مقالات

کشور‌های صادرکننده قهوه

کشور‌های صادرکننده قهوه

قهوه نوشیدنی جهانی با قدمتی بیش از ۵۰۰ سال است. تولید و فروش این دانه معطر نقش مهمی در اقتصاد برخی کشور‌ها بازی می‌کند. یکی از مهم‌ترین پارامترهای انتخاب محصول مرغوب، شناخت بهترین کشور‌های صادرکننده قهوه است. شاید متعجب شود اگر بدانید این نوشیدنی خوشمزه در جایگاه دومین کالای تجاری جهان قرار دارد. دانه عربیکا و روبوستا دو نوع پرکاربرد قهوه هستند. اما عربیکا بیش از ۷۰ درصد مصرف جهان را به خود داده است. اما چه کشورهایی بزرگترین صادرکنندگان قهوه در جهان هستند؟

بزرگترین کشور‌های صادرکننده قهوه

بزرگترین کشور‌های تولید‌کننده قهوه

در یک بررسی ساده متوجه می‌شوید که بیش از ۷۰ کشور مختلف در حوزه تولید و فروش قهوه فعالیت می‌کنند. حدود ۲۰ مورد از آن‌ها، این محصول را تنها برای مصرف داخلی کشت کرده و در صادرات این نوشیدنی نقشی ندارند. اما برترین کشور‌های تولیدکننده دانه‌های قهوه عبارتند از:

1. برزیل

این کشور واقع در آمریکای لاتین صادرکننده مرغوب‌ترین دانه‌های قهوه است. قهوه یکی از فاکتور‌های محرک اقتصاد این کشور محسوب می‌شود. بیش از یک سم قهوه تولیدشده در جهان در برزیل کشت می‌شود. در یک دسته‌بندی باید بگوییم حدود ۷۵ درصد از قهوه برزیل به دانه‌های عربیکا و تنها ۲۵ درصد آن به قهوه روبوستا اختصاص می‌یابد. مزارع اصلی قهوه در این کشور غالبا در شهر‌های پرانا، گرایس و سائوپائولو قرار دارند. استفاده از نور طبیعی خورشید برای خشک کردن گیلاس‌های قهوه دلیل اصلی افزایش کیفیت قهوه این کشور در مقایسه با سایر مناطق جهان است.

2. کلمبیا

میزان تولید قهوه در این کشور بین ۱۴ تا ۲۰ میلیون کیسه در سال متغیر است. قهوه کلمبیا به دلیل عطر و رایحه بی‌نظیرش از شهرت و محبوبیت بالایی برخوردار است. اغلب مزارع زیر کشت قهوه در این کشور به دانه‌های عربیکا اختصاص یافته است.

3. ویتنام

این کشور آسیایی تقریباً کوچک به یکی از قطب‌های اصلی تولید و صادرات قهوه در جهان تبدیل شده است. شرایط آب و هوایی مرغوب آن نقش مهمی در افزایش کیفیت دانه‌های قهوه دارد. مزارع قهوه ویتنام اغلب به کشت دانه‌های روبوستا باکیفیت اما ارزان اختصاص می‌یابد. میزان تلخی و کافئین موجود در دانه‌های روبوستا تقریبا دو برابر عربیکا است. بدون شک، ویتنام در جایگاه اول کشور‌های صادرکننده قهوه روبوستا در جهان قرار می‌گیرد.

4. اندونزی

آب و هوای بسیار مرغوب اندونزی باعث شده این کشور در جایگاه سوم بهترین تولیدکننده قهوه روبوستا قرار بگیرد. در سال‌های اخیر، میزان تولید ربوستا در اندونزی به ۱۰ میلیون تن افزایش یافته است. نزدیکی موقعیت جغرافیایی اندونزی به استوا مهم‌ترین عامل افزایش کیفیت دانه‌های قهوه آن محسوب می‌شود. قهوه کوپی لواک یا Kopi Luwak محبوب‌ترین قهوه اندونزی در جهان است. شیوه تولید این نوع قهوه در افزایش قیمت آن نقش مهمی دارد.

5. اتیوپی

از سال ۲۰۱۵ تا امروز، ‌اتیوپی توانسته جایگاه خود در حوزه تولید و صادرات قهوه در جهان را حفظ کند. موقعیت جغرافی بسیار ‌ایده‌آل آن عامل اصلی افزایش کیفیت دانه‌های عربیکای ‌اتیوپی است. صادرات قهوه در این کشور حدود ۲۸ درصد از کل صادرات را تشکیل می‌دهد. همین امر بستر مناسبی برای اشتغال بیش از ۱۵ هزار شهروند ‌اتیوپیایی در مزارع کشت قهوه فراهم می‌کند. بیرگاچف، هرار، لیمو و سیدامو معروف‌ترین برند‌های قهوه ‌اتیوپی در بازار جهانی هستند.

6. هندوستان

تپه‌های جنوبی این شبه قاره در کنار آب و هوایی مطلوب و باران‌های موسمی شرایط ویژه‌ای برای کشت دانه‌های قهوه به وجودمی آورد. در هندوستان قهوه در کنار سایر ادویه‌ها مانند هل و دارچین کشت می‌شود. این عامل باعث شده طعم قهوه این کشور در مقایسه با سایر محصولات موجود در بازار تندتر باشد. شهروندان اغلب کشور‌های اروپایی و روسیه مشتری اصلی قهوه هندوستان هستند.

7. مکزیک

بدن شک قهوه عربیکا کشت‌شده در مزارع مکزیک در جایگاه بهترین محصول موجود در بازار جهانی قرار می‌گیرد. ایالات متحده آمریکا مشتری اصلی این محصول مرغوب و باکیفیت است. میزان تولید قهوه در مکزیک بیش از ۴ میلیون تن در سال است. نیاز ثابت کشور آمریکا برای خرید قهوه مرغوب این کشور در ایجاد بازار تجاری متعادل برای قهوه مکزیک نقش مهمی بازی می‌کند.

8. هندوراس

شرایط اقلیمی هندوراس باعث شده این منطقه برای تولید قهوه بسیار مناسب باشد. هندوراس به دلیل تولید مرغوب‌ترین قهوه ارگانیک در جهان شهرت دارد. در سال ۲۰۱۱ این کشور در جایگاه بزرگ‌ترین کشور آمریکایی تولیدکننده قهوه قرار گرفت. اما بیشتر مصرف‌کنندگان ایرانی شناخت کافی درباره کیفیت دانه‌های قهوه هندوراس ندارند. در سال‌های اخیر، میزان تولید قهوه در این کشور آمریکایی کاهش یافته و اغلب برای تامین نیاز داخلی مصرف می‌شود. از دانه‌های قهوه این کشور به صورت یک ترکیب کلیدی برای تولید پودر قهوه استفاده می‌شود. شاید دلیل اصلی کاهش شهرت این قهوه در ایران همین مورد باشد.

9. اوگاندا

زمانی که از کشت، تولید و صادرات قهوه حرف می‌زنیم کمتر کسی متوجه جایگاه قاره آفریقا در تولید این محصول می‌شود. اما اوگاندا یکی از کشور‌های آفریقایی است که در سال ۲۰۱۵ به جایگاه مناسبی در حوزه تولید و عرضه قهوه در جهان دست یافت. از نظر میزان تولید و کیفیت محصول می‌توان اوگاندا را در جایگاهی مشابه مکزیک قرار داد. شرایط اقلیمی قاره آفریقا فرصت مناسبی برای تولید دانه‌های بسیار مرغوب روبوستا و عربیکا فراهم می‌کند.

10. گواتمالا

قهوه‌های این کشور مانند سایر کشور‌های منطقه آمریکای مرکزی از کیفیت بالایی برخوردار هستند. دانه‌های قهوه گواتمالا در دمای ۱۶ تا ۳۲ درجه سانتی‌گراد و در ارتفاع ۵۰۰۰ متر بالاتر از سطح دریا کشت می‌شوند. در سال‌های اخیر، گواتمالا به یکی از بهترین کشور‌های صادرکننده قهوه در آمریکای مرکزی تبدیل شده است.

نکات کلیدی برای خرید قهوه

نکات کلیدی برای خرید قهوه

با توجه به اینکه بیش از ۵۰ کشور جهان در حوزه تولید و فروش دانه‌های قهوه فعال هستند، اغلب کاربران با این سؤال درگیر می‌شوند که برای انتخاب یک محصول مرغوب به چه مواردی دقت کنند. اگر به مصرف قهوه عربیکا علاقه دارید باید خرید محصولات برزیل، ویتنام، اندونزی و کلمبیا را در اولویت قرار دهید. دانه‌های قهوه روبوستا به دلیل کافئین بالا خاصیت بیشتری در افزایش هوشیاری و چربی‌سوزی دارند. منطقه کشت نقش مهمی در انتخاب این محصول دارد. توصیه می‌کنیم برای خرید دانه‌های باکیفیت روبوستا به سراغ برند‌های ویتنام، گواتمالا و اوگاندا بروید.

اما عوامل دیگری نیزی در انتخاب یک محصول مرغوب موثر هستند. در انتخاب خود باید به نوع دانه، روش تولید، بسته‌بندی، میزان کافئین و طعم آن توجه کنید. قهوه‌هایی که از روش خشک برای فراوری استفاده می‌کنند دارای عطر و طعم طبیعی‌تری هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *