مقالات

فرنچ پرس چیست؟ (معرفی 0 تا 100 فرنچ پرس)

فرنچ پرس چیست

فرنچ پرس چیست؟ نوعی دستگاه قهوه ساز است که به شما این امکان را می‌دهد انواع مختلفی از قهوه را تهیه کنید. برای تهیه یک فنجان قهوه خوش‌طعم با این دستگاه به فشار دست، آب‌جوش و پودر قهوه نیاز دارید. این قهوه‌ساز از یک پیستون و فیلتر توری تشکیل شده و به‌شکل استوانه است. دم کردن قهوه با فرنچ پرس کمتر از 4 دقیقه طول می‌کشد؛ بنابراین روشی مناسب برای دم کردن قهوه فوری است. در ادامه بیشتر در مورد این وسیله کاربردی صحبت می‌کنیم.

طرز کار با فرنچ پرس چیست؟

طرز کار با فرنچ پرس چیست

فرنچ پرس نوعی قهوه‌ساز از جنس شیشه یا فلز است و به این روش، دم کردن دستی قهوه گفته می‌شود. استفاده از این قهوه‌سازها برای باریستاها و افرادی که می‌خواهند برای خود در خانه قهوه درست کنند، بسیار ساده است. برای تهیه قهوه بدین روش، تنها کافی است در استوانه شیشه‌ای به مقدار دلخواه پودر قهوه بریزید، آب‌جوش را به‌صورت دایره‌وار روی قهوه بریزید و پس از چند دقیقه پیستون را فشار دهید. سپس شما یک فنجان قهوه فیلتر شده خواهید داشت که طعم بی‌نظیری را به شما هدیه می‌دهد.

اندازه‌های مختلف فرنچ پرس‌ها امکان تهیه 3 الی 12 فنجان را برای شما فراهم می‌کند؛ اما اندازه استاندارد آنها برای تهیه دو لیوان یا 4 فنجان کافی است. این دستگاه از طریق دم کردن غوطه‌ور کار می کند؛ این روش بدین صورت است که تفاله قهوه برای چند دقیقه در آب خیسانده شده و سپس از یک فیلتر برای جداسازی تفاله‌ها رد می‌شوند تا در نهایت قهوه‌ای تصفیه شده و خوش‌طعم داشته‌ باشید.

تاریخچه مختصری از فرنچ پرس

اما فرنچ پرس از کجا آمده است و چه زمانی استفاده از آن رایج شد؟ این نوع دستگاه قهوه‌ساز همان‌طور که از نام آن مشخص است، در فرانسه ابداع شد و امروزه در سراسر جهان از آن برای تهیه انواع قهوه مانند قهوه لاته و یا تهیه فوم شیر استفاده می‌شود. این دستگاه به‌راحتی و به‌سرعت کار کرده و کافئین مورد نیاز شما را تأمین می‌کند و همچنین تمیز کردن آن بسیار ساده است.

جالب است بدانید که اولین دستگاه‌های قهوه‌ساز دستی توسط ایتالیایی‌ها اختراع شدند؛ اما بعدها یک فرد سوئیسی پیستون استوانه‌ای را اختراع کرد و این دستگاه آن‌قدر محبوب و رایج شد که توسط شرکت سازنده آن، Chambord نام گرفت.

طراحی پیستون‌ فرنچ پرس‌ از فنجان شیشه‌ای پیرکس الهام گرفته شد که با مقاومت در برابر حرارت، پلاستیک با کلیت بادوام مشکی، قاب و دسته کرومی به دنیای بزرگ قهوه‌سازها راه یافت و همچنان محبوبیت بسیاری دارد. زیرا این دستگاه در عین سادگی، بسیار کاربردی است؛ به همین دلیل طراحی امروزی فرنچ پرس‌ها تغییر چندانی نسبت به طراحی اولیه آنها نداشته‌ است.

نکات مهم استفاده از فرنچ پرس چیست؟

نکات استفاده از فرنچ پرس چیست

برای تهیه قهوه دمی با فرنچ پرس، باید به نکات ذیل توجه داشته ‌باشید:

  • درجه آسیاب دانه‌های قهوه، درشت یا متوسط و به فرم ماسه‌ای باشند.
  • دوز قهوه نسبت به آب‌جوش بهتر است که 15 گرم قهوه نسبت به 225 میلی‌گرم آب باشد؛ البته این دوزها سلیقه‌ای است و می‌توانید با تغییراتی در تنظیمات و نسبت قهوه به آب‌جوش، طعم دلخواه خود را پیدا کنید.
  • دمای آب باید 90 الی 94 درجه سانتی‌گراد باشد.
  • استاندارد طلایی برای زمان دم کردن قهوه با فرنچ پرس حدود 4 دقیقه است.

چه نوشیدنی‌هایی را می‌توان توسط فرنچ پرس تهیه کرد؟

فرنچ پرس‌ها برای تهیه چای یا دمنوش‌های سرد و گرم، تهیه کف شیر برای کاپوچینو و موکا یا سایر نوشیدنی‌های بر پایه قهوه، لاته و… استفاده می‌شوند. این دستگاه‌ها به‌سرعت نوشیدنی مورد نظر شما را درست می‌کنند. بنابراین برای افراد پرمشغله‌ای که برای تهیه صبحانه یا نوشیدنی‌های میان وعده، وقتی ندارند، انتخاب بسیار مناسبی به‌شمار می‌آید.

همچنین این نوع قهوه‌ساز در عین سریع بودن، امکان تهیه نوشیدنی‌های متنوعی را به شما می‌دهد و تمیز کردن آن بسیار ساده است. بنابراین اگر فردی شاغل و پرمشغله هستید، حتماً یک فرنچ پرس باکیفیت را تهیه کنید تا در زمان شما نیز صرفه‌جویی شود و همچنین، قهوه‌ای فیلتر شده و غلیظ‌تر نیز داشته‌ باشید.

بهترین دستگاه فرنچ پرس چیست؟

بهترین دستگاه فرنچ پرس چیست

دستگاه‌های فرنچ پرس در ابعاد و جنس‌های متنوعی در بازار وجود دارند که بنا بر نیاز خود، می‌توانید یکی از آنها را انتخاب و تهیه کنید. با توجه به تنوع این دستگاه در بازار و اندازه مورد نیاز شما، نمی‌توان به‌طور دقیق گفت که کدام یک برای شما مناسب‌تر است؛ اما بهتر است انواعی از فرنچ پرس را تهیه کنید که بدنه آن از جنس پلاستیک مرغوب، شیشه و یا استیل باکیفیت باشد.

اتصال دسته به بدنه فرنچ پرس نیز از موارد مهمی است که هنگام تهیه این دستگاه باید به آن توجه کنید. دسته قهوه‌ساز نباید لق باشد و باید از استحکام مناسبی برخوردار باشد. اگر به این موارد دقت کنید، محصولی با عمر مفید بالا تهیه خواهید کرد که نیاز شما را در طول سالیان طولانی برآورده می‌سازد.

درپوش فرنچ پرس‌ها نیز باید مستحکم باشد و به‌خوبی چفت شود. درپوش‌های نامناسب و لق به‌خوبی در فرنچ پرس‌های بی‌کیفیت قابل مشاهده هستند. کیفیت پایین درپوش، علاوه بر احتمال ریختن قهوه به بیرون در سفر یا پیک‌نیک، باعث می‌شود که حرارت نیز به بیرون درز کند و قهوه درون قهوه‌ساز به‌سرعت سرد شود. اما فرنچ پرس‌های باکیفیت معمولاً درپوش مناسب و مستحکمی دارند؛ این موضوع باعث می‌شود که دستگاه قهوه‌ساز، قهوه را به‌مدت طولانی گرم نگاه دارد.

سخن پایانی

فرنچ پرس دستگاه مناسبی برای افراد پرمشغله به منظور تهیه قهوه یا دمنوش روزانه محسوب می‌شوند؛ زیرا این دستگاه به‌سرعت نوشیدنی مورد نظر شما را تهیه می‌کند و طرز کار با آن بسیار آسان است. اما اگر هنگام تهیه آن به نکات گفته شده دقت نکنید، این قهوه‌ساز برای شما کاربردی نخواهد بود و پول شما نیز هدر می‌رود. بنابراین، برای تهیه این دستگاه کاربردی حتماً به این موارد دقت کرده و دستگاه باکیفیتی تهیه کنید که بتوانید سالیان طولانی از آن استفاده کرده و از نوشیدن قهوه خود لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *