مقالات

روش پرکولاتور قهوه

روش پرکولاتور قهوه

یکی از روش‌های قدیمی آماده‌سازی قهوه، استفاده از روش پرکولاتور  است. این دستگاه تا قبل از اختراع قهوه سازهای چکه‌ای از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار بود. امروزه کمتر از کسی از این محصول برای آماده‌سازی قهوه در کافه‌ها، رستوران‌ها یا خانه استفاده می‌کند. اما این دستگاه بهترین گزینه برای نوشیدن یک فنجان قهوه گرم و خوش عطر در سفر است. بنابراین آشنایی با روش پرکولاتور قهوه برای شما مفید خواهد بود.

دستگاه پرکولاتور چیست؟

دستگاه پرکولاتور چیست

این دستگاه شباهت زیادی به کتری دارد که از دو قسمت مختلف تشکیل شده است. محفظه اول برای آب بوده و در محفظه دوم پودر آسیاب شده قهوه ریخته می‌شود. در محفظه دوم برای پیشگیری از نفوذ تفاله قهوه یا دانه قهوه به نوشیدنی نهایی یک فیلتر قرار دارد. این دو محفظه از طریق از طریق لوله عمودی به یکدیگر متصل هستند. وظیفه لوله خروج آب از قسمت پایین و انتقال آن به محفظه قهوه است.

این دستگاه با استفاده از روش Percolation، یک فنجان قهوه غنی و غلیظ تولید می‌کند. حتماً می‌پرسید چرا به فرایند تولید قهوه از این طریق پرکولاسیون می‌گویند؟ دلیل اصلی این است که آب به آرامی بعد از عبور از فیلتر به دم کردن قهوه کمک می‌کند. آب موجود در دستگاه پرکولاتور همیشه نزدیک به نقطه جوش است. چرخش مداوم آب بین ذرات قهوه در افزایش کیفیت و بهبود طعم نوشیدنی نهایی تأثیر فراوانی دارد.

نکته مهم درباره روش پرکولاسیون این است که اسیدیته قهوه نهایی در مقایسه با سایر روش‌ها بیشتر خواهد بود. افرادی که از مشکلات معده مانند ریفلاکس رنج می‌برند بهتر است به دنبال جایگزین دیگری برای روش پرکولاتور قهوه باشند.

روش پرکولاتور قهوه چگونه انجام می‌شود؟

از نظر عملکرد تفاوت‌های زیادی بین پرکولاتور و سایر قهوه ساز‌های موجود در بازار یا رستوران‌ها وجود دارد. استفاده از این دستگاه بسیار ساده است. فقط باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • ابتدا محفظه پایین را پر از آب کرده و قهوه را در قسمت بالایی بریزید. قهوه باید کاملا آسیاب‌شده باشد. سپس، دستگاه را روی آتش یا اجاق گاز قرار دهید.
  • بعد از اینکه دمای آب به نقطه جوش رسید حباب‌هایی از ته قهوه ساز به سمت بالا حرکت می‌کنند.
  • برای اطمینان از حرکت آب به سمت محفظه بالایی در این دستگاه از یک لوله پمپ توخالی استفاده شده است.
  • مخزن دستگاه پرکولاتور شباهت زیادی به سیستم چرخش فواره دارد.
  • قسمت پخش‌کننده دارای سوراخ‌هایی با اندازه متفاوت است. این حالت به اسپری آب به صورت یکنواخت روی قهوه کمک می‌کند.
  • پخش‌کننده علاوه بر انتقال آب مانند یک سیستم پیشگیری‌کننده عمل می‌کند. این سیستم مانع از حرکت پودر قهوه به سمت بالا و خروج آن از دستگاه می‌شود.
  • پس از آماده‌سازی قهوه، مقداری از آب دوباره به محفظه پایین برگشته و دوباره گرم می‌شود.
  • تا زمانی که دستگاه روی حرارت قرار بگیرد این چرخه ادامه خواهد یافت. برای تهیه یک فنجان قهوه قوی در روش پرکولاتور قهوه، به زمان بیشتری نیاز خواهید داشت.

انواع دستگاه پرکولاتور

انواع دستگاه پرکولاتور

این محصول در دو مدل برقی و روگازی تولید و عرضه می‌شود. اما روش دم‌آوری قهوه در هر دو دستگاه مشابه است. در دستگاه برقی از یک عنصر الکتریکی در قسمت پایه برای انتقال حرارت به آب استفاده شده است. اما پرکولاتور‌های روی گازی برای آماده‌سازی قهوه به یک منبع حرارتی خارجی مانند شعله اجاق یا آتش نیاز دارد. این گزینه بسیار ارزان قیمت بوده و برای گردشگری در طبیعت گزینه مناسبی است. اگر در زمینه آماده‌سازی قهوه بی‌تجربه و مبتدی هستید باید خرید پرکولاتور‌های برقی را در اولویت قرار دهید.

بهترین روش برای تمیز کردن دستگاه پرکولاتور

بعد از هربار استفاده از این دستگاه قهوه‌ساز باید آن را تمیز کنید. بی‌توجهی به این مورد بر عطر و طعم قهوه بعدی تأثیر منفی می‌گذارد. تمیز کردن دستگاه باعث بهبود روند دم‌آوری قهوه و پیشگیری از تجمع رسوب در پرکولاتور خواهد شد. این دستگاه معمولاً از جنس مواد مقاوم و استیل تولید می‌شود. می‌توانید به راحتی آن را به کمک ماشین ظرفشویی یا یک اسکاچ مناسب بشویید.

اما قبل شستشو به دستورالعمل نوشته شده روی بدنه دستگاه توجه کنید. استفاده از یک قاشق غذاخوری جوش شیرین و آب گرم بهترین گزینه برای شستن پرکولاتور است. بهتر است این ترکیب حدود ۱۲ تا ۲۴ ساعت درون دستگاه بماند سپس آن را بشویید. استفاده از مخلوط سرکه و آب نیز بهترین گزینه برای پاک کردن لکه‌های موجود روی بدنه این قهوه ساز است. توصیه می‌کنیم از خرید پرکولاتور‌های شیشه‌ای خودداری کنید. زیرا روش پرکولاتور قهوه در این دستگاه پیچیده‌تر بوده و شستن آن‌ها بسیار دشوار است.

نکات مهم برای دم‌آوری نوشیدنی با روش پرکولاتور قهوه

قهوه با پرکولاتور

برای آماده‌سازی قهوه با این دستگاه بهتر است به ازای هر فنجان آب، یک قاشق غذاخوری پودر قهوه آسیاب شده به مخزن بالایی اضافه کنید. قبل از استفاده از دستگاه حتماً از تمیز بودن آن مطمئن شوید. برای استفاده از دستگاه برقی یا روگازی از فیلتر‌های مناسب موجود در بازار استفاده کنید. اگر دسترسی به فیلتر مناسب برای شما امکان‌پذیر نبود، فیلتر‌های قهوه ساز چکه‌ای را جایگزین کنید. بهترین درجه آسیاب برای پودر قهوه در دستگاه پرکولاتور، درجه متوسط است. این اندازه مانع از ورود پودر قهوه به مخزن آب می‌شود.

تفاوت قهوه پرکولاتور با دریپ کافی

قهوه تولیدشده به پرکولاتور بسیار قوی‌تر از دستگاه دریپ کافی یا قهوه ساز قطره‌ای است. روش پرکولاسیون بسیار آسان‌تر از ریپ کافی بوده و در زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود. بدون شک، پرکولاتور بهترین گزینه برای آماده‌سازی قهوه فوری در سفر یا کمپینگ است. اما برای نوشیدن یک قهوه باکیفیت و خوش طعم در خانه دستگاه دریپ کافی را توصیه می‌کنیم.

تفاوت دستگاه موکاپات و روش پرکولاتور قهوه

روش پرکولاتور قهوه چیست

این دو دستگاه از نظر ظاهری بسیار شبیه به هم هستند. اغلب مصرف‌کنندگان در نگاه اول آن‌ها را با هم اشتباه می‌گیرند. اما روش پرکولاتور قهوه و موکاپات با یکدیگر فرق دارد. در پرکولاتور از نیروی جاذبه زمین برای گردش مداوم آب بین ذرات قهوه و دم‌آوری آن استفاده می‌شود. اما موکاپات تنها یک بار فشار بخار آب را داخل قهوه می‌فرستد.

برای استفاده از موکاپات باید از پودر دارای درجه آسیاب بسیار نرم استفاده شود. زیرا استخراج طعم باید در زمانی بسیار کوتاه انجام شود. از نظر طعم نیز قهوه تولیدشده توسط این دو دستگاه باهم متفاوت هستند. قهوه دم‌آوری شده با موکاپات شباهت زیادی به یک شات اسپرسو دارد. اما قهوه حاصل از دستگاه پرکولاتور علی‌رغم قوی بودن شباهت زیادی به قهوه قطره‌ای دارد.

نتیجه گیری

روش پرکولاتور قهوه یکی از روش های تهیه قدیمی قهوه است که قدمتی 500 ساله دارد. برای اینکه بتوانید با روش پرکولاتور یک قهوه با طعم عالی درست کنید نیاز به قهوه با کیفیت دارید که می توانید از فروشگاه اینترنتی قهوه سیراف اقدام به خرید قهوه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *