مقالات

قهوه کوپی لواک

قهوه کوپی لواک

اگر علاقه دارید که با انواع قهوه‌های تخصصی آشنا شوید، باید قهوه کوپی لواک را هم بشناسید. این قهوه منحصربه‌فرد، ویژگی‌های خاصی دارد که اطلاع از آنها برای شما جذاب خواهد بود. اما نحوه تهیه این نوع قهوه چگونه است؟ شاید یکی از عجیب‌ترین و در عین حال جالب‌ترین نحوه تهیه قهوه، مربوط به قهوه کوپی لواک باشد! آنقدر عجیب که بسیاری از فعالان اجتماعی آن را غیراخلاقی می‌دانند. این ادعا تا چقدر صحت دارد؟ تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا با این قهوه عجیب و غریب بیشتر آشنا شوید.

قهوه کوپی لواک (Kopi Luak) چیست؟

قهوه کوپی لواک چیست

یکی از انواع قهوه های مطرح اندونزیایی است که توسط حیوانی به نام سیوت هضم شده است! سیوت درواقع موجودی شبیه به گربه است که معمولا شب‌ها در جنگل‌های بالی پرسه می‌زند. این حیوان میوه‌های گیاه قهوه رسیده را می‌خورد و دانه‌های آن را دفع می‌کند. این لوبیاها جمع‌آوری و سپس برشته می‌شوند! با توجه به این اوصاف می‌توان گفت که کوپی لواک قهوه خیلی خوشنامی نیست. به این نوع قهوه، مدفوع گربه یا قهوه گربه سیوت هم گفته می‌شود.

این گربه علاقه خاصی به گیاه قهوه و دانه‌های رسیده آن دارد. وقتی گیلاس‌های قهوه را مصرف می‌کند، نمی‌تواند آنها را هضم کند. به همین دلیل قهوه‌ها در دستگاه گوارش او تخمیر می‌شوند تا بعدا دفع شوند. این فرایند تخمیر شدن قهوه کوپی لواک در دستگاه گوارش گربه، باعث تغییر طعم قهوه می‌شود. طعم این نوع قهوه اسیدی و خاکی است. همچنین مقداری از ترشحات دستگاه گوارش، روی دانه‌های قهوه باقی می‌ماند و باعث تغییر ساختار آن هم می‌شود!

تاریخچه قهوه کوپی لواک

تاریخچه قهوه کوپی لواک

زمان پیدایش این قهوه کوپی لواک به دهه 1700 میلادی برمی‌گردد. در این دهه هلندی‌ها مزارع قهوه سوماترا و جاوه در اندونزی را راه‌اندازی کردند. طبق روایاتی که وجود دارد، افراد محلی نخستین بار متوجه شدند که گیلاس‌های قهوه توسط حیوانات وحشی خورده می‌شوند. این حیوانات بعد از خوردن گیاهان، آنها را دفع می‌کردند. با توجه به اینکه برداشت قهوه از روی گیاه برای مردم ممنوع بود، آنها اقدام به جمع‌آوری دانه‌های دفع‌شده کردند!

جالب است بدانید که مصرف قهوه کوپی لواک در اواخر قرن بیستم، رشد عجیبی در کشور آمریکا پیدا کرد. شاید دلیل عمده این رشد مصرف، کتاب معروف آنتونی وایلد در مورد قهوه باشد؛ کتابی با نام تاریخ تاریک!

چرا مردم از این قهوه مدفوع استفاده می‌کنند؟

شاید در ظاهر نحوه تهیه این نوع قهوه عجیب و البته چندش‌آور به نظر برسد، اما دلایل زیادی برای استفاده از آن وجود دارد. قهوه کوپی لواک طعم منحصربه‌فردی دارد که بسیاری قهوه‌ها از داشتن آن محروم هستند. جالب است بدانید که طعم همه قهوه‌های لواک یکسان نیست. در واقع طعم این نوع قهوه به نوع گیلاس مصرفی توسط گربه سیوت و رژیم غذایی این حیوان بستگی دارد! حتی منطقه‌ای که دانه‌ها از آن برداشت می‌شوند هم روی طعم قهوه تاثیر دارد. با توجه به این تنوع در طعم، قهوه کوپی لواک منحصربه‌فرد است.

نحوه جمع‌آوری و تهیه این نوع قهوه دشواری‌های خاص خود را دارد. به همین دلیل جزو گران‌ترین قهوه‌های جهان محسوب می‌شود. در بسیاری از کشورها، این نوع قهوه به عنوان پذیرایی لاکچری مورد توجه قرار می‌گیرد. البته بسیاری از افراد هم برای تنوع به مصرف این نوع قهوه روی می‌آورند. به نوعی می‌توان گفت که قهوه مدفوع گربه، جذابیت توریستی هم برای افراد دارد!

آیا مصرف قهوه کوپی لواک مناسب است؟

مصرف قهوه کوپی لواک

شاید در وهله اول مصرف این نوع قهوه جالب به نظر نرسد. به طور کلی تولید و مصرف این نوع قهوه بسیار بحث‌برانگیز است. بسیاری از گروه‌ها نگرانی‌های اخلاقی در مورد نحوه جمع‌آوری و تهیه قهوه مدفوع گربه دارند. تا قبل از دهه 1700 میلادی، گربه‌های سیوت به عنوان یک آفت که به گیاه‌ قهوه حمله می‌کند شناخته می‌شد. تا زمانی که کارگران متوجه شدند این حیوانات گیلاس‌های قهوه را می‌خورند و آنها را تقریبا سالم دفع می‌کنند.

با توجه به این که کارگران حق چیدن دانه‌های قهوه را برای خود نداشتند، شروع به جمع‌آوری مدفوع قهوه این گربه کردند. آنها محصول به دست آمده را شستشو می‌دادند و آن را دم می‌کردند. رفته رفته مردم محلی متوجه طعم بی‌نظیر قهوه کوپی لواک شدند. به همین دلیل تولید این نوع قهوه به یکی از مهم‌ترین صنایع اندونزی تبدیل شد. بعد از آن مردم محلی به حفاظت از این گیاه‌ها و گربه سیوت روی آوردند؛ به طوری که گاهی این حیوان را در شرایط وحشتناکی زندانی می‌کردند!

به طور کلی امروزه شرایط نگهداری از این حیوان در مزارع بالی مناسب است. در مطالعه‌ای که فدراسیون دانشگاه‌ها انجام داد، نتیجه گرفته شد که اوضاع 48 حیوان در 16 مزرعه بالی عادی است. آنها توانسته‌اند شرایط اولیه رفاه این حیوان را فراهم کنند. معمولا گربه سیوت را در قفس‌هایی که به ادرار آغشته شده است، نگهداری می‌کنند. با توجه به این که لواک‌ها به طور طبیعی منزوی هستند، نباید در کنار سایر حیوانات قرار داده شوند. چرا که قرارگیری در چنین موقعیت‌هایی به آنها استرس وارد می‌کند.

جالب است بدانید که این حیوانات در طبیعت، علاوه‌بر گیلاس‌های قهوه، انواع میوه‌ها و حشرات را هم می‌خورند. به همین دلیل ایجاد رژیم غذایی منحصر به دانه‌های قهوه برای آنها مضر است. چرا که ممکن است در نهایت باعث دفع خون و مرگ آنها شود! به هر حال نگهداری از این حیوانات و تهیه قهوه کوپی لواک سختی‌های خاص خود را دارد. دلیل اصلی گران بودن این نوع قهوه هم علاوه‌بر طعم بی‌نظیر آن، همین شرایط سخت تهیه است.

نتیجه گیری

حالا وقتی که قهوه کوپی لواک را مصرف می‌کنید، احتمالا یاد شیوه تهیه آن هم می‌افتید! اگر گذرتان به اندونزی افتاد، احتمالا در بازارهای این کشور، زیاد با قهوه لواک مواجه خواهید شد. شاید شرایط تهیه این قهوه و نگهداری از لواک در مزارع اندونزی خیلی مناسب نباشد، اما صادقانه نمی‌توان از کنار طعم بی‌نظیر کوپی لواک هم به سادگی گذشت. همانطور که در این مطلب اشاره کردیم، کوپی لواک طعمی منحصربه‌فرد دارد.

دلیل این امر نحوه تهیه قهوه لواک است که با ترشحات دستگاه گوارش گربه سیوت هم ترکیب می‌شود! فروشگاه قهوه سیراف انواع قهوه و تجهیزات آن را با قیمتی مناسب و به صورت اورجینال در اختیار علاقه‌مندان به قهوه قرار می‌دهد. برای اطلاع از محصولات این فروشگاه سری به صفحه اصلی سایت بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *