مقالات

قهوه موندو نوو

مقاله قهوه موندو نوو

قهوه در ابتدا فقط یک نوشیدنی سنتی در کشور برزیل بود که به ‌مرور زمان به محبوب‌ترین نوشیدنی دنیا تبدیل شد. گیاه قهوه بسته به منطقه‌ای که در آن رشد می‌کند، مقدار برشته کردن و حتی نحوه دم‌آوری، طعم‌های متنوعی دارد. در میان انواع قهوه‌هایی که در مناطق متفاوت کشت می‌شوند، نوعی از آن با نام موندو نوو جای خود را در بین همه طعم‌های قهوه به ‌خوبی باز کرده است.

قهوه موندو نوو در کشور برزیل کشت می‌شود و تقریباً تمام افرادی که این نوع قهوه را تست کرده‌اند، جزو طرفداران این طعم شده‌اند. موندو نوو دارای طعم سنگین قهوه برزیل با شیرینی مناسب و اسیدیته نسبتاً پایین است. در ادامه به معرفی موندو نوو می‌پردازیم.

گیاه موندو نوو و زادگاه آن!

گیاه قهوه موندو نوو

موندو نوو گیاهی سبز و از نظر مقدار برگ و میوه بسیار پربار است. این گیاه به‌طور گسترده در آمریکای جنوبی پرورش می‌یابد و به‌ندرت هم در مناطقی از آمریکای مرکزی و کارائیب رشد می‌کند. دانه‌های قهوه موندو نوو دارای کیفیت نسبتاً خوبی هستند و افرادی که این قهوه را امتحان می‌کنند، طعم آن را غلیظ، دارای اسیدیته نسبتاً کم و همچنین شیرین توصیف می‌کنند.

زادگاه و محل پرورش اصلی گیاه موندو نوو، کشور برزیل بوده و این گیاه ترکیبی از دو گیاه قهوه تیپیکا و بوربون است. برزیل به‌ عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکننده‌های قهوه درجه یک در جهان، قهوه‌های موندو نوو را در انواع مرطوب (شسته شده) و یا خشک (شسته نشده) و حتی به‌صورت خمیری (قهوه نیمه شسته) صادر می‌کند.

دلیل کشت قهوه در مقیاس بالا در برزیل و همچنین کیفیت عالی قهوه آن، آب و هوای مناسب این کشور برای کشت و پرورش قهوه است. در این میان موندو نوو مورد علاقه کشاورزان برای کشت است و خواص ضدبیماری و تقویتی آن برای بدن، باعث شده که محبوبیت بیشتری نسبت به بوربون و تیپیکا داشته ‌باشد.

به‌طور میانگین اکثر قهوه‌های صادر شده از کشور برزیل از نوع موندو نوو هستند و 40 درصد از صادرات قهوه به صورت خالص موندو نوو است. خود قهوه موندو نوو در اصل به‌صورت ترکیبی کاملاً طبیعی از گیاه تیپیکا و بوربون به وجود می‌آید. این قهوه محبوب برای اولین بار در سال 1943 در کشور برزیل، بزرگ‌ترین تولیدکننده قهوه جهان کشف شد.

طعم به‌یادماندنی قهوه موندو نوو

طعم قهوه موندو نوو

 با اینکه موندو نوو دارای محبوبیت بیشتری نسبت به قهوه بوربون است، اما طعمی که از بوربون انتظار می‌رود را نمی‌توان در موندو نوو پیدا کرد. قهوه بوربون اسیدیته بیشتری نسبت به موندو نوو دارد و درحقیقت بیشتر می‌توان طعم غالب قهوه را در آن پیدا کرد.

این موضوع چیزی از کیفیت موندو نوو کم نمی‌کند و با توجه به خواص ضدبیماری و طعم جالب آن، طرفداران خود را در سراسر جهان پیدا کرده است. همچنین در نظر داشته ‌باشید که موندو نوو نوع جهش یافته‌ای از بوربون است و نباید انتظار داشت که دقیقاً شبیه به آن باشد.

دانه‌های قهوه محبوب موندو نوو

دانه‌های قهوه موندو نوو مانند دانه‌های انواع قهوه‌های کاتوای، اوباتا و ایکاتو از نوع اسپرسو درجه یک هستند و در جنوب برزیل رشد می‌کنند. جالب است بدانید بیشتر دانه‌های قهوه در کشور برزیل از نوع عربیکا هستند و در قهوه‌های فوری هم عمدتا از حدود 20% قهوه روبوستا و 80% قهوه عربیکا استفاده می‌شود.

دانه‌های موندو نوو در جنوب برزیل که نسبتاً منطقه سردتری در مقایسه با شمال برزیل محسوب ‌می‌شود، کشت می‌شوند که در واقع عربیکا هستند. دانه‌های عربیکای موندو نوو از سایز متوسطی برخوردارند و در دو نوع سبز و برشته مصرف می‌شوند. میزان کافئین این دانه‌ها نیز نسبتا بالاست.

3 روش اصلی فرآوری قهوه‌ موندو نوو

فرآوری قهوه‌ موندو نوو

قهوه‌های برزیل عمدتاً به 3 روش فرآوری می‌شوند که مسلماً موندو نوو هم به همین طریق آماده می‌شود. روش اصلی فرآوری قهوه بر طعم و بوی قهوه و در واقع کیفیت قهوه‌ها بسیار تاثیرگذار است. این روش‌های فرآوری به‌صورت زیر هستند:

1. روش فرآوری خشک

در روش فرآوری به‌صورت خشک، ابتدا دانه‌های قهوه را در آب قرار داده و خیس می‌کنند. سپس دانه‌های شناور قهوه را از آب جدا کرده و روی صفحه‌های بتنی قهوه‌ها را خشک می‌کنند. قهوه‌های روش خشک دارای طعمی با شیرینی پیچیده‌تر هستند و همچنین طعم قهوه حاصل از آنها حس نرمی و خامه‌ای بودن را القا می‌کند.

2. روش فرآوری مرطوب

این روش به‌صورت خیس کردن قهوه‌ها تا زمان از بین رفتن 4 لایه اطراف قهوه موندو نوو انجام‌ می‌شود و در نهایت قهوه‌ای تصفیه‌شده و سرزنده‌تر از این نوع دانه‌ها به‌دست می‌آید. این نوع قهوه طعم پیچیده‌تر و میوه‌ای‌تری دارد.

3. روش خمیری (پالپ طبیعی)

این روش بر اساس جدا کردن پالپ دانه‌های قهوه انجام‌ می‌شود و دانه‌های قهوه در این مرحله تا حالت تخمیر پیش می‌روند. روش این نوع فرآوری کمی پیچیده است و طعم دانه‌های قهوه حاصل از این روش، مابین قهوه‌های فرآوری‌شده به روش مرطوب و روش خشک است.

روش عجیب فرآوری قهوه

به‌جز سه روش اصلی فرآوری قهوه موندو نوو یک روش عجیب و البته جالب هم وجود دارد. این روش با نام گذر مجدد و یا ریزینس (re-passed or raisins) شناخته می‌شود. در این روش که معنای لغوی آن مترادف با کشمش است، دانه‌های قهوه را در شناورهای گیلاس قهوه قرار می‌دهند.

در این نوع فرآوری از دانه‌های قهوه موندو نوو که بر درخت خشک ‌شده‌اند استفاده می‌شود. پس از شناور کردن این دانه‌ها آنهایی را که در سطح شناور مانده‌اند را جدا می‌کنند و دور می‌ریزند! این روش عجیب است، اما در کمال تعجب قهوه حاصل از آن، نوع باکیفیت‌تری است. این روش و قهوه حاصل از آن در صنعت قهوه طرفداران خاص خود را دارند و طعم نوشیدنی بسیار شیرین‌تر از قهوه‌های پالپ شده صنعتی است.

نتیجه گیری

قهوه موندو نوو یکی از محبوب‌ترین قهوه‌های کشور برزیل است و حدود 40 درصد از صادرات این کشور به عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده قهوه جهان از نوع موندو نوو است. قهوه محبوب موندو نوو هم مانند دیگر انواع قهوه از 3 طریق اصلی فرآوری در کشور برزیل به صورت مرطوب، خشک و خمیری آماده می‌شود. موندو نوو در مناطق جنوبی برزیل کشت شده و در میان کشاورزان هم از محبوبیت بالایی برخوردار است. این قهوه خواص تقویتی برای بدن دارد و ترکیبی طبیعی از بوربون و تیپیکا به شمار می‌رود.

اگر قصد خرید قهوه را دارید می توانید از فروشگاه اینترنتی قهوه سیراف اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *