوه کاراملی را حس کنیم. یکی از انواع رست قهوه، سیتی است که مخصوصاً برای افرادی که طعم متوسط و متعادل قهوه را می‌پسندند، بسیار مناسب است.

7. رست فول سی‌تی

در این روش رنگ قهوه‎‌ها به قهوه‌ای کاکائویی منحصربه‌فردی تغییر کرده و سطح دانه‌ها کمی حالت روغنی پیدا می‌کنند. در این زمان می‌توان گفت که قهوه به‌صورت سیتی برشته شده است. این اتفاق در دمای حدود ۴۳۵ تا ۴۴۰ درجه فارنهایت رخ می‌دهد، اسیدیته قهوه کاهش محسوسی خواهد داشت و به شیرینی آن افزوده خواهد شد. در زمان مصرف قهوه برشته‌شده به روش Full City طعم شکلات، کارامل و تافی را به‌خوبی احساس خواهید کرد.

8. های رست

چند مدل رست قهوه داریم

درصورتی‌که قهوه در حدود ۴۴۵ الی۴۵۰ درجه فارنهایت آماده شود، رنگ‌های طبیعی و طعم‌های اصلی قهوه ظهور خواهند کرد. در این زمان با دانه‌های برشته‌شده قهوه به رنگ تیره متوسط و روغنی مواجه هستیم. این قهوه به‌عنوان یک نوشیدنی معمول روزانه طرفداران بسیاری دارد و همچنان نیز در دسته قهوه‌های متوسط به شمار می‌رود.

9. رست اسپرسو

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که اسپرسو از نوع خاصی از دانه‌های قهوه تهیه می‌شود که کافئین آن نسبت به سایر دانه‌ها بیشتر است. درحالی‌که چنین نیست و اسپرسو یکی از انواع رست قهوه شناخته می‌شود. در واقع زمانی که برشته‌کننده‌ها دانه‌های قهوه را به‌عنوان اسپرسو تهیه کرده و به این روش برشته می‌سازند، باعث می‌شوند که در زمان استفاده و استخراج به طریق واردآمدن فشار بخار داغ، دانه‌ها طعم موردنظر خود را یافته و اسپرسو را به حالتی که می‌شناسیم مشاهده کنیم. پس از آماده‌سازی قهوه با این روش امکان حل‌شدن دانه‌های قهوه در آب بیشتر شده و تمام ویژگی‌های لازم برای استفاده به‌عنوان یک شات اسپرسو را خواهند داشت‌.

10. رست اروپایی

یکی از تیره‌ترین انواع رست قهوه را می‌توان رست اروپایی عنوان کرد که در نهایت قهوه‌های بسیار ریز و با اسیدیته بسیار کم را در اختیارمان قرار می‌دهد. از این قهوه برای تهیه انواع چاشنی‌ها و شیرینی‌پزی استفاده می‌شود. در این روش برشته کردن قهوه، دما تا ۴۶۵ درجه فارنهایت نیز می‌رود.

11. رست فرانسوی

دانه‌های قهوه آماده‌شده در ۴۸۰ الی ۴۸۵ درجه فارنهایت به‎عنوان رست فرانسوی شناخته می‎شوند. قهوه حاصل از این روش تند، دودی و تلخ بوده و سطح دانه‌ها کاملاً روغنی و به رنگ آبی مایل به بنفش مشاهده می‌شوند که روی یک زمینه قهوه‌ای بسیار تیره قرار گرفته‌اند.

12. رست ایتالیایی

از دیگر انواع رست قهوه می‌توان رست ایتالیایی را معرفی کرد. برشته کردن قهوه به‌صورت ایتالیایی در انتهای ترک دوم دانه‌ها و بین ۴۷۰ تا ۴۷۵ درجه فارنهایت انجام شده و متوقف می‌شود. در این زمان ما با یک قهوه بسیار تیره در رنگ سیاه مایل به ارغوانی و چرب مواجه هستیم که بسیار تلخ است، اما کمی شیرینی دارد و کمترین میزان اسیدی و دودی را از خود نشان می‌دهد. ایتالیایی‌ها برخلاف آمریکایی‌ها قهوة تیره خود را ترجیح داده و به‌عنوان ‌پایه نوشیدنی اسپرسو مورداستفاده قرار می‌دهند.

نتیجه گیری

رست قهوه تاثیر زیادی در طعم قهوه دارد. یکی از مواردی که باعث می شود رست بهتری داشته باشید کیفیت قهوه است. بهتر است همیشه اقدام به خرید قهوه با کیفیت کنید. برای تهیه قهوه می توانید از قهوه سیراف اقدام کنید.

بهترین نوع رست قهوه چیست؟

هرمدل از انواع رست قهوه کاربرد خودش را دارد ولی معمولاً بیشترین رست قهوه، رست اسپرسو می باشد.

پرطرفدارترین نع رست قهوه چیست؟

رست اسپرسو را می توان پرطرفدارتین نوع از انواع رست قهوه معرفی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *