مقالات

قهوه موج سوم چیست؟

قهوه موج سوم

این روزها اسم‌ها و اصطلاحات زیاد و گاها جالبی برای انواع قهوه ها به کار گرفته می‌شود که ممکن است حتی بسیاری از طرفداران حرفه‌ای قهوه نیز با آن‌ها آشنایی نداشته باشند. یکی از اسامی که اخیرا در بسیاری از کافی شاپ‌های داخلی با آن روبه‌رو می‌شویم، قهوه موج سوم است. اما این قهوه چه نوع قهوه‌ای بوده و مشخصات اصلی آن چیست؟ آیا تفاوتی بین این قهوه با اسپشالیتی یا قهوه موج اول و دوم وجود دارد؟ تمامی این موارد در ادامه مطلب مورد بررسی قرار خواهند گرفت. پس اگر علاقه‌مند هستید که بیشتر در این خصوص بدانید، حتما تا انتها همراه ما باشید.

آشنایی با قهوه موج سوم

قهوه موج سوم چیست

در ابتدا در خصوص قهوه موج سوم باید بگوییم، باید حتما در آن موج اول و موج دوم نیز وجود داشته باشد؛ در غیر این صورت نمی‌توان به آن قهوه نوع سوم گفت. طبق منابع مختلف، تعاریف متفاوت و گاه متناقضی نیز برای قهوه موج سوم وجود دارد. اما در تعریفی خلاصه و صحیح موج سوم پیشرفت و گامی رو به جلو برای مصرف کردن، لذت بردن و تشکر از این نوشیدنی باکیفیت است. بنابراین مطابق با تعریف، کیفیت در موج سوم موردی بسیار مهم و تاثیرگذار است. اما پیش از بررسی‌های بیشتر، بد نیست نگاهی نیز به موج اول و دوم قهوه داشته باشیم.

موج اول قهوه از میانه قرن بیستم شروع شد. میزان درخواست و همه‌گیری این نوشیدنی بسیار افزایش یافت و باعث شد که این نوشیدنی جزو محصولات اساسی آن دوره به حساب بیاید. مصرف قهوه نیز پس از این موج به شکل فزاینده افزایش یافت. اما بیشتر تمرکز این موج روی مقدار و کمیت مصرف بود و توجه کمتری به بحث کیفیت آن وجود داشت. در این موج بیشتر هدف، ترغیب کردن افراد به مصرف بیشتر قهوه بود. اما موج دوم قهوه چیست؟ بلافاصله بعد از موج اول، موج دوم به وجود آمد. از پیشتازان این موج باید به استارباکس و پت اشاره کنیم.

در این موج قهوه عربیکا و نوشیدنی‌های بر پایه اسپرسو معرفی شدند و مهم‌ترین نوشیدنی‌های آن زمان نیز لاته، ماکیاتو، کاپوچینو و … بودند. این نوشیدنی‌ها باعث شدند قهوه به شکل جدیدی در اجتماع مورد اقبال قرار بگیرد. همچنین باید بگوییم که در موج دوم، روش‌های روستری و برشته کردن قهوه هم پیشرفت بسیار خوبی را تجربه کردند. در نهایت قهوه توانست خود را به عنوان صنعتی مجزا و قدرتمند معرفی کند.

قهوه موج سوم و افزایش اهمیت کیفیت قهوه و احترام به مشتری

کیفیت قهوه موج سوم

از ویژگی‌های مهم و بارز موج سوم قهوه باید به توجه به طعم‌های متنوع و جذاب قهوه اشاره کنیم. در موج سوم قهوه سینگل اورجینال به شهرت رسید. در حقیقت این نوع قهوه این موضوع را مشخص می‌کند که قهوه به چه منطقه‌ای تعلق دارد و چه مزرعه‌ای و با چه مشخصاتی کار کشت آن را انجام داده است. این موارد در انتها به طعم قهوه منتهی می‌شوند.

در موج سوم فرآیند برشته کردن قهوه از روش‌های قدیمی که بیشتر به صورت تیره و تلخ بودند به سمت لایت تغییر کرد که باعث ایجاد طعم‌های جدیدی برای مشتریان هم شد. در این عصر کافه‌ها بیشتر قهوه‌ها را در فنجان‌های مجزا آماده می‌کردند و کمک گرفتن از دستگاه‌های کاملاً اتومات کمتر شد. لاته آرت نیز محصول همین موج سوم قهوه به شمار می‌رود که هم طعم جدید و جذابی را به مشتری هدیه می‌داد و هم از نظر زیبایی حس جدیدی را به افراد منتقل می‌کرد.

موج سوم به همین دلایل از موج‌های اول و دوم فاصله می‌گیرد و باریستاهای موج سوم از نظر آگاهی و دانش قهوه، در سطح بالاتری نسبت به موج‌های قبلی قرار دارند. از جمله موارد دیگر که در کیفیت نهایی قهوه نیز بسیار تاثیردارد و در این موج پیشرفت زیادی را تجربه کرد، روش دم‌آوری قهوه‌ها است. روش‌های جدیدی همچون ائروپرس، فرنچ پرس و… در این موج به وجود آمدند که طعم و عطر ویژه و جدیدی را در اختیار علاقه‌مندان به قهوه قرار دادند.

بررسی تفاوت بین قهوه موج سوم و اسپشالیتی

تفاوت قهوه موج سوم و اسپشالیتی

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که قهوه موج سوم و قهوه اسپشالیتی را به جای یکدیگر به کار می‌برند. احتمالا تصور می‌کردید که دلیل این کار، نبودن تفاوت و فرق چندان بین این دو نوع است. اما باید بدانید که با بررسی‌های صورت گرفته، این دو نوع با یکدیگر کاملا متفاوت هستند و باید این تفاوت را مورد توجه قرار داد.

یکی از مدیران شرکت اسلایر می‌گوید نام موج سوم برای قهوه، نام چندان هوشمندانه‌ای نیست. در کل موج سوم را نمی‌توان به صورت یک فنجان قهوه در نظر گرفت، بلکه این چیزی است که به آن علاقه داریم و آن را این گونه تعریف می‌کنیم. اما همانطور که ذکر شده اسپشالیتی با قهوه موج سوم تفاوت دارد؛ پس این قهوه چه نوع قهوه‌ای است؟ گروه قهوه اسپشالیتی، به نمره‌بندی قهوه‌های مختلف از 0 تا 100 مشغول است. قهوه‌های با نمره 60 به عنوان قهوه تجاری شناخته می‌شوند و آن‌هایی که نمره 80 به بالا دارند، به عنوان قهوه اسپشالیتی شهرت دارند. تمامی قهوه‌ها از نظر طعم، نوع کاشت و … با هم تفاوت دارند.

طرز تهیه قهوه موج سوم

این قهوه نقش بسیار مهمی در بالا رفتن کیفیت قهوه‌ها داشته است و سطح کیفی محصولات را بر اساس گواهینامه مشخصی تعیین می‌کند. به طور خلاصه، قهوه موج سوم به صورت تجربیات و دانش قلمداد می‌شود و قهوه اسپشالیتی به عنوان ابزاری شناخته می‌شود که در تجربه مصرف قهوه از آن استفاده می‌شود.

جمع‌بندی

قهوه موج سوم نام و اصطلاحی است که مربوط به دوره‌ای از استفاده از قهوه بوده که در آن کیفیت این نوشیدنی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بالا رفتن کیفیت قهوه و توجه و احترام به مشتری باعث محبوبیت بیشتر این قهوه نیز شد و همچنین روش‌های فرآوری و تولید قهوه نیز در این دوره بسیار پیشرفت کرد. برای علاقه‌مندان حرفه‌ای قهوه ضروری است که از تاریخچه و تمام انواع قهوه اطلاعات مناسبی را داشته باشند که در اینجا به بخش‌هایی از این تاریخچه نگاهی داشتیم.

شما می‌توانید انواع قهوه با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت را فروشگاه اینترنتی قهوه سیراف تهیه کنید و در کمترین زمان در اختیار داشته باشید. برای اطلاع از محصولات موجود به صفحه اصلی وب سایت مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *