مقالات

تفاوت قهوه ساز و اسپرسوساز چیست؟

تفاوت قهوه ساز و اسپرسوساز

در سال‌های اخیر قهوه در میان مردم جهان محبوبیت زیادی پیدا کرده و به همین دلیل تقاضا برای خرید دستگاه‌های اسپرسوساز و قهوه ساز افزایش یافته است. همه عاشقان قهوه ترجیح می‌دهند دستگاهی برای سریع‌تر آماده کردن طعم دلخواه خود از انواع قهوه‌ها را داشته باشند.

اما سوالی که معمولا پیش می‌آید تفاوت قهوه ساز و اسپرسوساز است. اسپرسو نوعی قهوه ایتالیایی است که طعم خالص قهوه را به شما منتقل می‌کند و حتی دستگاهی اختصاصی برای آماده ‌کردن آن وجود دارد. اما اینکه دستگاه اسپرسوساز چه تفاوتی با قهوه‌ساز دارد، موضوعی است که در ادامه آن را بررسی می‌کنیم.

تفاوت قهوه و اسپرسو در چیست؟

https://sirafcoffee.ir/%d9%81%d8%b1%d9%82-%d9%82%d9%87%d9%88%d9%87-%d8%a8%d8%a7-%d8%a7%d8%b3%d9%be%d8%b1%d8%b3%d9%88/

نکته جالب در این تفاوت، این است که همه اسپرسو‌ها قهوه هستند، اما عکس این موضوع صحیح نیست! در واقع اسپرسو یک روش سرو قهوه نام دارد و بر اساس عبور پرفشار مقدار کمی آب در دمای نزدیک به جوش، از میان دانه‌های آسیاب‌شده قهوه است. برای اطلاعات بیشتر مقاله فرق قهوه با اسپرسو را بخوانید.

در نهایت اسپرسو دارای عطر و طعم غلیظ و بی‌نظیر قهوه، همراه با خامه‌ تشکیل‌شده روی فنجان است. از اسپرسو می‌توان در تهیه نوشیدنی‌های مختلف استفاده کرد و یا به تنهایی از طعم آن لذت برد. در واقع منظور، به صورت پایه اصلی دیگر قهوه‌هایی مثل لاته، رزوتو، کاپوچینو، ماکیاتو یا آماده کردن یک کیک با طعم قهوه است.

اما قهوه روش ساده‌تری دارد، از دم کردن دانه‌های قهوه با افزودن آب داغ روی آنها و نفوذ طعم و عصاره قهوه داخل آب آماده می‌شود که در نهایت دانه‌های قهوه فیلتر شده و یا در داخل فنجان ته نشین می‌شوند.

مهمترین تفاوت قهوه‌ساز و اسپرسوساز

تفاوت های اسپرسوساز و قهوه ساز

در بخش قبل با تفاوت روش آماده کردن قهوه و اسپرسو آشنا شدیم و حالا نوبت به دستگاه‌های متفاوت دم کردن آنها می‌رسد. این تفاوت‌ها در عملکرد دستگاه‌ها، روش آسیاب دانه‌ها، روش آماده کردن قهوه، فشار آب برای دم کردن، کافئین و چند مورد دیگر مشاهده می‌شوند که در ادامه معرفی خواهند شد.

1. تفاوت در عملکرد دستگاه‌ها

در نگاه اول این دستگاه‌ها شبیه به هم هستند، اما تفاوت قهوه ساز و اسپرسوساز بسیار زیاد است. اسپرسوساز دارای عملکردی است که آب را با فشار از دانه‌های قهوه عبور دهد. این فشار ممکن است دستی اعمال شود و یا دستگاه اسپرسوساز به صورت خودکار با کمک پمپ یا بخار، آن را ایجاد کند.

در دستگاه قهوه‌ساز با قطره قطره ریختن آب داغ روی پودر قهوه و عبور چکه‌ای عصاره قهوه از فیلتر، قهوه آماده می‌شود. فشاری که دستگاه قهوه‌ساز ایجاد می‌کند، در برابر فشار دستگاه اسپرسوساز بسیار ناچیز است.

2. تفاوت در اندازه دانه‌های آسیاب شده قهوه

در قهوه از دانه‌های ریزشده و پودری استفاده می‌شود، اما اسپرسو نیاز به دانه‌های آسیاب‌شده درشت‌تری دارد. خرد کردن دانه‌های قهوه در اسپرسوساز سریع‌تر است و می‌توانید زمانی که قصد آماده کردن اسپرسو را دارید دانه‌ها را آسیاب کنید که عطر بیشتری هم ایجاد می‌کند.

3. زمان متفاوت آماده کردن قهوه و اسپرسو

آیا قهوه ساز با اسپرسوساز متفاوت است

یکی از مهم‌ترین تفاوت قهوه ساز و اسپرسوساز در زمان آماده کردن قهوه است. اسپرسوساز شاید حدود 30 ثانیه از شما زمان بگیرد، اما بسته به روشی که قهوه را آماده می‌کنید، دستگاه‌های تهیه قهوه حتی ممکن است تا 10 دقیقه زمان برای سرو قهوه لازم داشته باشند.

4. تفاوت کافئین در نوشیدنی حاصل از قهوه‌ساز و اسپرسوساز

دیگر تفاوت قهوه ساز و اسپرسوساز این موضوع است که هر فنجان قهوه حاصل از دستگاه قهوه ساز به مقدار 225 میلی‌لیتر، حدود 96 تا 165 میلی‌گرم کافئین دارد. بر اساس مدتی که برای آماده کردن آن زمان صرف می‌شود مقدار کافئین موجود در قهوه تغییر می‌کند. در حالی که اسپرسو در مقدار 225 میلی‌لیتر، 375 تا 520 میلی‌گرم کافئین دارد که به نسبت قهوه تقریبا تا دو برابر افزایش پیدا می‌کند.

5. تفاوت قهوه ساز و اسپرسوساز در نوع نوشیدنی نهایی!

از تفاوت‌های اصلی این دستگاه‌ها، تفاوت در تنوع نوشیدنی حاصل از آنها است. همانطور که از اسم اسپرسوساز مشخص است، این دستگاه فقط اسپرسو آماده می‌کند. برخلاف اسپرسوساز، دستگاه قهوه‌ساز برای چشیدن انواع طعم های مختلف نوشیدنی بر پایه قهوه دست شما را باز می‌گذارد. این مورد باعث می‌شود بتوانید ذائقه خود را به چالش بکشید و نوشیدنی‌های مختلفی را تست کنید.

6. تفاوت در نحوه تمیز کردن دستگاه قهوه‌ساز و اسپرسوساز

فرق قهوه ساز و اسپرسوساز چیست

طراحی دستگاه قهوه ساز به نسبت اسپرسوساز ساده‌تر است، در نتیجه جرم‌گیری و تمیز کردن اجزا و قطعات آن راحت‌تر خواهد بود. سرهم‌کردن دستگاه قهوه‌ساز بعد از تمیز‌ کردن آن بسیار راحت‌تر است، اما دستگاه اسپرسوساز فیلتر‌های متفاوت و لوله‌های داخلی بیشتری دارد که با صرف زمان بیشتر و روش‌های خاصی می‌توانید آن را تمیز و سپس سرهم کنید.

7. نحوه استفاده، بارزترین تفاوت قهوه ساز و اسپرسوساز

دستگاه‌های اسپرسوساز نسبت به قهوه‌ساز روش استفاده پیچیده‌تری دارند. معمولا با در نظر گرفتن قیمت دستگاه‌های اسپرسوساز، فروش نوع نیمه اتوماتیک این دستگاه‌ها بیشتر است، اما باید بدانید که روش استفاده از دستگاه‌های قهوه ساز حتی بسیار ساده‌تر از نوع نیمه اتوماتیک اسپرسوساز است.

برجسته‌ترین تفاوت قهوه ساز و اسپرسوساز، شاید این موضوع باشد که کار با دستگاه قهوه‌ساز نیاز به مهارت خاصی ندارد، اما برای آماده کردن یک فنجان قهوه با دستگاه‌های اسپرسوساز نیاز به مهارت کافی برای کار با اسپرسوساز و تجهیزات آن دارید. اسپرسوسازها پیچیده‌تر بوده و مناسب برای استفاده همه افراد نیستند.

8. مهم‌ترین دلیل تفاوت قهوه ساز و اسپرسوساز، قیمت!

با در نظر گرفتن عملکرد و طراحی ساده‌تر دستگاه‌های قهوه‌ساز می‌توان انتظار داشت که قیمت پایین‌تری نسبت به اسپرسوساز‌ها داشته باشند. این تفاوت قهوه ساز و اسپرسوساز شاید در انتخاب نهایی شما نیز تاثیرگذار باشد.

علاوه بر خود دستگاه اسپرسوساز، حتی قطعات آن هم نسبت به قطعات دستگاه قهوه‌ساز گران‌قیمت‌تر هستند. خرید دستگاه اسپرسوساز به کسانی پیشنهاد می‌شود که باریستا هستند و یا به دنبال تهیه نوشیدنی‌های متنوع  وحرفه‌ای بر پایه اسپرسو می‌گردند.

نتیجه گیری

نکات مهم تفاوت قهوه ساز و اسپرسوساز به موارد بالا خلاصه می‌شود، اما در نهایت این شما هستید که تصمیم‌گیرنده انتخاب نوع دستگاه خود هستید. اینکه‌ چه دستگاهی مناسب برای شماست به نوع نوشیدنی مورد علاقه، مکانی که از آن استفاده می‌کنید و اثرگذاری که از قهوه خود انتظار دارید بستگی دارد.

دستگاه‌های قهوه‌ساز معمولی مناسب برای محل کار یا منزل هستند و معمولا از اسپرسوساز‌ها افراد حرفه‌ای‌تر در آماده کردن قهوه مانند باریستا‌ها و در مکان‌هایی مثل کافی شاپ استفاده می‌شود. علاوه بر این دستگاه‌های قهوه‌ساز مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند. به نظر شما دیگیر تفاوت قهوه ساز و اسپرسوساز چیست؟ از طریق نظرات با کاربران دیگر به اشتراک بگذارید. اگر قصد خرید قهوه ارزان با کیفیت را دارید می توانید از سایت قهوه سیراف اقدام نمایید.

آیا قهوه همان اسپرسو است؟

خیر، در واقع اسپرسو نوعی سرو قهوه است.

آیا قهوه ساز همان اسپرسوساز است؟

خیر، نحوه عملکرد این دو دستگاه با هم تفاوت دارد که در این مقاله توضیح داده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *