مقالات

قهوه چکه ای چیست؟

قهوه چکه ای

قهوه از نوشیدنی‌های پرطرفدار در سراسر جهان است که نام بسیاری از نوشیدنی‌های بر پایه آن را بارها شنیده‌ایم، اما شاید نام قهوه چکه ای کمتر به گوشتان خورده باشد. قهوه چکه ای چیست؟ به تمام قهوه‌هایی که توسط دستگاه‌های قهوه ساز چه اتوماتیک و چه دستی تهیه می‌شوند، قهوه دمی می‌گویند. اما قهوه چکه ای نوعی قهوه دمی است که طرز تهیه بسیار ساده‌ای دارد و برای تهیه آن نیازی به دستگاه اسپرسو ساز یا سایر دستگاه‌های مخصوص دم کردن قهوه نیست.

دلیل استفاده از این اصطلاح این است که این نوع قهوه را از اسپرسو متمایز کنیم. بله ممکن است کمی گیج‌کننده باشد، اما می‌توانید از راهنمای ادامه استفاده ‌کنید تا دیگر این دو نوع قهوه را با هم اشتباه نگیرید.

نحوه دم کردن قهوه چکه ای

 قهوه چکه ای چیست

اما دلیل نامگذاری قهوه چکه ای چیست؟ دلیل نامگذاری این نوع قهوه، به نحوه دم کردن آن مربوط می‌شود. فرآیند دم کردن این نوع قهوه شامل مراحل ذیل است:

  1. فیلتر را پر از دانه قهوه آسیاب‌شده می‌کنیم.
  2. مخزن آب قهوه‌ساز چکه ای برقی را پر می‌کنیم.
  3. با قرار دادن قهوه‌ساز روی اجاق یا حرارت دادن به قهوه ساز، آب جوش به فیلتر قهوه وارد می‌شود و قهوه دم‌شده از سبد قهوه ساز خارج می‌شود.

برخی از برندهای تولیدکننده محصولات قهوه کار شما را از این هم ساده‌تر ساخته‌اند. قهوه چکه ای توسط برخی برندها به‌صورت کیسه‌ای به بازار ارائه شده است. برای تهیه آن تنها کافی است که قهوه کیسه‌ای را درون فنجان قرار دهید و روی کیسه آب جوش بریزید و وقتی قهوه به غلظت دلخواه رسید، قهوه کیسه‌ای را از فنجان خارج کنید؛ این روش مشابه روش استفاده از چای کیسه‌ای است.

این قهوه‌ها طعمی ملایم و دلنشین دارند و برای زمان‌هایی که دسترسی به دستگاه دمی چکه ای برقی یا سایر دستگاه‌های دم کردن قهوه ندارید مانند مسافرت یا محل کار، گزینه بسیار مناسبی به‌شمار می‌روند.

میزان کافئین موجود در قهوه چکه ای

میزان کافئین موجود در قهوه چکه ای، چیزی حدود 115 تا 175 میلی‌گرم در یک فنجان قهوه است. مقدار دقیق کافئین در این نوع قهوه، به میزان و نوع قهوه و نحوه دم کردن بستگی دارد.

برای مثال کافئین موجود در دانه قهوه روبوستا حدود 2.2 درصد است که تقریباً دو برابر دانه قهوه عربیکا محسوب ‌می‌شود. اغلب قهوه‌های تک منشأ از نوع قهوه عربیکا هستند اما ممکن است در برخی رسپی‌های قهوه، این دو نوع قهوه میکس شده باشند و میزان کافئین فنجان قهوه شما بیشتر شود.

کالری قهوه چکه ای

کالری قهوه چکه ای کم و چیزی حدود 2 کالری در هر فنجان است. بنابراین برای افرادی که رژیم کاهش وزن دارند نوشیدنی مناسبی محسوب‌ می‌شود؛ البته اگر بدون شکر، خامه و سایر افزودنی‌ها مصرف شود. کالری قهوه به‌دلیل پروتئین و سایر روغن‌هایی است که به‌طور طبیعی در دانه قهوه وجود دارند. یک فنجان قهوه چکه ای دارای 300 میلی‌گرم پروتئین، 36 میلی‌گرم چربی اشباع و 2 میلی‌گرم چربی غیراشباع است.

چگونه قهوه چکه ای دم کنیم؟

طرز تهیه قهوه چکه ای

حال که دانستید قهوه چکه ای چیست، ممکن است که بخواهید برای یک‌بار هم که شده این قهوه را امتحان کنید. برای تهیه قهوه چکه ای، به مقداری دانه قهوه مورد علاقه خود و یک دستگاه قهوه‌ساز چکه ای برقی نیاز دارید. در صورت تمایل می‌توانید از تجهیزاتی مانند ترازوی قهوه، آسیاب قهوه و فیلتر نیز استفاده ‌کنید. مقدار قهوه را بنا بر تعداد فنجان قهوه موردنیاز خود تعیین کنید. از ماشین حساب کمک بگیرید و با احتساب نسبت قهوه به آب، متوجه شوید که به چه میزان قهوه نیاز دارید.

دانه‌های قهوه باید با درجه متوسط آسیاب شده باشند. بهتر است از دانه قهوه‌های تازه استفاده ‌کنید تا طعم نهایی قهوه بهتر شود. قهوه آسیاب‌شده را درون فیلتر بریزید و با توجه به نوع دستگاه قهوه‌ساز، شدت دم کردن و میزان حرارت را به‌طور اختیاری تنظیم کنید. از اینجا به‌بعد، کار را به دستگاه بسپارید تا قهوه را برای شما حاضر کند.

دستگاه‌های قهوه‌ساز چکه ای مانند قهوه‌سازهای دستی کار می‌کنند. آب داغ از تفاله قهوه چکه می‌کند و قهوه موردنظر هنگام حرکت آب جوش میان دانه‌های قهوه استخراج می‌شود. اما دستگاه‌های اتوماتیک، بدون دخالت دست‌ کار می‌کنند و کنترلی روی دم کردن نهایی ندارند.

نکته مهم این است که بدانید دقیقاً قهوه چکه ای چیست و آن را با قهوه کیوتو اشتباه نگیرید. سبک کیوتو نوعی قهوه سرد به‌شمار می‌رود که مدت استخراج آن حدود 24 است است.

یک روش دیگر، استفاده از قهوه‌های کیسه‌ای است که با نام قهوه چکه‌ ی کیسه‌ای به بازار عرضه می‌شوند. برای دم کردن قهوه به این روش تنها کافی است که مانند استفاده از چای کیسه‌ای، کیسه قهوه را درون فنجان قرار دهید و آب جوش را روی آن بریزید. سپس می‌توانید با تکان دادن کیسه قهوه درون فنجان، غلظت قهوه خود را تعیین کنید و سپس کیسه را خارج کنید. هر کیسه قهوه چکه ای برای یک نفر کافی است.

طعم قهوه چکه ای چیست؟

سوالی که ممکن است پس از آگاهی از اینکه قهوه چکه ای چیست به ذهنتان برسد این است که این نوع قهوه چه طعمی دارد و آیا از قهوه‌های خوش‌طعم محسوب ‌می‌شود یا خیر؟

نمی‌توان به این سؤال پاسخ دقیقی داد؛ زیرا این موضوع به ترجیحات و سلیقه شما برمی‌گردد. برای بسیاری از مردم قهوه چکه ای، قهوه‌ای ساده و خوش‌طعم برای شروع روز است و طعم ساده و ملایم آن را می‌پسندند. اما بسیاری از افراد دوست دارند طعم قهوه‌شان شدت بیشتری داشته ‌باشد و این نوع قهوه برایشان قهوه‌ای ضعیف به‌شمار می‌رود.

تفاوت قهوه دمی و قهوه چکه ای

پس از اینکه دانستید که قهوه چکه ای چیست، بهتر است تفاوت آن با قهوه دمی را بدانید و به‌اشتباه تصور نکنید که این دو نوع قهوه، یکسان هستند. قهوه چکه ای به‌ نوعی روش دم کردن قهوه گفته‌ می‌شود که تهیه قهوه با دستگاه‌های اتوماتیک است. اما اصطلاح قهوه دمی برای هر نوع قهوه‌ای که به هر روشی دم می‌کنید اطلاق می‌شود.

قهوه دمی تمامی مدل‌های قهوه که با هر دستگاهی از جمله فرنچ پرس، اسپرسوساز، قهوه‌ساز دستی، پرکولاتور و حتی دستگاه‌های قهوه چکه ای تهیه می‌شوند را در برمی‌گیرد. قهوه چکه ای به قهوه‌های کیسه‌ای نیز گفته ‌می‌شود. به‌عبارت دیگر، قهوه چکه‌ای نوعی خاص از قهوه‌های دمی محسوب‌ می‌شود.

فواید و مزایای قهوه چکه ای

خواص قهوه چکه ای

حالا که می‌دانید روش تهیه قهوه چکه ای چیست، بیایید مزایای آن را نیز بررسی کنیم:

  • روش تهیه ساده: برای تهیه این قهوه تنها کافی است که مخزن دستگاه قهوه‌ساز اتوماتیک چکه ای را پر کنید و دکمه استارت آن را فشار دهید تا قهوه شما را به‌سرعت آماده کند.
  • افزایش انرژی: کافئین موجود در قهوه چکه ای باعث افزایش انرژی شما در طول روز و تمرکز شما می‌شود.
  • کاهش احتمال ابتلا به بیماری: ثابت شده است که قهوه احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان روده بزرگ، افسردگی، دیابت نوع 2، آلزایمر و پارکینسون را کاهش می‌دهد. برای بهره‌مندی از فواید قهوه می‌توانید روزانه یک فنجان قهوه دمی بنوشید که طعمی ملایم و روش تهیه‌ای آسان دارد.
  • مفید برای کاهش وزن: قهوه چکه ای اگر بدون شیر، شکر و سایر افزودنی‌ها مصرف شود تنها 2 کالری در هشر فنجان دارد که برای کاهش وزن بسیار مفید است.

لازم به ذکر است که این قهوه در ایران توسط بن مانو تهیه می شود که می توانید به آدرس https://www.bonmano.com/prod-cat/drip-coffee/ بروید و این قهوه را تهیه کنید.

نتیجه گیری

قهوه‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام به‌روش خاصی دم می‌شوند. یکی از ساده‌ترین قهوه‌ها، قهوه چکه ای است که ممکن است بسیاری از افراد با این قهوه خوش طعم و مفید آشنا نباشند. به همین دلیل در این مطلب سعی کردیم که به‌طور واضح توضیح دهیم که قهوه چکه ای چیست و چگونه می‌توانید به‌سادگی آن را تهیه و نوش‌جان کنید. همچنین برای خرید قهوه با کیفیت می توانید از سایت قهوه سیراف اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *