مقالات

تهیه قهوه به روش پور اور

روش پور اور

قهوه به روش پور آور یک روش دستی و ساده برای تهیه قهوه با طعم عالی است. در این روش، فقط با ریختن آب داغ روی قهوه آسیاب‌شده در یک فیلتر، می‌توانید نوشیدنی خود را تهیه کنید. قهوه پور آور به شما اجازه می‌دهد کنترل بالاتری روی عوامل مؤثر بر طعم قهوه داشته باشید و همچنین ضایعات و هزینه‌های خود را کاهش دهید. در ادامه به توضیح روش تهیه قهوه با روش پور اور می‌پردازیم.

تهیه قهوه به روش پور اور چگونه است؟

قهوه به روش پور اور

روش پور اور یکی از مدرن‌ترین روش‌های تهیه  قهوه است که بسیار ساده بوده و به‌صورت خانگی‌تهیه می‌شود. در این روش، با استفاده از آب جوش و عبور آن از دانه‌های قهوه می‌توان به نوشیدنی دلخواه دست ‌یافت. تنها کافی است دانه‌های قهوه را داخل فیلتر‌های کاغذی بریزید، فیلتر را در دهانه لیوان یا استکان قرار دهید، حالا با اضافه کردن آب به صورت دستی، قهوه شما آماده می‌شود.

روش پور اور مشخصات مربوط به خود را دارد؛ غلظت آن از اسپرسو کمتر اما از دیگر انواع قهوه مانند قهوه ترک، غلیظ‌تر است. معمولاً از قهوه ساز کمکس برای تهیه این نوع قهوه استفاده می‌شود. در صورت نبود این دستگاه، می‌توان وسیله‌ای قیف شکل برای قراردادن فیلتر و قهوه روی آن استفاده کرد.

مشخصات قهوه پور اور

به روش پور اور، قهوه قطره‌ای هم گفته می‌شود. دلیل آن عبور آهسته قطرات آب از فیلتر است، از همین رو قهوه پور اور برای آماده ‌شدن نیاز به مدت ‌زمان بیشتری دارد. قهوه پور اور تمیز، شفاف و دارای رنگی روشن‌تر است. این قهوه نسبت به اسپرسو مزه‌ای ملایم‌تر و سبک‌تر دارد و خامه کمتری بالای آن جمع می‌شود. قهوه پور اور بدون نیاز به برق و حرارت مستقیم تهیه می‌شود و مناسب برای استفاده خانگی است.

لوازم موردنیاز برای روش پور اور

لوازم موردنیاز برای روش پور اور

تهیه قهوه به روش پور اور بسیار ساده است. می‌توان از دستگاه‌هایی مانند وی 60 یا کمکس استفاده کرد. در صورت نبود این وسایل تنها با یک لیوان مناسب، قیف و فیلتر کاغذی هم می‌توان به تهیه این نوع قهوه پرداخت. به‌طورکلی لوازم موردنیاز برای روش پور اور به شرح زیر است:

  1. دانه‌های تازه و باکیفیت قهوه
  2. قهوه آسیاب‌شده به شکل اسپرسو
  3. قهوه‌ساز کمکس یا وسیله‌ای به شکل قیف برای قراردادن فیلتر
  4. کتری آب به همراه آب جوش
  5. فیلتر‌های کاغذی مخصوص قهوه

به‌طورکلی هرچه قهوه بهتر آسیاب شده و تازه‌تر باشد، طعم آن توسط عبور آب بهتر آزاد می‌شود. اگر خودتان دستگاه مخصوص آسیاب قهوه در منزل داشته باشید، کنترل بهتری در تهیه قهوه با طعم موردنظرتان را خواهید داشت.

نکات مهم دم‌کردن قهوه با روش پور اور

دم‌کردن قهوه با روش پور اور

دم کردن قهوه جزئیات ریزودرشت بسیاری دارد که در کیفیت نهایی نوشیدنی تأثیرگذار هستند. کسی که علاقه‌مند به این نوشیدنی باشد، کوچک‌‌ترین تغییرات در طعم و رنگ آن را متوجه می‌شود. پس اگر می‌خواهید کیفیت نوشیدنی خود را افزایش دهید، لازم است نکات زیر را در نظر داشته باشید.

رست یا برشتگی قهوه

دانه‌های قهوه پیش از آسیاب، مقداری برشته می‌ شوند تا آب درون آن کشیده شود؛ اصطلاحاً آن را بو می‌دهند. برای روش پور اور بهتر است از دانه‌هایی که رست سبک‌تر یا برشتگی کمتری دارند استفاده کنید. دلیل آن دم‌کشیدن راحت‌تر و آزادشدن طعم سبک قهوه در این روش به‌خصوص است.

نسبت دم‌کردن قهوه با آب

بسیار مهم است که میزان ترکیب قهوه با آب، نسبت درستی داشته باشد. با این‌ حال این مسئله قانون ثابتی ندارد و بسته به کیفیت قهوه و میزان آسیاب آن می‌تواند متفاوت باشد. نسبت 1 به 16، یعنی 1 گرم قهوه بابت 16 گرم آب همواره به‌عنوان یک استاندارد در نظر گرفته شده است. با به‌دست‌آوردن تجربه و شناخت مواد اولیه خود، به‌صورت چشمی می‌توانید به یک نسبت مناسب برای قهوه دست یابید.

دمای مناسب آب

به‌طورکلی از آب جوش برای تهیه قهوه پور اور استفاده می‌شود. اما باریستا‌های مطرح دنیا می‌گویند بهتر است آب دمای 95 درجه سانتی‌گراد داشته باشد. دمای 95 درجه یعنی آب پس از حالت جوش خود تنها یک دقیقه یا چند ثانیه خنک شده باشد. استفاده از آب جوش صد درجه در طعم نهایی قهوه تأثیر منفی خواهد گذاشت.

تکنیک ریختن آب

نحوه ریختن آب داغ روی دانه‌های قهوه بسیار در طعم و کیفیت نهایی مؤثر است. آب نباید با جریان زیاد و به‌یک‌باره روی قهوه ریخته شود. در این صورت فرصت دم‌کشیدن به آن داده نمی‌شود و دانه‌های کیفیت خود را از دست می‌دهند.

بهتر است ریختن آب را به صورت دایره‌ای‌شکل از محیط بیرونی شروع کرده و به‌آرامی به سمت مرکز دایره حرکت کنید. سرعت چرخش دست و جریان آب باید آهسته و پیوسته باشد. جریان آب آهسته و مداوم به آزاد‌سازی بهتر طعم قهوه کمک شایانی می‌کند.

روش پور اور روشی نسبتاً زمان‌بر است. پس از اینکه آب را کامل درون فیلتر ریختید باید دقایقی صبر کنید تا قطره‌های آب کاملاً از فیلتر قهوه عبور کنند وبه درون لیوان بریزند. پس ریختن کامل آب، بهتر است چند دقیقه صبر کنید تا آب به آرامی از دانه‌های قهوه عبور کند و نوشیدنی آماده شود.

آسیاب قهوه

با وجود اینکه امکان خرید و استفاده از قهوه آسیاب‌شده وجود دارد.، اما اگر می‌خواهید طعم تازگی قهوه را بچشید بهتر است آن را خودتان باسلیقه خود پیش از تهیه قهوه آسیاب کنید. از طرف دیگر قهوه آسیاب‌شده تاریخ انقضای کمتری دارد و باگذشت زمان کوتاهی بو و مزه خود را از دست می‌دهد.

با خرید یک دستگاه آسیاب قهوه، می‌توانید سلیقه خود را بهتر در این نوشیدنی جادویی لحاظ کنید.

مزایای استفاده از روش پور اور

مزایای استفاده از روش پور اور

این روش نیازی به دستگاه‌‎های پیچیده و گران‌قیمت ندارد. با وجود اینکه دستگاه‌های اتوماتیک برای تهیه قهوه پور اور وجود دارند اما بدون نیاز به آنها و حتی جریان برق می‌توان این نوع از قهوه را آماده کرد. بنابراین می‌توان گفت پور اور جایگزین خانگی مناسبی برای اسپرسو است.

همچنین علاقه‌مندانی که نسبت به طعم قهوه خود بسیار حساس هستند. می‌توانند با استفاده از این روش کنترل بیشتری در طعم‌دهی قهوه داشته باشند. تقریباً تمام فاکتور‌ها در روش پور اور قابل‌تغییر و منعطف هستند.

فرایند روش پور اور برای علاقه‌مندان قهوه بسیار جذاب و لذت‌بخش است. از لمس دانه‌های قهوه، آسیاب آن تا زمانی که برای دم‌کشیدن آن صرف می‌کنید، لذت نوشیدن قهوه را دوچندان می‌کند.

نتیجه گیری

روش پور اور می تواند یکی از بهترین راه های دم کردن قهوه در منزل باشد که می توانید با حداقل ترین لوازم نیز انجام دهید. اگر قصد خرید قهوه و تجهیزات آن را دارید می توانید از سایت قهوه سیراف اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *